Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Hvilket pram har jeg købt? - Nyt projekt til sæsonen 2023. 12 mar 2023 15:43 #6249

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg fik et praj om denne pram fra en bekendt over Facebook. Sendte sælger et bud og har nu hentet prammen til en særdeles fornuftig pris.

Men hvad har jeg købt?

Det er en kravlepram i den lidt store ende. Den er helt fladbundet og med ror der kan styres med fødderne fra cockpittet (jeg ved ikke om dette er originalt).

Den har en mærkeplade, hvor der står: Bogense skibssalg og glasfiber industri.

Jeg heller selv lidt til en JACO ? Jeg syntes bare ikke det ser ud til, at de billeder der er i bådarkivet, er med med flad bund?


Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.

Hvilket pram har jeg købt? - Nyt projekt til sæsonen 2023. 12 mar 2023 16:39 #6250

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Jeg tror en Roskilde pram vil være et bud?

Det undrer mig bare at man har skåret hele den flotte cockpitkant væk.
Det forstår jeg ikke.
Det svækker hele stivheden i prammen.

Du får lige et par billeder, så kan du selv bedømme.

Bilag ikke fundet

[m
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Hvilket pram har jeg købt? - Nyt projekt til sæsonen 2023. 12 mar 2023 16:46 #6251

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Det er rigtigt at Bogense skibssalg v. Kurt Kristensen producerede denne pram. Mener det var en form han overtog på et tidspunkt, muligvis har han lavet nogle konstruktive ændringer. Mener det var med Sjællandsk oprindelse eller inspiration, muligvis Næstved pram eller noget lignende uden at være sikker. Lille nem og ikke tung pram. Kender flere der har brugt og været glade for dem. Knæk og bræk

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilket pram har jeg købt? - Nyt projekt til sæsonen 2023. 12 mar 2023 17:00 #6252

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Roskilde pram er ikke et dumt bud. Form og facon ser ud til at passe.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilket pram har jeg købt? - Nyt projekt til sæsonen 2023.m 13 mar 2023 00:11 #6253

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Det er såmænd en Bogense kravlepram t)

På Facebook har jeg fået dette billede:





Nr. 4 på billedet ser ud til at være den samme, og er blot benævnt “kravlepram”.

Med tanke på at mærkepladen siger Bogense Skibssalg, så tænker jeg ikke det er rimeligt at tage udgangspunkt i deres katalog.

Jeg hæfter mig dog også ved, at billedet nærmest er identisk med det fra Torben, hvor den samme pram er navngivet en Roskilde kravlepram… Så måske den bare har skiftet navn, afhængig af hvor i landet den er blevet solgt :P ikke nogen tosset forretningsmodel, når målet er lokale egnsjægere!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.

Hvilket pram har jeg købt? - Nyt projekt til sæsonen 2023.m 13 mar 2023 07:38 #6254

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg havde en pram magen til et årstid. Ham jeg købte den af kaldte den også en Roskilde pram, selvom Bogense Skibssalg blot kaldte den en kravlepram.

Det er en skam med cockpitkanten, men måske er den tyk nok i fiberen til at have tilstrækkelig stivhed? Dækkenet over den bageste del af cockpittet er ikke originalt, og den kom ikke med ror fra fabrikken.

Min var tyk I fiberen og havde nogle forstærkinger i bunden, som gjorde den ret tung, hvilket er grunden til, at jeg solgte den igen. Min havde også ror, men jeg tog det af, da det var lavet a rustfrit stål og vejede næsten 5 Kg. Dit ror ser ud til at være lettere.

Prammen er ret smal og havde ikke så stor sideværts stabilitet. Ikke, at den var usikker, bare lidt mere dingel end andre fladbundede pramme.

Den var fin at kravle i, og selvom den var høj, var vindafdrift ikke et problem.

Jeg syntes ikke den sejlede så godt i sø, da den gik lige igennem bølgerne. Var dog søstærk nok pga højden.

Den var meget rummelig og havde plads til en del lokkere. Var også dyb nok til at ligge på træk i.

Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilket pram har jeg købt? - Nyt projekt til sæsonen 2023.m 13 mar 2023 12:14 #6255

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Hej Kim
(alle andre må også)

Kan du muligvis hjælpe mig med denne?

Den minder en hel del om den pram vi taler om her.
Men stævn, cockpitkanten samt det flade fordæk passer ikke, som jeg ser det?

Den ligner en der er "professionelt" fremstillet.


Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Hvilket pram har jeg købt? - Nyt projekt til sæsonen 2023.m 13 mar 2023 13:38 #6256

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Torben, det ligner den type, der bruges i Limfjorden omkring Nibe og Gjøl.

Jeg har set nogle til salg, der var hjemmebyggede.

Jeg kender ikke til en, der er seriebygget, men det ville ikke undre mig den findes.

Jeg har altid syntes typen ser lidt farlig ud, da den er smal, har opretstående sider, intet spring or det korte agterdæk.

Nogle af dem jeg har set var kortere og smallere end den, du viser.

Men jeg har ikke sejlet i prammen, så det er ikke bygget på erfaring. Måske nogle Limfjordsjægere ved mere om prammen?
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.
  • Side:
  • 1