Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Fra 2 takt til 4 takt - erfaringer? 11 jun 2018 17:25 #1369

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Egentlig fungerer min påhængsmotor udmærket, den starter fint og der kommer en nogenlunde stråle af kølevand ud :). Men den ryger lidt og lugter som den gjorde i 1986 da jeg endelig fik råd til den.
Hunden er glad for at komme med og vi er blevet enige om den har agter-pladsen og kan sikre fra "kl. 3 til kl 9".

Jeg er begyndt at få lidt ondt af hunden for udstødningen ser ud til at drive ned til den og larmen må være træls dernede...

Hvad har I af erfaringer med 4-taktere?
- min nuværende er en 7,5 hk to-takter (to-cylinder) der vel vejer ca. 33 kg.

Har læst et sted at Yamahas påhængsmotorer kan lægges på siden uden af olien løber ud?
- det er ikke uvæsentligt da jeg af og til har motoren i bilen.

Har kigget lidt på en 6 kh Yamaha (28 kg - en cylinder) og en 9,9 hk Yamaha (ca. 41 kg - to cylindre).
- prisen er vist så man kan få to 6 hk for én 9,9 hk så lidt en forskel.

Jeg søger altså erfaringer fra skiftet fra 2 til 4 takt; fordele og evt. ulemper?
(søger ikke råd for at nedsætte udstødnings-røgen - blander 1:50).

Mvh
Asbjørn
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fra 2 takt til 4 takt - erfaringer? 12 jun 2018 09:40 #1370

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Skift den 7.5 hk ud med en 6 hk de 1.5 hk betyder ikke en skid på en gammel totakter hvor alle heste ikke er der :).
Har selv gået fra en gammel mariner 4 hk totakt og over til Honda 2 hk firetakt der er sgu ikke den store foreskel der at mærke
fordelen er at den er lydsvag og ikke oser.
men repper du selv din motor er en totakter nemmer at have med at gøre,lidt ligesom en gammel puch motor :D
Latter er indre jogging.
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fra 2 takt til 4 takt - erfaringer? 17 jun 2018 14:48 #1378

  • MHN
  • MHN's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 1
Hej
Min erfarenhet av 4 - takt är : Tyngre - roligare gång - mindre bensin förbrukning - luktar minimalt - men mindre " Klipp " mot en 2 - taktare . 4 - takt motorer kan du lägga på sidan som rorkulten sitter på , på andra sidan kan det bli problem
med ut läckande olja
. Själv har jag nu 2 st Yamaha 4 - takt + 1 Tohatsu 4 - takt samt 1 Yamaha 2 - takt samt Mariner 2 - takt . 4 Takt motorerna går betydligt " Bättre " men är tyngre . Fråga efter en direkt insprutad 2 - taktare (????) som lär gå bättre än de gamla vanliga och luktar betydligt mindre men de är som sagt lättare och har mera " Klipp "
Hilsen Mats ( MHN )

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fra 2 takt til 4 takt - erfaringer? 19 jun 2018 07:37 #1386

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Hej MHN.

Kan man (må de sælges) købe 2-taktere med direkte indsprøjtning ?
- virker som en interessant teknologi.
/Asbjørn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fra 2 takt til 4 takt - erfaringer? 20 jun 2018 20:21 #1387

  • MHN
  • MHN's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 1
Hej
Vad jag vet så har i alla fall Evinrude direkt insp. 2 - taktare , likaså Tohatsu medan Honda aldrig tillverkat någon 2 - taktare vad jag vet --- . Hur små 2- taktare man tillverkar vet jag inte men nu saluför de flesta tillverkare 4 - takt på sina små motorer . Men som sagt så vet jag inget om storlekar som tillverkas . Man reparerar nog inte gärna en 4 - takts motor medan en 2 - är enklare med mindre med rörliga delar , men tänk på att en direkt inspr . motor INTE är enkel ---- . Lycka till med forskningen !
Hilsen MHN
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fra 2 takt til 4 takt - erfaringer? 22 jun 2018 10:27 #1393

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
Jeg kan se at det er en to cylindret motor du har nu og overvejer skift til en cylindret firtakter.
Jeg har også en mariner 6 hk firtakter og den sejler fint og økonomisk, men motorgangen er rå og der er mange vibrationer, særligt ved lave omdrejninger.
Jeg har og har haft flere ældre to cylindrede totakts motorer og de har alle gået som en drøm. Jeg har talt med flere andre sejlere og de har samme oplevelse af små en cylindrede firtaktere i andre mærker, så jeg tror det er generelt for den størrelse med kun en cylinder.
På nær lugt og brændstofforbrug tror jeg du vil opleve det som et trin nedad.
Hvis ellers du har budget til det og motoren ikke bliver for stor til båden, ville jeg helt sikkert gå efter en 9,9 hk med to cylindre.
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1