Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Valg af gåselokkere 16 jun 2017 12:38 #447

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Mange tak for hjælpen alle sammen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af gåselokkere 16 jun 2017 12:58 #448

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Daniel.

Er lidt missundelig på dig da du nu skal til at udforske samt kloges på strandjagten, og kan fortælle at især gæssene kan gemme på rigtig store udfordringer, men også helt unikke og "mindblowing" træk og jagtoplevelser.

Med hensyn til kald er Greylag Hammer et rigtig godt kald, hvis man kan, jeg bruger det til Grågæs, Sædgæs, Blisgæs og Canadagæs, jeg kan ikke kalde som en Blisgås, men de går gerne ned sammen med Grågæs og Sædgæs. Kaldet kan lave Grågåse lyde, virkelig høje toner som når rigtig langt ud, men også gode raspende grund toner, Sægæs elsker høje toner især under indflyvningen, stik modsat af grågæssene. Det kan også lave Canadagåse lyde, ikke 100% men udemærkede. Og går der max nytår i den for dig er alt håb ikke ude, så kan du tune kaldet selv, og går det heller ikke kan du sende mig en besked og så kan jeg hjælpe dig med et stykke mylar til et hjemmelavet toneblad. Lad være med at blive frustreret hvis det driller, virkelig mange kæmper med netop dette kald. Og går det hele galt findes der en del alternativer, så vil GH kaldet ikke som du vil skal du ikke gi op, så må du prøve et andet kald.

Med hensyn til lokkere er det også en religion, jeg bruger Green Head Gear skaller med rørskåle på, men hvor andre sætter dem rundt på kanten har jeg lagt dem inde i lokkeren, samt fyldt rørskålen med skumbagstop så der ikke kan komme vand ind i skålen og tynge lokkeren. GHG lokkerne er tunger end de fleste skaller da de er lavet i relativt tykt plast, og jeg syntes det er utrolig flotte lokkere. Det sagt ville jeg starte med dem fra Biltema, de er billige, og du skal ud og gøre dig erfaringer, hvem ved måske om 1 år du har solgt grejet og fundet jagten spild af tid, jeg tvivler da strandjagt er max brændstof for sjælen :0). De lokkere jeg har brugt mest og længst er samme Sport Plast som Carsten beskriver, en rigtig god og stabil lokker. Ligger godt i vandet og er ikke pivet når der skal bankes is af dem og lign. Jeg har skiftet fordi jeg har haft solgt mit grej og så syntes jeg at det ku være rart med flere lokkere i prammen og GHG lokkerne er rigtig flotte med mere naturlig hovedstilling. Når man bliver nørdet betyder hovedstilling og lign lige pludselig noget og man forsøger at optimere sit setup.

En sidste ting for lige at beskrive hvor stor en % del af jagten jeg mener kaldet udgør, hvis mit toneblad knækker og jeg har glemt et extra så er jeg på vej hjem. Kaldet er for mig guldet, og det ses ganske tydeligt på stort set alle jagter jeg har haft, i langt de fleste tilfælde kommer gæssene ind i min side. Sådan har det altid været og de går virkelig efter det kald, så hver time du bruger på at lærer at kalde kommer tilbage mange fold i gode jagtoplevelser senere hen. Jeg er utrolig heldig at jeg tilfældigvis har ramt noget der lyder som en gås, for har haft nogle fantastiske gåsejagter på vandet.

Du ønskes al mulig held og lykke med det hele, og skulle du ha lyst til at dele dine oplevelser herinde er vi flere der nyder at se det går andre godt på vandet.

De bedste hilsner
Henrik J.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af gåselokkere 16 jun 2017 13:27 #449

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Henrik

Også mange tak til dig, og mange tak for dit tilbud om hjælp. Der kan nok godt komme en ny tråd herinde engang om det kald, men nu vil jeg lige lærer det at kende først.

Enden af det bliver, at jeg køber 6 stk. Sport Plast grågæs med Vaacumbund, samt er Hammer kald. Jeg tænker de lokkere også kan bruges på landjorden, men det er nu ikke det vigtigste. Jeg trængte også til at få lidt flere lokkeænder her til september, så de sidste penge bliver brugt på en gang krikænder fra Sports Plast. Så er pengene brugt for denne omgang. Så skriver jeg 6 yderligere gåselokkere på ønskesedlen til jul, hvis jeg bliver glad for dem.

Jeg glæder mig også til at komme rigtigt i gang og ud i min lille Legolandspram ;)

Det var det der kunne blive ud af min andel af den brudekjole. Ja.. hvor mange er lige så heldige at få lov at sælge brudekjolen til fordel for jagtgrej? :) :) :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af gåselokkere 16 jun 2017 15:48 #450

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Enig Daniel.
Jeg har overvejet at sælge min da jeg ikke længere går med den ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af gåselokkere 16 jun 2017 21:56 #452

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Brudekjole... har altid tænkt på sådan en som et sløringsnet af den ene eller den anden slags. :silly: :woohoo:
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2