Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Endnu et par gode artikler om halgpatroner 02 jan 2018 20:20 #1095

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Første artikel handler om historien om haglpatronen, hvordan den er opbygget og hvilke indflydelse delene har.

Haglskuddet kan være uhyre effektivt


Anden artikel:

Med en moderne stålhaglpatron har vi en bedre patron end vi nogen sinde har haft. En rigtig god artikel at, læse.

Moderne stålhaglpatroner kan alt, hvad de skal

Jeg syntes det er nogle gode spændende artikler vi har kunnet læse i bladet Jæger og på Danmarks Jægerforbunds hjemmeside.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Endnu et par gode artikler om halgpatroner 02 jan 2018 22:01 #1097

  • John
  • John's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 15
  • Modtagne Tak: 0
Enig! I forhold til de tråde, der har været om antal hagl, haglstørrelse og hastighed i patronerne for at være mest effektiv som har konkluderet at dækning (godt skudbillede) og haglstørrelse er væsentligt vigtigere end hastighed, er det dog lidt sjovt at der i en af artiklerne om haglskuddet med stålhagl i første del af teksten nævnes at de hurtige patroner gør det lettere at træffe fuglen langt fremme på kroppen/hovedet og dermed sikrer en mere effektiv patron. Nu vil jeg skynde mig at sige at det ikke er ordret for jeg kan ikke lige finde det fysiske blad eller den digitale artikel.

Dækning er vigtig. Men ofte bliver det påpeget at ingen jæger kan korrigere for de 5-10 cm en hurtig patron rammer længere fremme. Det er nok også rigtigt, men hvis dine skud hver gang sidder de 10 cm længere fremme giver det vel et bedre skud - forudsat at dækningen er god nok på patronen? Ofte synes jeg at det er de skud der sidder lidt langt tilbage der giver anskudte fugle. Er det forkert opfattet?

Efter at have fulgt de forskellige tråde er jeg kommet frem til, at prioriteringen må være 1) dækning frem for hastighed, 2) ikke for lille haglstørrelse til formålet (jagtform og vildtart) frem for fart - og 3) hvis du så kan kombinere god dækning og god haglstørrelse med fart, ja så har du den patron der alt andet lige vil give flest dødskudte fugle. Er det også det I andre konkluderer ud fra artikler, tråde og resultater af diverse testskydninger?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Endnu et par gode artikler om halgpatroner 02 jan 2018 22:31 #1098

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Det er rigtigt John, der er mange faktorer der spille ind og hver eneste af dem kan optimeres. Og alle er med til at nedsætte anskydnings procenten.

Den vigtigste faktor hos mig er ligeledes et godt skudbillede, og valg af haglstørrelse til jagtformen. Før man får noget ud af en hurtig patron, er man afhængig af at, de to første faktorer er på plads.

Det der nok burde komme først er afstanden, som jeg vil mene er den vigtigste. Selv om det er lidt uden for nummer lige her.

Om foranholdet og de hurtige patroner skulle have noget at sige ved jeg ikke. Jeg har aldrig tænkt over det. Så for mig er det ikke noget der betyder noget. Det er sjældent jeg skyder fugle der kommer med samme hastighed, i samme retning og vinkel. Så det med foran- over- eller underhold. Er noget der ligger dybt i en hvor erfaringen har stor betydning.
En del af denne erfaring kan man tilegne sig ved træning.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.
  • Side:
  • 1