Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Valg af patron 25 mar 2024 18:17 #6636

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Tak.

Det er godt nok ikke et "pænt" skudbillede det sidste.

Jeg har desværre aldrig testet mine patroner på skiver.

Tør faktisk ikke.
Tænk hvis nu de viser et sygt dårligt skudbillede, men fuglene falder ned som jeg forventer, når jeg skyder.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af patron 26 mar 2024 08:08 #6638

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Et spørgsmål til dig Carsten

Jeg kan godt se det giver rigtig mange % hagl I skiven, det du stræber efter.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det nu også er nødvendigt på jagt.

Jeg vil vove den påstand at fuglene i de skudbilleder var faldet døde ned med mindre % hagl I skiven.
Især hvis det er store hagl med masser af gennemslagskraft.

Er jeg helt ude på "dybt vand" her?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Valg af patron 26 mar 2024 08:33 #6639

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Vildtet falder ned ... Hvis det er heldigt at være der hvor der er hagl samlet.
Men er det en and så kan den være mellem haglsamlingerne og ofte vil den få 1 hagl som måske ikke ses og så er der en anskudt and. Selv en gås vil kunne nøjes med et par hagl Hvis den er det rigtige sted på skiven og flyve væk anskudt. Og det hjælper ikke at gå op I 1 eller 2 hagl, så kan man fjerne endnu flere hagl fra skiven og endnu større risiko for en anskydning.
Kan kun anbefale alle jægere til at prøveskyde alle sine patroner. Og så vurdere dækningsevnen er.
Vi har stået med patroner hvor det ene gevær skød perfekt med en patron og det andet gevær der kunne man ikke finde halvdelen af haglene.... og det er ikke engang løgn. Og så tog jeg en anden fabrikant og så var det perfekt Det er skræmmende.. OG ENDNU MERE SKRÆMMENDE AT MIT GÆT ER AT mindst 50 %AF DE DANSKE JÆGERE ALDRIG PRØVESKYDER DERES PATRONER. nej for naboen skyder jo godt med dem....
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af patron 26 mar 2024 08:33 #6640

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Torben, du er altid ude på dybt vand.

Du sejler jo i en Bogø kajak. :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Valg af patron 26 mar 2024 08:56 #6641

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Kan sagtens følge dig René og er da helt enig i at vi jægere har en pligt til at dræbe så effektivt som muligt.
Det gør vi ved at bedømme afstand, vælge den rigtige patron til opgaven, kende patronens spredning på den ønskede afstand.

Det ene skudbillede Carsten ligger op.

Det er en 36gr 1 hagl I en 3/4 choke (er det ikke anbefalet, at man ikke skyder med mere lukket end 1/2?)
Der er der 108 hagl I skiven på de Ø75cm.
Da det er en 1 hagl må jeg gå ud fra man her går efter skudstærkt vildt, edderfugl eller gæs?

Placer så en silhuet af en af ovennævnte arter i cirklen på Ø 75 og spørg dig selv.
Er det nødvendigt?

Jeg har haft næsten 50 forskellige mænd med på motorbådsjagt igennem tiderne.
Så jeg har set mange forskellige skudbilleder også med ens patroner i
ens boringer, men i forskellige geværer.
Det er faktisk rystende!!!

HÆ HÆ Kim

Jeg er hvor fuglene er, er det ude på det dybe, må det blive sådan.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Valg af patron 26 mar 2024 09:46 #6642

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Drop alt hvad du har hørt af gamle skrøner.
Kig på de amerikanske test. De har testet.
Folk er bange for at skyde med hypersteel for geværet kan ikke holde... 1050 bar og alle nyere geværer er trykprøvet til min. 1200 ofte 1600... men hvorfor hvis geværet ikke kan holde... så er det producenter der skal tage sig sammen. Det er som at købe en bil med 500 hk og hjul falder af når du runder 50 km/t.
Hvis man skyder edderfugle og gæs indenfor anbefalede afstand er 3 hagl rigeligt.
Men det er op til en selv.
Men kort sagt, test og prøv forskellige haglstr. På samme vildt på samme afstand og se hvor der er flest dødsskudte sammenholdt med sine test.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af patron 26 mar 2024 14:37 #6643

