Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Hvor mange lokker skal jeg bruge? 13 aug 2017 19:23 #600

  • HUNTER
  • HUNTER's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 0
Hej allesammen,
Endnu et spørgsmål, hvor mange lokkeænder skal man bruge?
Jeg har pt 15 gråænder og 10 blandet lokker, er det nok eller skal man have 100 af hver enkelt art?

På forhånd mange tak for hjælpen!
Hilsen Patrick hunter

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvor mange lokker skal jeg bruge? 13 aug 2017 22:39 #601

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Hej Patrick.
Det er et af de spørgsmå der er meget svært at svare på fordi det afhænger af en række faktorer.
Disse kan være - men er ikke begrænset til:
- hvilken arter af ænder vil du jage?
- dykænder?
- svømmeænder?
- Hvor vil du jage dem?
- På rastepladser,
- på indflyv til rastplads,
- på æde-pladser (beklager jeg ikke bruger at fouragere) ,
- på indflyv til æde-pladser,
- på forbitræk.
- Hvad tid på dagen?

Jeg tror det fleste prøver, at have så mange lokkeænder med som prammen som aktuel vejrsituation tillader (sø-sikkerheden).

Husker en gang jeg havde ca. 80 edderfugle lokkere ude men trækket (forbitræk) gik ca. 1000 meter fra mig - så hjælper det ikke med nok nok så mange lokkeænder :). Men jeg har også haft 5 lokkere ud et sted ænderne ville ned og spise og skudt fugle.

Altså ikke et entydig svar herfra - men håber jeg har givet dig noget at overveje videre på.

Mvh
Asbjørn
Følgende bruger(e) sagde tak: HUNTER

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af akpaulsen. Begrundelse: Menings-forstyrrende stavefejl

Hvor mange lokker skal jeg bruge? 13 aug 2017 23:29 #602

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Patrik,

Jeg mener ikke antallet af lokkefugle er afgørende for om en jagttur giver gode eller dårlige resultater.

Du vil sagtens kunne få en god jagtdag med det antal lokkefugle du har nu. Jeg startede med 10 gråænder for mere end 20 år siden. og jeg ønsker mig stadig lokkefugle :whistle: :ohmy: ;)

Tror aldrig man helt bliver færdig med, at udbygge lokkefugle beholdningen. Ens jagt ændre sig, nogle bliver slidte og skal skiftes osv.

Vil give Asbjørn ret i hans betragtninger, der er mange faktorer der er afgørende for hvor mange der skal til og til hvilken jagtform.

De første år jagtede jeg med de lokkefugle jeg havde. Efter hånden fik jeg udbygget flåden af lokkefugle.

Mit setup i dag, er som Asbjørn siger, jeg har så mange lokkefugle med som jeg kan have i prammen, der ikke går ud over sikkerheden.

Er det Edderfugle, har jeg 30 stk med (har ikke flere) og tager lige et par striber Hvinænder med. (12 stk)

Er det Hvinænder der er målet har jeg 36 stk. (6 striber) Har 42, grunden til de ikke er med... de er blevet trætte.... :) :(

Er det svømmeænder, har jeg 13 krikænder, 17 brunnakker og 12 - 22 gråænder med. Det er gråænderne der skæres ned på hvis der er pladsmangle i forhold til vejr og sikkerhed.

Tallene her over er der ikke nogen strategi med egentlig... det er mere et udtryk for, at det er dem jeg har. Gråænder har jeg mange af... flere end jeg bruger.
Kunne sagtens forstille mig, at jeg havde flere krikænder gerne det dobbelte. Måske får jeg det en dag.

Det er også gråænderne der skæres ned på, hvis der er mulighed for gæs, for så har jeg mine 9 flydende lokkegæs med.

Gæs... ja dem ønsker jeg mig flere af. vil gerne have 9-10 stykker mere.. og kun have dem med, når det er gæs det gælder.

Husk som jeg indledte med at sige, du kan sagtens med det antal lokkefugle du har nu, få en fornuftig jagttur. :) Og udbyg så dine lokkefugle med tiden. Og køb dem som dine erfaringer siger dig er de rigtig at købe, til de fugle du ønsker at jage.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen, HUNTER

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvor mange lokker skal jeg bruge? 15 aug 2017 16:18 #605

  • HR
  • HR's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 2
Hvis du er ny i faget skal du ikke gå efter det samme antal som hajerne. Du får mere ud af dine 15 gråænder der ligger pænt på plads 15 minutter før skydetid end du får ud af en hel pram fuld af filter som du slås med mens ænderne slår af. Start med det du har og byg ud efterhånden som det bliver for let at lægge dem ud i bælgravende. Og køb ordenlige lokkere, så sparer du at skifte dem ud!
/HR

(wow, min profil virker igen :o)
Følgende bruger(e) sagde tak: HUNTER

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1