Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Blander i svømmere og dykkere? 29 okt 2019 19:33 #2944

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Alle

Når hvinænder kommer til fjorden her i november begynder min tredje sæson i min legolandspram.

Første sæson gav mig virkelig blod på tanden. Jeg havde 6 Magnum hvinænder og 12 slidte gråænder. Mange hvinænder fløj forbi når jeg var ude, men hver gang var der mindst 3 der slog på lokkerne.

Prammen havde en kamuflagefarvet pressening og jeg var i mit normale jagttøj.

Jeg tænkte at det her ville jeg gerne bruge mere tid på. Så jeg købte flere hvinænder og også 6 grågæs. Samtidig fik jeg foræret nogle gråænder. Prammen blev hvid og lige så blev jeg.

Med hvid pram og over 30 hvinænder små 20 gråænder og 6 gæs, gik jeg igang med sæson 2. Det blev en fiasko på andefronten. En enkelt gang slog 2 hvinænder på lokkerne ellers intet. Grågæsene gav dog et rimeligt afkast med nysgerrige lave overflyverer.

Min pram ligger altid tæt under land, da den ikke egner sig til andet.

I år vil jeg prøve med den grønne kamuflage igen, for at se om det gør en forskel.

Men jeg er kommet til at tænke på om det kan være mine lokkefugle. Blander i andre også dykænder, svømmeænder og gæs?

Altså jeg blander dem ikke fuldstændig. Gråænderne ligger på det helt lave bag prammen, hvinænderne foran og gæssene lidt til siden.

Bør jeg måske endten droppe gæssene eller svømmeænderne?

Der er mest hvinænder og nogle gæs der var jeg ligger. Men jeg ville gerne prøve at se om det ikke kunne lade sig gøre at få et par gråænder som jeg da også ser i området.

Spiller jeg på for mange heste på en gang?

Tak for svar og råd på forhånd

Mvh Daniel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Blander i svømmere og dykkere? 30 okt 2019 11:17 #2946

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Daniel,

Fedt du er der og prøver ting af, det er jo netop det der gør livet som strandjæger udfordrende. Det hele handler jo om et bedrag af vilde fugle.

Intet er umuligt for den der vover, har været mine tanker og er det stadig. Jeg har prøvet mangt og meget, noget virkede og noget virkede ikke.
Det har ikke virket for mig i de områder hvor jeg har prøvet det af, at mikse dykandejagten med svømmeandejagten.

Jeg holder det adskilt, er jeg på jagt efter dykænder har jeg kun lokkefugle med til dykænder og kommer steder hvor jeg har vurderet der er størst chancer for at møde de dykænder jeg vil jage.
Er det svømmeænder og gæs jeg er efter, har jeg kun lokkefugle til svømmeænder og gæs med og tager der hen hvor jeg vurdere der er størst chance for at finde dem.

Det sker dog af og til at jeg skyder gråænder over mine dykkeandelokkere. og har også skudt Hvinænder over mine svømmeandelokkere. Så alt kan ske.
Det virker dog bedst for mig, hvis jeg holder tingene adskilt og går specifikt efter det jeg gerne vil skyde. På de steder hvor jeg har størst tiltro at jeg møde det vildt jeg gerne vil jage.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Blander i svømmere og dykkere? 30 okt 2019 14:39 #2949

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej CHC

Så din erfaring er, at man godt kan blande gæs og svømmere, men ikke gæs og dykkere?

Der er nemlig pænt med både gæs og hvinænder, men det er aldrig til at vide, hvad man skal satse på :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Blander i svømmere og dykkere? 30 okt 2019 15:04 #2950

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Ja, jeg blander ofte svømeænder og lokkegæs. Har dog sagt til mig selv en dag kommer der kun Gåselokkefugle med. Hvis det er gæssene der har første prioritet. Men ikke sket endnu, af en eller anden grund kommer der altid svømmænder med :silly:

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.
  • Side:
  • 1