Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Virker det at Frede hunner? 14 jan 2020 14:48 #3285

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Dof underbygger at den danske bestand er fin. Og at mindsket udledning giver færre fugle. Men udfordringen er de nordiske fugle. Der sker noget på rederne de burde reagere overfor. Rovvildt tager meget der. Så hvis de ikke gør noget ved det så kan vi ikke gøre noget.
Som jeg ser det at edderfugle fra 1930 til nu er gået fra 1500 par til i dag ca 20000 par i den danske bestand, så er det ikke helt tosset.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Reneb.

Virker det at Frede hunner? 08 mar 2020 14:04 #3579

  • 1407
  • 1407's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 3
Jeg var ude og lufte båden igår, der var ederfugle over alt! Talte 150 fugle heraf 20 hunner, så jagttiden i dette område kunne uden problemer udvides
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Virker det at Frede hunner? 22 maj 2020 08:59 #3920

  • Alexander
  • Alexander's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
En rigtig dygtig ornitolog har i 2020, skrevet en PhD omkring edderfuglens bestand. "Population dynamics of a declining flyway population of Common Eiders Somateria mollissima"

Selvom det ikke direkte besvarer din tråd, tænker jeg at det kan have interesse for folket, da PhD'en nemlig har kigget på hvad forbuddet har gjort ift. bestanden.

"Resultaterne peger på, at jagten i sig selv ikke har været årsag til bestands-nedgangen, men derimod har været forvaltet forsvarligt udfra tilgængelig viden"

Afhandlingen peger på et fald i bestanden på omkring 40% siden 1990'erne i Østersø-området og at fredningen af hunnerne ikke har været tilstrækkelig ift. at vende kurven.
Ifølge afhandlingen, er større miljømæssige faktorer som havtemperatur, blåmuslingernes sundhed og ynglepladsernes velbefindende er nok i højere grad ting vi skal kigge på.

Hvor vidt jagttiden på dette område uden problemer kan udvides, baseret på en bådtur, tror jeg vi skal passe på med 1407.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2