Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Rig em right metode 29 aug 2023 22:14 #6416

  • Viktor_Krsn
  • Viktor_Krsn's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 1
Hey alle.
Jeg har forsøgt mig med rig em right metoden til mine lokkeænder, og føler selv det fungere skide godt, dog re deet eneste minus, at når de lægger i prammen, kan de godt lægg og "filtre". De laver ikke knuder, men folder sig nemt rundt omkring de andre lokkeænder. Nogen der har en løsning på dette problem.
Har selv prøvete at binde en knude så langt nede af snoren mod lokkeænderne som muligt, men føler at det bliver for besværligt når man når hen til de kolde vinter måneder.
Håber i kan hjælpe

Hilsen Viktor

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Rig em right metode 29 aug 2023 22:44 #6417

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Hej Viktor.

Du må nok først uddybe om du refererer til Rig em Rights texas rigs eller long lines. På beskrivelsen lyder det som texas rig. Så det antager jeg for nu.

Først og fremmest: Sørg for at bruge den rigtige line til dine lokkere. Hvis du bruger en line der er for blød får du filter. Den fra Rig em Right er fin. Nogle af de andre jeg har prøvet fra USA er for bløde og der ender det i filter.

Nu antager jeg videre at du bruger den line fra Rig Em Right. Du kan afhjælpe evt filter meget ved at køre alle dine liner på een stor karabiner. Rig em right laver en stor og en meget stor en. Når du så har f.eks. 12 ænder i et bundt, så hænger de ned fra karabineren med lodderne nede ved ænderne. Nu fatter du så alle linerne og tager dem som eet bundt og slår een stor kude på dem men uden at stramme til. Nu kan de ikke filtre. Og når du skal bruge dem igen løsner du bare den store knude. Det kan gøres med handsker da du ikke har strammet den hårdt til.

Hvis det er langline, hvilket det ikke lyder som på beskrivelsen, så er den bedste løsning lakseklemmer og ca 20 meter 6 mm reb/hovedline med lille plovanker i kæde og så klipser du dem bare på derudad, med et 0.5 til 1 kg plovanker med 1.2 meter kæde på hver lang line. Der kan være 6 til 12 lokkere på en hovedline alt efter dybde og strøm. Da linerne på selve lokkerene er relativt korte, kun har lakseklemmer og intet lod i dette setup kan de bare smides i en taske/sæk som de er. De filtrer ikke værre end de bare kan trækkes fra hinanden. Så der er tre dele til sådan et setup 1) anker med kæde, 2) hovedline, 3) lokkere med relativt kort tavs og lakseklemme. Alle dele kan også håndteres i frost.

Sig til hvis du skal bruge billeder af noget.
Følgende bruger(e) sagde tak: Viktor_Krsn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Rig em right metode 30 aug 2023 10:47 #6419

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Rig em right metode 30 aug 2023 10:52 #6421

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Når du bærer bundtet med texas rigs - har selv 20 stk pr bundt - kan du bare løfte ved at stikke hånden ind i knuden, så strammer den ikke til som hvis du løftede i håndtaget og når du har mange ænder (og dermed liner) i bundtet er den behagelig at holde i. Knæk og bræk.
Følgende bruger(e) sagde tak: Viktor_Krsn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Rig em right metode 30 aug 2023 21:19 #6422

  • Viktor_Krsn
  • Viktor_Krsn's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 1
Man tak for svar Tom, det var virkelig en stor hjælp. Har prøvet det med fejl, mn har tidligere kommet til at stramme knuden for meget, og så bliver det noget bøvl.
Det er helt rigtig antaget at det er på texas rig, har også selv linen fra rig em right
Knæk og bræk

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1