Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Test af haglpatroner (Ras.killing) 19 feb 2021 13:59 #4907

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
Test af haglpatroner (Ras.killing)

I tråden "https://strandoghavjagt.dk/forum/vaaben/1222-hvad-skal-man-vaelge-erfaring-med-halvautomat-soges" har Ras.killing henvist til video om:
Testskydning af haglpatroner | Test shooting shotgun cartridges.

Det lød interessant, så jeg satte mig til rette i lænestolen, fandt video'en på youtube og Castede den tll TV. Det var en fin video.
Specielt testen af Federal's "Black Cloud" i 3 1/2", med 1 1/2 oz (42.5g). Det er en yderst potent haglpatron, og Ras sendte ladningen afsted fra sin pumpgun (han klarede det uden at vælte...Vo, knap 460m/sek!)
Skudbilledet (stål #2)var meget koncentreret, og flot.
Jeg fik lyst at søge lidt oplysninger om denne patron. Der er et par ting der falder i øjnene. Forladningen er speciel, den er konstrureret med brudzoner i skørtet og midt på. Federal kalder det "Flight Control Wad". Meningen med dette arrangement er at haglskålen, MED hagl, skal forlade mundingen og først frigøre haglene et stykke væk fra løbet.
Også haglladningen er speciel, idet der øverst ligger 40% "Flite Stopper" hagl, der formentlig er preset, så de danner en skarp kant, "rundt om akvator". Under Flite Stopper haglene ligger 60% almindelige, højkvalitets stålhagl.
Prisen, uha, 15-16kr stykket.
Som appetitvækker, fra Ras.killing's video, har jeg taget et par print screen.

Jeg var meget imponeret over Ras.killing's video, så jeg så et par stykker mere, "fra hans hånd", alle i høj kvalitet. Her er par bemærkninger til hans:
Riffeljagt i Oktober | Deer hunting in Denmark.

Lækkert "Set Up", kortløbet Savage ét skuds riffel i caliber 30-30Winchester, forsynet med kikkert og lyddæmper. Det er en fin caliber med en .308 kugle (diam:7,82mm).
30-30Win så dagens lys i 1895, og er formentlig den riffelcaliber der har leveret mest kød på planeten. Ras.killing, tar' du turen fra Panama til det nordligste Alaska, så kan du få 30-30 ammo, selv i den mindste landhandel, du møder på din vej.
Sendes med venlig hilsen, cpfj

Black Cloud 12/89 1 1/2 oz #2


Black Cloud datablad



Flite Stopper hagl



Flite conteol wad



Testresultat med Ras.killing's pump

...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Test af haglpatroner (Ras.killing) 19 feb 2021 14:12 #4908

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Glæder mig du kan lide dem t)

Jeg har i tankerne at lave en lille efterfølger til den med haglpatroner, for at se hvordan gruppen udvikler sig på henholdsvis 30, 35 og 40 meter.
Følgende bruger(e) sagde tak: gorm159

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Test af haglpatroner (Ras.killing) 19 feb 2021 14:32 #4909

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
Velbekomme.
Der skulle ha' været et billede af dit "Riffel Set-Up" medsendt. Men billedet var for stort, så jeg måtte "lege" lidt med billedstørrelse.
Hermed det manglende billede
Mvh, cpfj

Ras.killing's SAVAGE 30-30WINCHESTER

...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1