Joh, den første oktober er tæt på!
Problematikken omkring plombering af motorer ved havjagt har været diskuteret lige så længe der har været havjagtbåde til.
Det er stadig et aktuelt spørgsmål, da mange lige vil en tur på havjagt i styrepultbåden, der normalt kan gå 25 knob.
Spørgsmålet har også været drøftet mange gange i Danmarks Jægerforbunds vigtigste udvalg, Strand- og havjagtudvalget.
Uanset hvordan man staver LAK, så er det ikke lovligt at sætte en gummislange og et par strips på gaskablet.
Om det holder i retten, at man har smurt neglelak på stripsene, skal jeg lade være usagt, men det indikerer jo, at jægeren har sejlet med plomberingen et stykke tid.
En fast blokering, hvor der skal bruges værktøj til at fjerne plomberingen, vil jeg anbefale.
En sag om sejlads på havjagt over 9,7 knob vil starte ved politiets kontrol, eller ved en anmeldelse. Hvis anmeldelsen så kan suppleres af, at jægeren kun har en gummislange med strips på gaskablet, har jægerne (igen) en møgsag.
For et par år siden forsøgte jeg at finde ud af, om der nogensinde havde været en sag om overtrædelse af reglerne om 2,7 knob under selve jagtudøvelsen. Det var ikke muligt at finde en sag!
Det er også ganske rigtigt, som det tidligere er skrevet i tråden, at man kan ikke drive havjagt og komme på skudhold af fuglene med 9,7 knob. Man skal luske sig af sted med lav hastighed og snilde....
Jægerhilsen John