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg har selv brugt Eley VIP Extreme 32g 12/70 i str 1 og 2 i en hel del år efterhånden. Jeg var også med på et fælleskøb af de hurtige 12/76’ere 500m / sek 28g for en rum tid siden. Jeg oplevede bare mange træfninger af gæs hvor jeg skød gåsen ( lignede dyne Larsen sad på en sky og flåde en hovedpude midt over ). Men gåsen fløj så videre i flere hundrede meter for så brat at falde ud af himlen. Det blev voldsomt trættende at skulle bruge en god del af tiden hvor trækket var der på at pagaje ud og hente fugl. Blev så anbefalet af dem i Hubertushuset at give Eley’en der en chance, lavede nogle test skud på papir og har været virkelig glad for dem. Så den kan jeg sagtens anbefale hvis den passer til ens gevær, og temperament, naturligvis :P
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af patron 26 mar 2024 23:24 #6644

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Torben,

Jeg har det sådan når jeg går på jagt vil have det jeg syntes er det bedste og ikke mindst mine patroner.
Jeg har brugt hjemmeladet patroner siden 2010. et par sæsoner før det var præget af frustrationer over de den gang nye 12/76 28 grams patroner som jeg ikke kunne få til at virke. Alt for mange anskydninger og brugte meget tid på at eftersætte dykkere. Skud statistikken var over 5 patroner pr leveret stykke vildt. Incl. fangst skud.
I en sådan situation må man gøre noget andet end det man gør.
Jeg valgte at købe hjemmeladet patroner af en bekendt. Det var en øjenåbner... den efterfølgende sæson var glæden og selvtilliden tilbage ved jagten. ved sæsonafslutning sagde skudstatistikken 1,85 patron pr stykke levret vildt, incl fangstskud.
Der var faktisk rigtig langt i mellem anskydningerne, det giver bare en stor tilfredsstillelse med dødskudte fugle. Hvor tiden på vandet belv brugt på jagt og ikke eftersøgninger. På daværende tidspunkt skød jeg næsten udelukkende svømmeænder og Hvinænder.
Patronerne var 12/70 #3 med en hastighed på +450 m/s

Et par år mere fik jeg selv ladetilladelse og trådte ind i rigtig spændende verden hvor der blev ladet mange forskellige patroner og testet lige så meget på hastighed og på skive.

Jeg begyndte at skyde flere og flere større fugle der var langt mere skudstærke som Edderfugl og Gæs, og begyndte at opleve lidt anskydninger igen. Så kraftigere patroner med større og tungere ladninger blev testet. Og igen fik jeg vendt skud statistikken.

En for mig rigtig god ladning var 12/76 34 gram #2 med +470 m/s, Særdeles effektiv til motorbådsjagten og trækjagten på Edderfugl. Også til gåsejagten med lokkefugle på land. Gåsejagten fra prammen her var 12/76 36 gram #1 den mest effektive. Forskellen er jeg ret sikker på ligger i skudafstanden. Den er bare længere i gennemsnit fra prammen.

Jeg ved fra mig selv... jeg havde skudafstande på +30 meter til ænser og gæs og fra tid til anden kunne andet skud godt være på + 35 meter. Det er her mine patroner med store hagl og høj hastighed leverede varen. Jeg havde den power der kunne rede et dårligt første skud.

Med en høj haglprocent, mindsker jeg randhagl betydeligt, og minimere at randhagl laver anskydninger. Det skudbillede med 36 gram #1 der sider der 13 hagl i skiven men uden for cirklen. så mangler der 9 hagl som vel kan siges at være randhagl. Jeg har med 3/4 og Full Choke opnået det pæneste skudbilleder og højeste haglprocenter.

