Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Spørgsmål til kravlenørderne 30 apr 2018 22:19 #1317

  • mwarming
  • mwarming's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 3
Hej drenge(og piger selvfølgelig)

Nu har jeg gået længe med overvejelserne og jeg kan ikke rigtig blive enig med mig selv.

Jeg tænker på at lave ny skærm til min Leon Smith. De sidste 4 år har jeg kravlet med en skrå skærm af ældre dato og model "hjemmeflæk". Jeg synes tit at jeg har for lidt udsyn og at den er for skrå. Derfor tænker jeg at jeg vil høre lidt herinde om, hvad folk har af forskellige holdninger og løsninger.

Hvad har I af skærm? Står den lodret op? Er den sammenklappelig? Hvor stort er jeres kighul? Her tænker jeg ikke kun på skærme til Leon Smith, men egentlig på alle slags kravlepramme :-)

God dag

Mikkel
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Spørgsmål til kravlenørderne 03 maj 2018 19:33 #1319

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Hej mwarming.

Jeg har en skærm ala din til min leon smith. Til min bogø har jeg både en der er lodret som kan klappes sammen og den tilbagelænede i glasfiber. Det er rart og praktisk at kunne folde den sammen under transport, især i modvind, men den tilbagelænede er altså bare det mere ond at se på ;) Er glade for dem begge og de har hver sin farve, så skifter afhængig af, hvor jeg jager netop lige den dag. Kik hullet i dem begge er 15x4,5 cm og det synes jeg er rigeligt og hullet er skåret så det er lige over dækket.

Det er den her: https://strandoghavjagt.dk/udstyr/gor-det-selv-baade/lav-din-egen-kravleskaerm - Det mest geniale er den måde skærmen monteres på, som jeg desværre ikke kan tage æren for at have opfundet. Det virker bare uanset, hvor kolde hænder du har og man taber ingen skruer osv og den sidder urokkelig fast.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.

Spørgsmål til kravlenørderne 09 maj 2018 20:40 #1329

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Godaften Mikkel.

Jeg tør godt stå ved at jeg er en
" kravlenørd " så her er mine ideer.

Den flotte og meget naturtro støbte glasfiber skærm er et rent kunstværk og er man kravlejæger der bruger fast base ville jeg til enhver tid mene den var at foretrække.
Den monteres ved ankomst til området og afmonteres når man tager fra området.

Er man derimod en rastløs sjæl der ønsker at tilbagelægge mange km i sin søgen efter fugle (op til 25-30 km på en dag) så ville jeg anbefale den sammenklappelige skærm.
Det er så afgjort en fordel at den kan afmonteres/ klappes sammen og lægges i prammen når større ikke jagtlige interessante områder skal padles igennem.
Min kan "kun" klappes sammen på midten og det stiller større krav til at holde den rigtige vinkel på fuglene så de ikke ser hændernes bevægelser bag skærmen.

Der er også nogle der har lavet skærmen så den er i 4 stykker.
Det giver dem mulighed for at få skærmen til at gå lidt ned langs siden af prammen og skjule hændernes bevægelser bedre.
(Noget som den har tilfælles med den støbte skærm)
Uanset hvilken løsning man vælger er det et kompromis men den 4 delte er den der kan begge dele.

Mine data på hullet er.
H=30mm
L=200mm
Min skærm er 300mm bredere end prammen i hver side og fra midten af hullet og op til overkant af skærm er der 200 mm.
Da jeg var yngre var den 40mm smallere i hver side og 30mm lavere.
(Af det kan man vel udlede at man med alderen bliver en stivnakke med store armbevægelser);-)
Skærmen lænes lidt tilbage for at modvirke skygge effekten, det har sikkert noget at sige under visse forhold og i mange andre forhold er det uden betydning.

Vedhæfter et billede fra før jeg fik store armbevægelser og blev stivnakket.
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: NO-Luck

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.
  • Side:
  • 1