Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

"Helt" sorte lokeænder ? 28 okt 2023 09:01 #6473

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 32
  • Modtagne Tak: 24
Jeg sad i aftes og "jagede" lidt på nettet, efter en 0 tur i kravle prammen under svære vind forhold havde jeg brug for lidt opmuntring.
-De Amerikanske andejagts forums blev så min jagtmark i aftes.
Her stødte jeg på "all black decoys" fænomenet..

Det går i sin enkelthed ud på at "sorte" lokkere, skulle lokke "bedre" på lange afstande og særligt på åbent vand..
https://www.duckhuntingchat.com/threads/all-black-decoys.174202/

Og da jeg efterfølgende trawlede nettet for mere info kunne jeg så sande at det faktisk er en "ting". Man kan endog finde lokkere der allerede er malet, nogle med "naturligt" look på hals og hoved og så meget mørk på kroppen..
Se nu blev jeg nysgerrig på om der mon var nogle gæve strand og hav jægere her inde der har erfaring med "sorte lokkere"?


Knæk & Bræk der ude t)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

"Helt" sorte lokeænder ? 28 okt 2023 09:54 #6474

  • Fromse
  • Fromse's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 46
  • Modtagne Tak: 22
Halløjsa
Min gamle far samt en af mine læremester ud i jagtens kunst brugte rigtig meget sorte lokker både til svømme og dykænder og med succes.
Det var fra 70erne og frem efter.
Jeg har spurgt indtil det.
Det var bla fordi malingen skallet af, så blev de malet sorte for det var det hurtigste og nemmest. Så mente de at ænderne bedre kunne se den i mørket ;)
Så prøve da med nogle ældre lokker.
Mvh Fromse
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

"Helt" sorte lokeænder ? 28 okt 2023 11:02 #6475

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 32
  • Modtagne Tak: 24
Spændende! min ide var faktisk lidt det samme.. en "let" måde at friske nogle gamle lokkere op t)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

"Helt" sorte lokeænder ? 28 okt 2023 22:57 #6476

  • Viktor_Krsn
  • Viktor_Krsn's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 1
Fed tanke i har med at male ænderne sorte, men i mit hoved giver det bare ikke rigtig mening.
Jeg vil mene at det var nemmere for fx pibeænder at se andre piberænder, end det ville være at se en helt sort fugl, hvis den er 250 meter ude.
Men det skal da helt sikkert prøves. Alle har jo et par gamle lokkeænder liggende som bare kan males sorte.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

"Helt" sorte lokeænder ? 29 okt 2023 06:25 #6477

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Et gammelt ordsprog lyder.
" I mørke er alle katte grå"
Så sorte ænder i mørket er nok fint nok.

Men når jeg ser på hvor "lokkeande forskrækket" de vilde svømmeænder er de steder hvor jeg jagter.
Der tror jeg bestemt ikke det bliver bedre af en hel sort lokker i dagslyset.

Efter hvinænder og især edderfugle vil jeg ikke udelukke at der kan være en effekt, under visse forhold.

Både hvinandrikikken og edderandrikken lyser op som et isbjerg i høj sol.
Er det derimod overskyet med lyse skyer, så er de næsten umulige at se på vandspejlet.

Men bliver sorte lokkere et hit, så er det næsten synd at de billige Kineser lokker er blevet forbedret.
De tabte nemlig malingen i løbet af deres første sæson ;-)

Men teorier er jo til for at blive afprøvet.

Erfaring er jo også "bare" en masse teorier der er afprøvet og sorteret.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

"Helt" sorte lokeænder ? 29 okt 2023 09:21 #6478

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Interessant emne.

Dengang jeg var ung og smuk (nu er jeg ikke ung længere) lavede jeg 10 lokkere af flamingo som var større end edderfugle og blev malet helt sorte. Ideen var, at de skulle være blikfang, som ænderne ville se på lang afstand. Når de kom tættere på, ville de så fokusere på de almindelige lokkere.

Problemet er bare, hvordan man vurderer om det faktisk virker. Man kan jo ikke vide, om en bestemt flok ænder ville have slået alligevel. Og da de store lokkere var besværlige at have i prammen, fik jeg ikke brugt dem ret meget.

Selv hvis en erfaren jæger besluttede sig for, at male sine lokkere sorte og bruge dem gennem en hel sæson, er det stadigt svært at vurdere om de virker bedre end almindelige lokkere ville have virket. Så mon ikke det er lidt som religion, at troen er noget individuelt?

Jeg kender en erfaren trækjæger, som engang malede sine hvinandelokkere postkasserøde. Han hævder, at ænderne slog lige så godt. Han er dog i dag gået tilbage til naturtro lokkere.

Jeg vil dog sige, at selv de mest naturtro Avian-X lokkere ikke virker medmindre ænderne kan få øje på dem og helst på lang afstand.

Man ser jo jævnligt, at en flok ænder kommer trækkende mod vinden 3-400 m til den ene side. Når de kommer op på højde med lokkere, og derfor ser dem fra siden hvor de syner mest, så giver det et sæt i dem, men de fortsætter alligevel. Hvis de nu havde set lokkerne 3-400 meter nede i vinden, havde det kun krævet en lille kursændring for dem at slå ind over lokkere, og så havde man måske fået skud.

Derfor mener jeg det (især på åbent vand) er en god ide med nogle større lokkere, eventuelt gåseskaller eller silhouetter, der er blikfang og har siden til den retning hvorfra ænderne kommer. De kan med fordel være sorte, da det nok er den farve, der syner mest under forskellige belysningsforhold. Eventuelt med nogle hvide felter, så de også syner i solskin.

Engang lå jeg på træk efter brunnakker ved en muslingebanke og havde nogle gåsesihouetter sat op på banken. De få flokke ænder der kom blev helt tydeligt tiltrukket af sihouetterne, og slog så på lokkerne, da de kom nærmere.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

"Helt" sorte lokeænder ? 29 okt 2023 10:25 #6479

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Helt enig Kim.

Hvem ved hvad der gjorde forskellen?

Nogle dage vil ænderne bare slå på alt, andre dage ikke engang på det bedste og mest afprøvede set'up man har i posen.

Kunsten som strandjæger er nok at leve med, at det bare er sådan det er.

"Hvis det var nemt, var der ikke noget ved det"
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

"Helt" sorte lokeænder ? 03 nov 2023 12:27 #6483

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej,

Min erfaring er primært med dykænder - hvinænder og ederfugle, og der er jeg ret sikker på at det vil virke med sorte lokkere, hvis de ligger i modlys eller det er en mørk dag. Det virker som om, det er helhedsindtrykket ænderne først og fremmest slår på, altså man ligger det rigtige sted og layoutet ser rigtigt/naturtro ud. Jeg ville nok lave en blanding af hvide og sorte lokkere hvis jeg skulle eksperimentere. Både ederfugle og hvinænder slår fint på gråandelokkere, hvorimod jeg ikke rigtigt synes det modsatte gør sig gældende.

Vh Sfa
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1