At nogen siger eller anbefaler choke på maks 1/2 ved skud med stålhagl er at gå med livrem og seler. Jeg har siden 2006 skudt med Beretta AL 391 Urika Optima 12/76 trykprøvet til 1150 Bar og har
på jagt ikke været under 3/4 choke og i mange tilfælde med Full og endda XFull exsended Choke. Den har lige ledes testet utallige skud over kronograf og på skive. med alle str. choke.

Jeg kan ikke se nogle skader på den. Det kan skyldes at det er Extended choke som forlænger løbet med 3-4 cm. Derud over så har jeg en holdning til at mit våben er en brugsgenstand og kan skiftes ud hvis den går i stykker. Strandjagten er et hårdt miljø i forvejen.

Når jeg tænker over det... så vil jeg have det bedste at skyde med, jeg vil have gjort alt det jeg kan for at undgå anskydninger. Derfor lader jeg selv mine patroner og alt er testet. Har skudt en del på skydebanen. Så ved jeg... jeg har gjort hvad jeg kan for at undgå anskydninger og jeg går på jagt med en selvtillid og tilfredsfølelse der er i top. Og det er ikke så ringe endda.


Hvis du har læst artiklen Test af Skudbillede.

Her skriver jeg lidt om Tom Roster og hans CONCEP. Ser du hans Skema som Danmarks Jægerforbund har fået udarbejdet en fordansket udgave af.

Til gæs over lokkefugle siger skemaet 28-32 grams ladninger størrelse 1 og 2. En 28 gram patron størrelse 1 indeholder 95 halg. Med en 1/2 choke, kan man forvente at 60% af haglene sidder inden for 75 cm cirklen. Det giver ca. 57 hagl. Der er for lidt dækning til den jagtform i følge selv samme skema.
Går man så på jagt med den rette patron til den omtalte jagtform.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Valg af patron 27 mar 2024 07:58 #6645

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Godmorgen Carsten

Sagt med det samme.
Jeg har stor respekt for jer hjemmeladere og jeres jagt på det perfekte skudbillede.

Med et patron forbrug på over 5 patroner pr. leveret stykke vildt, ja så må der gøres noget.
Du valgte hjemmelader vejen og det løste dine udfordringer.

Jeg har så været heldig, at de færdigkøbte patroner løser mit behov.
Især er jeg rigtig glad for mine 12/76- 500 m/s 28 gr. 2 hagl til mine gåsechancer, det er yderst sjældent de svigter mig.
Men det gjorde virkelig også en forskel i mit patronforbrug da jeg gik fra 3 hagl til 1 hagl, mange flere dødskudte fugle.
Det sladrede mit forbrug af 5 hagl nemlig, da det var dem jeg anvendte til anskydninger og KUN anskydninger.

Er glad for at du skyder på 35+, det tror jeg vi er mange der gør, bare ikke med en dårlig patron uden gennemslagskraft

Jeg blev lidt klogere på anbefalede chokes, bare det er extended, så sker der ikke noget med store hagl i en stram boring.
Men lad os blive enige om at store hagl i et gevær med fast boring 1/1, det kan nemt koste en sæk i løbet (det har jeg prøvet på 2 af mine, med standard patroner hagl str. 1- 415 m/s)

Når jeg ikke anvender Hypersteel i min Beretta O/U er det heller ikke fordi jeg er bange for at den skal eksplodere imellem hænderne på mig, jeg er bare ikke glad for den slitage det medfører på min lukkegaffel.

Min erfaring er.
Der findes rigtig gode patroner på markedet, som løser de flestes behov.
At finde den der passer bedst til ens jagtform, temperament, det kræver at man forsøger sig frem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Valg af patron 27 mar 2024 14:03 #6646

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Dvs prøveskyd gerne flere varianter.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen