Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Suzuki 9.9 på en cylinder 17 maj 2019 21:48 #2453

  • fmadsen
  • fmadsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Hej alle
Nogen der har et godt råd eller har oplevet lignende?

Jeg har en Suzuki 9.9 HK fra 2006, som til dato har kørt uden så meget som et enkelt ”host”
Den starter altid beredvilligt næsten uanset hvor længe, den har stået ubrugt ubrugt.
Men nu kører den kun på en af de 2 cylindre, hvilket den gør fint, men selvfølgelig kun halv kraft.
Den sejlede ca. 10 km med god fart, - så skulle den gå tomgang medens jeg røgtede nogle garn, men her gik den i stå.
Hjem foregik på en cylinder uden problemer, den kan tilmed gå ”tomgang” når den bliver skruet lidt op i karburatoren.

Har forsøgt med et helt nyt sæt tændrør, - der er ingen tænding på nederste cylinder.
Der er heller ikke nogen gnist at se på denne cylinder.
Så det er sikkert forklaringen på, hvorfor den kun kører på en cylinder.
For god ordensskyld, så er cylinderen tjekket for kompression, - ”tommelfinger prøven”, - der er fin kompression på cylinderen.
Tændingen ser ud til at blive styret af en CDI-boks med tekste Kokusan Denki CO. LDT lavet i Japan, men ellers er der ikke nogen identifikation på den mere, alt forseglet så man ikke kan se komponenter.

Nogen der har oplevet tilsvarende, og hvad var evt. fejlen.

Den har motornummer DF 9.9 – 00992F – 422159
Den sidder på en Mopa 2, men i denne sammenhæng er det vist uden betydning;-)

På forhånd tak for ideer
Vh Finn
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Suzuki 9.9 på en cylinder 19 maj 2019 07:58 #2454

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Det er helt sikkert noget tændspole / CDI boks der er defekt,få den til en mekker hvis du ikke selv kan lave den. det er sur røv at være ude på vandet og motor står af.
Latter er indre jogging.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Suzuki 9.9 på en cylinder 19 maj 2019 16:20 #2455

  • Peter
  • Peter's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
Hej.
Det ser ud som en Thailænder og jeg skal afsted om 3 dage. Er det noget jeg skal forsøge at købe??

Peter

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Suzuki 9.9 på en cylinder 20 maj 2019 08:21 #2456

  • fmadsen
  • fmadsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Hej
Tak for respons

Jeg sejlede en lille tur mere i den i en lønligt håb om, at det havde hjulpet med nye tændrør og motion af stik, men ak nej.
Den ville dog lidt mere end sidst, da den periodevis kørte på begge cylindere, når den kom op i omdrejninger, men så snart gasen blev taget lidt af, var det det samme med en cylinder.
Jeg synes, det ligner et mønster, jeg har set på en gammel Honda CX en gang, så nu hælder jeg til at fejlen skal findes i eller omkring statoren, på Hondaen var CDI-boksen også mistænkt længe, men blev frikendt.
Hvis jeg viste præcis, hvad eller hvor fejlen var, så kunne jeg sikkert godt lave det selv, CDI-boksen er skiftet med en skruetrækker og et stik, arbejdstid 1 minut.
Når man ikke ved, hvor fejlen er, så er det svært, og er det statoren er den også lidt træls at skifte, men jeg mener, man kan måle på statoren for fejl inden udskiftning.
Den ender hos mekanikker, jeg har heller ikke tiden til det mere, - rigtigt det er surt røv, om den står af langt hjemme fra.

Tak for tilbuddet om bud fra Thailand, jeg ved blot ikke, hvad jeg skal bestille.
Vh Finn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1