Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Transport af store lokfugle "over dæk" 18 nov 2020 20:13 #4547

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
Transport af store lokfugle "over dæk"
Strandjægere, der driver jagt over lokkere, kender problemet med transporten til og fra jagtstedet, specielt når det drejer sig om gåse-og svane lokkere. På trods af særdeles rummelig pram (5x1.2m), så nyder jeg den gode plads, til og fra jagt. Jeg har forsynet mine gåselokkere og svanelokkeren med snor løkker i begge ender. På turen ud og hjem sættes løkkerne ned over "masten".
På kravleprammen bruger jeg "masten" på samme måde. Forlader jeg jagtstedet for "langturskravl", så kan jeg have 4 lokkegæs ovenpå min JanAndersen/SundbyPram's agterdæk, UDEN at det generer mit kravl. Her bruger jeg RF stålpind til de forreste løkker og snor gennem de bagerste løkker.
Løkkerne er i øvrigt praktiske ved ophængning af lokkerne, både indenfor- og udenfor jagtsæson.
Med venlig hilsen, cpfj











...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Søulven, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj.

Transport af store lokfugle "over dæk" 18 nov 2020 22:35 #4549

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Claus.
Læner din Sundby sig op af en standart, så er pladsen under dæk vel også yderst begrænset? Skulle du ha tid og lyst kunne det være fedt at se hvor meget plads du har i din.
Men ja, lokkere fylder en krig, og efter over 10 år på vandet kan jeg stadig ikke finde ud af hvor mange jeg bør tage med. Og der skal konstant laves kompromiser, i forhold til udseende, vægt, om de larmer når de vugger i bølgerne osv osv :).
Eksempelvis så vejer en flydende vakuum sportsplast gås 850g ca, mens en af mine Tanglefree canadiere vejer 1,8kg, med 11-12 af dem i prammen kan jeg så spare 11-12 kg hvis jeg skiftede til vakuum flyderen. Det er temmelig meget vægt alligevel. 12 stk Tanglefree Canadiere med lod er 28,2kg :woohoo:
De bedste hilsner
Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Transport af store lokfugle "over dæk" 19 nov 2020 13:04 #4550

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
Hej Henrik, bunden af min pram er en (næsten) standard. Næsten går på at jeg har hævet siderne. Dæk er hjemmegjort.
Plads under agterdæk: 38cm, mod cockpit
Plads under fordæk : 40cm, mod cockpit
Har taget foto af agterende, så du kan danne dig et billede af udformning.
Vejede mine lokkegæs, excl. lodder.
Grågås: 1.125 kg, Carry Lite, Milwaukee
Canadagås: 0.875kg, Carry Lite, Milwaukee (Lavet i Italien, fragtet til US (Cabelas), fløjet hjem til mig...det var før internet).
Mht antal, så bruger jeg som regel 4 grågåselokkere. Hvis det, alene, er gæssene det gælder, så 6 grågæs og 12 canadiere.
Har vedhæftet lidt fotos.
Mvh, cpfj













...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj.

Transport af store lokfugle "over dæk" 19 nov 2020 15:33 #4551

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Claus.
1000 tak for billeder og info, der er nu ret god plads i den, mere end jeg havde regnet med faktisk.

Og ja det er en svær balancegang det med antal lokkere, type, vægt osv. Jeg bruger ret meget tid på det for tiden da jeg syntes den perfekte lokker ikke rigtig findes. De har alle nogle styrker og svagheder. Så i min iver efter at finde den ret kombination har jeg idag købt 24 stk af de Big Al’s grågåse silhuetter de sælger hos Dan gate, da jeg tænker de på lavt vand eller på en nærliggende strandkant kan bidrage til et mere naturligt setup. Om ikke andet så fylder og vejer de en brøkdel af hvad alm lokkere gør, det er i sig selv et kæmpe plus i min bog. Og de ser virkelig godt ud på billederne, så krydser fingre for det bliver godt.
Ha den bedste dag ven.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Transport af store lokfugle "over dæk" 20 nov 2020 10:30 #4554

  • Peter M
  • Peter M's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 11
  • Modtagne Tak: 13
Hej Claus
Tak for at dele dine løsninger. Kan godt lide idéen med at have lokkerne "løst" over dæk. Jeg forestiller mig at det giver mulighed for at have flere lokkere over dæk ift. min løsning med lokkere i sække. Dette da jeg forestiller mig at længden af snorene kan variere og de derved kan ligge "pakket" på dækket. Har du et bud på "den maksimale" kapacitet ved denne metode?

På billedet nedenfor er vist min løsning. Helt lavpraktisk med elastikker på dækket til at fastholde sækkene. Den ene sæk indeholder ca. 18-20 lokkeænder og sækken 8 lokkegæs med vacuum bund. Med dette setup kan jeg have ca. 70 lokkeænder og 8 gæs "i" min langelænder. Uden motor bliver den en smule næsetung med dette læs, men med motor og i godt vejr og lukket farvand kan det gå an. Som det ses giver det udfordringer ift. at ro, hvorfor det fordrer at jeg kan sejle med motor til jagtpladsen, smide dan i vandet og vade til pladsen eller ro ganske kort. Skal jeg ro længere ryger der 1 sæk lokkere i kapacitet.

Mvh
Peter
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Transport af store lokfugle "over dæk" 21 nov 2020 11:08 #4558

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
Henrik:
Silhuet lokkere
I denne tråd oplyser Tybjerg, at han han købt, og vil forsøge sig med silhuet gåse lokkere.
For et stykke tid siden læste jeg i US magazine "WILDFOWL", om en PH guide, udi gåse/andejagt. Han brugte udelukkende fotostatiske gåsesilhuetter, og beskrev fordelene som store.
Lokkerne er af indlysende grunde vellignende (fotos af "den ægte vare") og fremstillet i flere stillinger.
Lokkerne fylder og vejer ganske lidt, og dermed lette at transportere og opsætte.
PH-guiden har haft stor succes med sine silhuet opstillinger. Han beskriver silhuetternes effektivitet med, at gæsse under indflyvning til lokket oplever det som om silhuetterne bevæger sig. Nogle lokfugle "forsvinder" og andre "dukker op"...altså som om det var gæs i bevægelse.
Foto af "WILDFOWL" vedlagt (ikke det aktuelle)

Peter M:
Personligt gør jeg det ikke i store lokopstillinger, idet jeg primært driver opsøgende jagt
(ligger på knæ). Har altid nogle få, 2-6 stk, gråandelokkere under agterdæk, eller i løkke, fæstnet på min agterdæk-skammel. Denne opstilling bruger jeg, når jeg har lettet større flok ænder. Så smider jeg anker og gir' den 1/2t, i håbet om at et par fugle returnerer og slår til mit "narreværk"...det sker faktisk jævnligt!
Mvh, cpfj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Æ ord

Transport af store lokfugle "over dæk" 21 nov 2020 17:36 #4559

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Claus.
Jeg har også store forventninger, for hold op hvor er de dog bare flotte :woohoo:.
Det er helt som at se rigtige gæs, jeg glæder mig rigtig meget til at teste dem. Skal nok dele mine erfaringer.

Mvh Henrik

God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1