Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Havjægere kæntret - en reddet i land, den anden ikke fundet. 20 jan 2020 07:00 #3310

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Er man på Facebook kan man næsten ikke have undgået at se det... men jeg bringer lige oplysningen her også :(











Jeg syntes desværre ofte man høre dårlige historie om Havjagt 16, og kombinationen med en Havjagt 16, to mand i prammen og 15hk motor... ja den har ikke været god!

De bedste tanker til familien og ikke mindst jægeren der kom i land uden sin makker.

En kedelig påmindelse om at vores hobby ikke er uden risiko.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Havjægere kæntret - en reddet i land, den anden ikke fundet. 20 jan 2020 14:56 #3312

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24
Det er sørgeligt at det endnu en gang går galt i en Havjagt 16 med 2 mand om bord. Jeg håber at de finder den 30-årige mand som endnu ikke er fundet.

Det rammer mig hårdt, da jeg selv havde en Havjagt 16 som min første båd til havjagt. Jeg nåede som grøn jæger akkurat én tur i den, hvor det også var lige ved at gå galt. Jeg var taget ud i for hårdt vejr fra Hundested Havn, og nåede til Lynæs før jeg vendte om igen.
Efter den første tur i båden, var jeg slet ikke i tvivl om at båden var for lille til det havjagt jeg skulle dyrke (jeg tager kun ud hvis vinden er under 5 m/s, og ejer nu en Andkær 20 som bjærger sig fint i de dønninger der kan være ved den vindstyrke), så jeg besluttede at sælge den igen. Jeg solgte den til en far og en ung gut på Sydsjælland, men med de ulykker der efterhånden har været med en Havjagt 16, så sidder jeg nu og overvejer om det havde været bedre at enten jeg eller den tidligere ejer (som også solgte den, fordi den var for lille), havde besluttet at båden var for farlig at bruge til havjagt, og så havde skåret den op med en vinkelsliber og kørt den på forbrændingen, i stedet for at redde de par tusinde kroner til baglommen, som et salg kunne indbringe.

Jeg vil på det kraftigste advare imod at man bruger en Havjagt 16 til havjagt, grundet det lave fribord og designet på motorbrønden, som gør at båden kan tage vand ind bagfra i (ikke særligt) høje dønninger. Denne advarsel gælder også selvom man kun vil bruge båden med én jæger om bord.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Havjægere kæntret - en reddet i land, den anden ikke fundet. 21 jan 2020 22:52 #3315

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Det er utrolig sørgeligt at høre, at der endnu engang formentlig er omkommet en jæger under udførelse af sin hobby.
Som jæger og motorbådsjæger kan man kun blive i dårligt humør, og tankerne går selvfølgelig til den savnedes familie.

I Danmarks Jægerforbund arbejder vi sammen med Søsportens Sikkerhedsråd for at undgå ulykker til havs.
De billeder, som er vist her på siden, hjælper os rigtig meget i arbejdet på at analysere ulykkerne.
Ofte er det meget svært at finde årsagen til en ulykke til havs.

På en side som denne, skal man passe meget på ikke at gøre sig til dommer over årsagen til en ulykke.
Man skal tænke på de pårørende, der har det svært.
Men vi skal også lære af ulykkerne, så de kan undgås i fremtiden.
Jeg vil tillade mig at komme med et par kommentarer om den bådtype, der er vist på billederne. Se også bådarkivet.
En "Havjagt 16" er konstrueret dengang vi måtte drive motorbådsjagt inde i fjordene.
Den er således beregnet til motorbådsjagt inde i fjordene - indenskærs jagt.
Båden var konstrueret til en lille indenbords motor - som næsten alle havjagtbåde dengang.

Min bror og jeg havde begge en "Havjagt 16" i mange år. Min brors var med indenbords motor, og min var med brønd til påhængsmotor.
Min blev (hjemme) bygget på det tidspunkt, hvor motorbådsjagt blev forbudt i de indre fjorde.
Jeg har sejlet ubeskrivelig mange sømil under havjagt på østkysten.
Ikke i al slags vejr, men engang imellem blev jeg overrasket af dårligt vejr derude.
Båden eller bådene har altid klaret sig godt.

Hvis du som jæger ejer en "Havjagt 16" og er interesseret i yderligere tekniske detaljer, du skal være opmærksom på, må du gerne sende mig en PM.

Jægerhilsen John

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Havjægere kæntret - en reddet i land, den anden ikke fundet. 22 jan 2020 22:05 #3316

  • alland
  • alland's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 0
Det er så frygteligt, og vi skal forsøge at lære af disse frygtelige ulykker.

Jeg synes det kunne være rigtigt godt hvis Jægerforbundet altid forsøger at finde ud af hvad der er gået galt og derefter deler analysen med medlemmerne, så vi kan forsøge at undgå samme ulykker.

Ved du om Jægerforbundet forsøger at snakke med den overlevende? Selvfølgelig kun hvis han har lyst og når han er helt ovenpå igen. Havjagt 16 har bare været involveret i så utrolig mange grimme ulykker uden at der i jægerkredse er lært noget af det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Havjægere kæntret - en reddet i land, den anden ikke fundet. 26 jan 2020 09:03 #3319

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Først vil jeg sige at det er dybt tragisk det der er sket med de to jæger,og jeg føler med deres familie.
når det så er sagt ,så dette set up med to mand i en havjagt 16 med en 15 hk motor på er dømt til at gå galt.
den balje er ikke andet end en forvokset skydepram,den kan go skal kun bruges til kystnært motorbådsjagt i stille vejer.
båden er bygget original til en indenbords motor,så er den blevet ændret til påhængsmotor for en del år siden,mener det var ribe bådcenter der havde formen til den, derfor er der lavet en brønd til den,den er bygget til en 5-6 hk totakter med et slank motorben,men mange ændre brønden for at få plads til en større motor og derfor kan der ske uheld hvis man ikke har helt styr på hvad man laver,den originale brønd fungere fint hvis man har en 5-6 hk totakter på,nyer 4 takter i samme stærlse har for bredt motorben :blink:
det skal lige siges at jeg har haft 4-5 stk af dem og er ikke bange for at bruge dem,men det kræver lidt omtanke,husk på motor ,mand bensin vejer og det hele er lagt i røven på den lille båd,så en del af vægten skal omfordeles så der er noget vægt ude foran,evt 25-30 kg sandsæk kan gære en væsentlig forskel på vægtfordelling.
den båd på billede ser original ud,men der findes mange kopi både og de er nok ikke lige gode alle sammen.
Og nej jeg vil ikke spille kloge åge efter denne frygtlige hændelse,vil bare sige at folk skal tænke sig om inden de begynder at bygge deres både om
for at få en større motor på ,som deres både ikke er bygget til.
Latter er indre jogging.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Havjægere kæntret - en reddet i land, den anden ikke fundet. 05 feb 2020 20:07 #3357

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298


En trist historie som giver stof til eftertanke for os alle.
Et uheld kaldes jo netop et uheld fordi det er en uforudset hændelse.

Jeg håber at manden der er fundet er den savnede strandjæger.
Det vil gøre en stor forskel for de nærmeste.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Havjægere kæntret - en reddet i land, den anden ikke fundet. 05 feb 2020 23:15 #3359

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Har læst et opslag, hvor det bekræftes den mand der blev fundet, er identificeret og er den savnede jæger.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1