Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Lune kugler 26 jul 2024 09:31 #6738

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 670
  • Modtagne Tak: 321
Hej Lars

Tak for svar.

Skød faktisk med de omtalte Dan Arms patroner på den tid.
Der var noget med man flyttede produktionen fra Danmark til England på et tidspunkt?
Om det var i den forbindelse det gik ned af med kvaliteten, ved jeg ikke.
Men patronen gik fra at være en anvendbar i blåt hylster, til at være rød og tja, jeg forlod den og gik over til Kent Fasteel.
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lune kugler 26 jul 2024 10:03 #6739

  • Drs
  • Drs's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 25
  • Modtagne Tak: 15

Torben Raunstrup skrev: Hej Lars

Tak for svar.

Skød faktisk med de omtalte Dan Arms patroner på den tid.
Der var noget med man flyttede produktionen fra Danmark til England på et tidspunkt?
Om det var i den forbindelse det gik ned af med kvaliteten, ved jeg ikke.
Men patronen gik fra at være en anvendbar i blåt hylster, til at være rød og tja, jeg forlod den og gik over til Kent Fasteel.


Jeg skød med en lyseblå i 12/76 med 39 gram fra Danarms i 3er hagl , det var en godt patron.
I min remington 1100 satte den 60 % på 45 meter med mit full boret løb.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lune kugler 26 jul 2024 15:16 #6740

  • Lars Olsen
  • Lars Olsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 28
Jeg har fundet en artikel i "Wildfowl" fra 2016, her er der ikke nogen problemer med hastigheden, når patronerne er kolde. Dette skyldes sikkert at alle de nævnte amerikanske patroner er kraftigt ladede. Til gengæld gør artiklen opmærksom på et andet problem ved kulde. Det kan gøre haglskålene "sprøde", så de bliver slået i stykker, når man skyder. Dette medfører et stort hastighedstab, når haglskålen ikke slutter tæt mellem krudt og hagl. Dette problem kan man også komme ud for, hvis man anvender nogle gamle patroner. Her kan plasthaglskåle blive "sprøde" med tiden. Så uanset hvilken patron man anvender, er det en god ide at sikre at de ikke bliver alt for kolde, når man skal bruge dem !
Det er en god ide, at kontrollere de patroner man vil anvende når det er koldest. Det bedste er selvfølgeligt at bruge en kronograf, men selv om man ikke har sådan en til rådighed, kan det lade sig gøre. Hvis man skyder en "kold" og en "varm" patron lige efter hinanden, kan man mærke om der er forskel. I forbindelse med test af patroner, har jeg kunne mærke det, når hastighedsforskellen når op på 20-30 m/s. Derfor er det en god ide at undersøge det nærmere, hvis man kan mærke forskel på "varme" og "kolde" patroner.
Livet er for kort til dovne elever og langsomme stålhaglpatroner !
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Lars Olsen.

Lune kugler 26 jul 2024 17:19 #6741

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 670
  • Modtagne Tak: 321
Min far var også ivrig strandjæger og jeg kan huske da han skød med patroner med filtprop, samt overgangen til haglskål (blyhagl)
Han var også aktiv da vi gik fra bly til stål.
Jeg vil gå så langt, så jeg vil kalde ham en habil skytte.

Han brokkede sig dog livet igennem, hvor meget det påvirkede hans skud, når han fik alt vintertøjet på.

Måske skyldes en del af det "sløve patroner eller defekte haglskåle" pga kulde eller alderen på patronen?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Lune kugler 26 jul 2024 20:02 #6742

  • Drs
  • Drs's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 25
  • Modtagne Tak: 15
Et par af mine kammerater, der også er hjemmelader, prøveskød deres patroner fra køleskabet, fordi at der var forskel på skudbilledet om patronen var plus 25 grader eller 2 grader.

På et tidspunkt satte de et varmelegeme i deres patron kassen i deres havjagt båd , de tog strøm fra motoren

Så har man styr på sine ting

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Drs.

Lune kugler 26 jul 2024 20:22 #6743

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 670
  • Modtagne Tak: 321
Det må man godt nok sige.

Men jeg kender mine egne evner og er simpelthen nødt til at give alt andet end mig selv skylden, når fuglene ikke falder ned :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Lune kugler 30 jul 2024 21:03 #6745

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 130
  • Modtagne Tak: 132
Ingen tvivl om at det har en betydning om patronerne er kolde eller varme. det store spørgsmål er nok mere hvormeget -og det er så igen afhængigt af mærke, ladning osv.. tilbage står bare stadig at ideen om varme kugler er mere sjov end anvendelig.
men lad os da lige prøve legen engang. jeg er på kravl mod nogle fugle. jeg er nogle 2-300 meter fra fuglene da kravlet starter, efter cirka 15-20 minutters tid er jeg ved at være så tæt på at det er på tide at bytte de kolde patroner ud med nogle lune af slagsen. jeg indrømmer blank, det er en anelse omstændig affære at gøre uden at fuglende opdager noget når man kun er 40-50 meter fra dem,. jeg larmer kun som et mindre valseværk, prammen gyngede måske en smule, tabte hvis en enkelt stage i vandet, og bøssen sejlede måske en anelse rundt i luften men hvad,,, nu er jeg klar... men hvor filan er ænderne blevet af...... alternativt kunne jeg have smidt de lune patroner i fra starten, af kravlet, altså 15 -20 før jeg var på skudhold, men så vil patronerne alligevel være lige så kolde som gevær og luft.. men hvad, der kom ænder på dæk.... ;) ol))
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Cleilers.

Lune kugler 11 aug 2024 11:34 #6759

  • Lars Olsen
  • Lars Olsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 28

Jeg har testet denne patron, den havde en gennemsnitshastighed på 462m/s ved ca. 20 grader. I forbindelse med denne tråd, prøvede jeg to patroner som havde været i fryseren (og køletaske). De gav en hastighed på 453m/s og 465m/s. Så det er muligt at finde patroner der ikke går ned på frost!
Livet er for kort til dovne elever og langsomme stålhaglpatroner !
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, cpfj, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2