Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Råd til maling af pram 23 feb 2023 13:22 #6201

  • RNK
  • RNK's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Hej med jer.
Først vil jeg sige tak for et fantastisk forum herinde.

Sidst på efteråret blev jeg den lykkelige ejer af en kravlepram og fik prøvet nogle test-ture i Limfjorden. Sikke nogle fede oplevelser at ligge på maven og snige sig tæt på ænder og gæs.
Havde blandt andet en stor oplevelse med at kravle til en stor flok gæs, som nærmest bredte sig ud i en lang vifte, som om de accepterede min tilstedeværelse, dog uden at lade mig komme helt hen til dem. For pokker de kan larme i sådan en stor flok.

Nå, her kommer spørgsmålet.
Jeg vil bruge foråret til at nørde lidt med prammen, men søger lidt råd til om den skal forblive hvid, og så bruge camo-net og materialer fra strandkanten eller male den i farver så den afspejler omgivelserne?
Hvordan er arbejdsgangen med maling og hvad bruger man?

Mvh Rasmus

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd til maling af pram 23 feb 2023 19:46 #6203

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej,

Hvilken farve man skal vælge er næsten et religiøst spørgsmål, men til en kravlepram er grålig eller brunlig et almindeligt valg som grundfarve. Det vigtigste er nok at malingen er helt mat. Dette kan du opnå ved at blande talkum i malingen, hvis den ikke er mat nok i forvejen.

Hvis din pram er malet med andet end gelcoate/topcoate vil jeg nok bare bruge noget udendørsmaling, men står den "ren" vil jeg fortsætte med en tonet topcoate, da reparationer fremadrettet er meget lettere at lave.

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd til maling af pram 23 feb 2023 20:31 #6204

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Hej Rasmus

Vi har valgt trækpramme malet/duppet med Fosco maling.
De er 100% matte (så længe der ikke er vand på, gælder forøvrigt al maling)

Vores Bogø kravlepramme er stadig hvide og så camouflerer vi ud fra hvilket terræn vi er i

Det fungerer for os, men må indrømme at der desværre ikke er meget vinter jagt, hvor det hvide virkelig kommer til sin ret.

Så for at det ikke skal være løgn, så har jeg netop købt en grøn Bogø.
Den får noget duppet Fosco maling i brunlige nuancer, så den passer til de områder jeg jagter i med store sten.

Jer der kender mig og min kærlighed for den hvide Bogø, i må gerne smile lidt af mine planer og tænke.

"Så går fanden nok snart i kloster";-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Råd til maling af pram 24 feb 2023 09:48 #6206

  • RNK
  • RNK's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Tak for svarene. Det er imponerende så godt prammene smelter ind i omgivelserne. Jeg tænker umiddelbart at gå med brunlige nuancer på grålig baggrund.
Jeg har lagt et foto op af den og et foto, der viser terrænet jeg hovedsageligt kommer til at kravle i.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af RNK.

Råd til maling af pram 24 feb 2023 11:09 #6207

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Lyder som et klogt valg med de farver (også selv om man kommer langt med camo og lokal botanik)

Kan se at din pram er af den lokale type der er udtænkt og fremstillet omkring Limfjorden.

Blis dus med kravlejagten Rasmus og du vil få de største jagtlige oplevelser på vandet, du kan ønske dig.

Knæk og bræk
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd til maling af pram 31 maj 2023 15:13 #6306

  • RNK
  • RNK's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Så er projektet i gang og jeg har påbegyndt malingen af prammen. Måske jeg maler den lysere på fribordet for at modvirke slagskygge, men er i tvivl om det har den store betydning.

Hvis evnerne rækker til det, er planen at lave en forhøjning ved cockpitkanten og evt. lidt opbevaringssystem inde i prammen efter inspiration her på siden.

Jeg har også kastet mig ud i et forsøg på at modificere nogle af lokkernes hovedstillinger for at skabe lidt variation blandt dem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1