Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Brystplade 02 nov 2022 20:37 #5982

  • Torben
  • Torben's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 26
  • Modtagne Tak: 1
Hejsa. Skal igang med kravlejagt. Har købt et projekt som nu er kommet til at jeg skal lave en brystbænk eller plade. Er i tvivl om mål på sådan en længde og højde er der nogle tommelfingerregler eller andre gode råd?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Brystplade 03 nov 2022 10:47 #5983

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Hej Torben

Det er faktisk ret nemt med mål på sådan en brystskammel til kravleprammen.

Du skal lave din brystskammel i forhold til din kravleskærm, således du ligger komfortabelt og ser ud af hullet i skærmen, samtidig med at du kan betjene stikkerne, og så skal bøssens kolbe lige passe udfor din skulder - det lyder nemt, ikke?

Praktisk skal du begynde således:
I vandet med prammen, montér skærmen og brug en plade som du kan regulere op og ned.
På med geværet og begynd at kravle lidt rundt på lavt vand. Indstil pladen i højden, så det hele passer.
Når du er færdig, kan du lave en fin brystskammel og eventuelt beklæde den med lidt blødt materiale. Når man kravler, ligger man temmelig længe med brystet på skamlen.
Nogle har valgt at støbe en brystskammel som en kasse i glasfiber, og fordelen er at man kan bruge kassen til opbevaring.

Jeg har brugt en flad, tynd glasfiberplade, beklædt med 25 mm blød motorrumsisolering og presenning udenpå. Pladen blev fastgjort i cockpitkanten. Fordelen ved pladen er, at den fylder intet når man placerer den i bunden af prammen.
Hvis man bruger lokkere i forbindelse med kravlejagt (som base) er det en god ide at kunne ligge på ryggen på trækjagt, når der ikke er noget at kravle efter i området. Så skal din brystskammel bruges som rygstøtte.

Jægerhilsen John
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Brystplade 05 nov 2022 12:31 #5984

  • Torben
  • Torben's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 26
  • Modtagne Tak: 1
Mange tak John. Geværet skal passe til at sidde i skulderen mens man kravler. Er det fordi man typisk afgiver skud i den samme stilling som man kravler i?
Beklager hvis det er for banalt men er ny i dette

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Brystplade 05 nov 2022 13:44 #5985

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Her er mit bud på en brystskammel. Den er sammenklappelig fordi den så tager mindre plads op i prammen, når man for eksempel skal have lokkeænder ud fra fordækket. Den har også den fordel, at den kan flyttes frem og tilbage mens man kravler.

Målene er: Længde 55 cm, Højde i for 25 cm, højde i bag 6 cm og bredde 22 cm. Jeg har hævet den i bag fordi det giver en bedre vinkel for min ryg, men yngre jægere kan sansynligvis undvære det.



Sammenklappet fylder den ikke meget.



Undersiden. Det er to stykker 12 mm støbeplade holdt sammen med et par galvaniserede hængsler. Snorene er for at forhindre, at den klapper sammen.



Johns råd med at finde den rigtige højde er godt. Det er vigtigt, at højden passer, og der er to forhold at tage hensyn til.

Skammelen skal være så høj, at du kan kigge ud gennem kighullet i skærmen uden at vride nakken for meget bagover. Men skammelen skal også være så høj, at du ikke gnider overarmene mod cockpitkanten mens du kravler, da det hurtigt kommer til at gøre ondt.

Jeg har selv 40 cm fra bundbrædderne til undersiden af kighullet, da det ikke vrider min nakke for meget. Skammelens højde er så tilpasset herefter.

Nedenfor ses skærmen med geværet liggende i skydeskåret. Du skal have skammelen placeret så geværkolben lige rører ved skulderen.

Og til dit spørgsmål, så skyder de fleste jægere første skud på vandet ud gennem skærmen, og det er derfor geværet skal ligge så man nemt kan komme til at skyde.

Følgende bruger(e) sagde tak: Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Brystplade 05 nov 2022 18:37 #5986

  • Torben
  • Torben's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 26
  • Modtagne Tak: 1
Fantastisk mange tak for den uddybende forklaring.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1