Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Barracudaejere - hvilken trailer bruger I? 19 nov 2018 16:58 #1935

  • Anders J
  • Anders J's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 8
  • Modtagne Tak: 1
Kære Barracudaejere

Min trailer runder snart de 30 år og jeg overvejer om jeg skal bruge penge og timer på at udskifte en rusten aksel 8 kun 6 år gammel), rustne fælge og ikke mindst skærmene er helt færdige. Derudover synes jeg også at siderullerne ser ret rustne ud.

Derfor - jeg går i disse dage og overvejer om jeg skal invistere i en ny trailer (de er jo ikke billige) eller om jeg skal bruge mindst 5.000 på en ny aksel, nye hjul og skærme.

Man kan købe en ny 18 fod trailer u.bremser til 8.000-10.000 og en 20 fods med bremser til 18.000-20.000. Sidstnævnte synes jeg nok er alt for dyrt. Tænker jeg måske kan få 4.000 for den gamle og så har jeg jo kun givet ca. 5.000 for en ny hvis jeg køber en u.bremser.

Er der nogen der har erfaring men en Basic 18 fod 750 kg fra Brenderup uden bremser - om den passer ok til en Barracuda ?

Og ikke mindst - hvilken trailer bruger I til jeres Barracuda.

Mvh Anders J

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Barracudaejere - hvilken trailer bruger I? 23 nov 2018 11:23 #1952

  • Anders J
  • Anders J's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 8
  • Modtagne Tak: 1
Er der virkelig ingen Barracudajægere her i forummet der kan fortælle hvilken trailer I bruger ?

Mvh Anders - og god weekend

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Barracudaejere - hvilken trailer bruger I? 23 nov 2018 11:51 #1953

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Jeg bruger en Brenderup med bremser til en 20 fods båd.
Jeg vil ikke undvære mine bremser om vinteren og vil ikke anbefale en trailer til 18 fod.
Der bliver alt for langt ud til nummerpladen og balance punktet bliver helt skævt.
Havde jeg ikke en masse ballast I stævnen på min ville jeg ikke kunne overholde loven om kugletryk på trækket.
Min købte jeg for 20 år siden og da var prisen incl en "kølrulle" 22000 kr.
Så med hensyn til nutidens købekraft contra dengang, så er det "billigt" det de koster nu ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Barracudaejere - hvilken trailer bruger I? 23 nov 2018 16:56 #1956

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
Jeg ejer ingen Barracuda, men til gengæld både en bådtrailer med og uden bremser.
Hvor tung er en Barracuda?
Hvis du lovligt kan køre med den på en ubremset trailer(husk mange biler kun må trække 450-500 ubremset), vil jeg personligt aldrig overveje en bremset trailer.
Bremserne kræver vedligehold og kan ruste fast, hvis traileren har fået bremserne under vand og efterfølgende er blevet parkeret.
Med en ubremset trailer er du helt fri for den slags problemer.

Hvis du kan have et fornutigt kugletryk på din nuværende trailer, så mål hvor akslen er i forhold til selve båden. Hvis akslen er længere fremme i forhold til båden på en ny trailer selvom stævnstøtten er rykket helt frem, kan du ikke holde det samme kugletryk, dvs. traileren er for lille.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Rulab.

Barracudaejere - hvilken trailer bruger I? 26 nov 2018 12:13 #1963

  • Anders J
  • Anders J's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 8
  • Modtagne Tak: 1
Tak for svar Torben og Rulab.
Jeg er lidt usikker på vægten på en Barracuda. Her på siden står der 250 til 350 kg. Mon ikke de 350 er incl. påhængsmotor, batteri.

Der ligger noget bly i stævnen på min båd, så kugletrykket er nok for højt på min. Jeg har ikke fået den 'vejet' endnu, men jeg kan fortælle at den er meget tung at sætte på trækket, så skal nok fjerne noget af blyet for ikke at kommer over det tilladte kugletryk.
Jeg kan se at der står 'vert. load' er 'S 74.00' så mit kugletryk må vel max være 74 kg og det er jeg ret sikker på at jeg kommer over.

Men hvad siger loven om kugletrykket? Det kan jeg ikke lige finde noget om. Hvis min båd vejer 350 kg hvad skal kugletrykket så være ?

Hvis jeg senere vælger at købe en ubremset trailer med totalvægt på 750 kg og hvor tilladte nyttelast er 540 kg så må jeg vel godt køre med den hvis min nyttelast kun er 400 kg for så er totalen 610 kg. Min bil tillader nemlig 690 kg trailer u. bremser - eller hvad

Jeg har valgt at beholde den originale trailer i første omgang. Har bestilt ny aksel, hjul og skærme og så må jeg igang med at udskifte det.

Min bil tillader trailer u. bremser på 695 og med bremser på 1350. Min nuværende trailer er total 600 kg og den vejer 225 så jeg har 375 kg at gøre godt med og jeg frygter at jeg ligger lidt over det på grund af blyet i stævnen - så igen der skal nok lidt bly ud for at overholde kravene.

Mvh Anders

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Barracudaejere - hvilken trailer bruger I? 26 nov 2018 18:30 #1965

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
Ja, du må gerne køre med en 750 kg trailer så længe den ikke er lastet til at veje mere end din bil må trække.
Omkring kugletryk, så er der ingen regler udover at trækkets begræsning. I praksis er omkring 50 kg fornuftigt. Tænk på at vindpresset ved kørsel vil lette trykket på kuglen(især problem på campnigvogne), så kugletrykket skal være så højt at man aldrig risikere at der er negativt kugletryk.
Et negativt kugletryk kan gøre vogntoget ustabilt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Barracudaejere - hvilken trailer bruger I? 27 nov 2018 10:47 #1966

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Når du nu alligevel skifter akslen på traileren, så flyt den frem til du har et kugletryk på 50 kg.
Jeg har en Brennerup 1T trailer hvor jeg kan flytte akslen. Det kræver vist at den bliver synet, men der er ikke noteret nogen steder i synsrapporten hvor akslen er monteret ved synet. så jeg vil ikke betænke mig med at flytte den så du opnår det rigtige kugletryk.
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Barracudaejere - hvilken trailer bruger I? 27 nov 2018 17:55 #1968

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
Alternativt kan man flytte stævnstøtten og justere rullerne, hvis akslen ikke kan flyttes.
10-20 cm kan gøre en stor forskel i kugletryk.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1