Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Motor til Tostrup 16 jun 2019 08:04 #2488

  • KennethSB
  • KennethSB's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Jeg søger inspiration til motor ophæng til en tostrup samt erfaring med samme.

Tanken er en 2-3HK luftkølet benzin motor til træk af 2 stk tostrup efter hinanden.
EL motor er også en overvejelse, men vi har ingen erfaringer, så disse vil også være velkommen.

Har nogen erfaring med et lign setup og kan dele erfaringer? Måske særligt om det kan styres?

Har nogen motor ophængserfaringer til en tostrup, i så fald evt. Supplering med billeder til inspiration?

Alle erfaringer om emnet er velkommen.

På forhånd tak

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motor til Tostrup 20 jun 2019 20:25 #2499

  • Joffes
  • Joffes's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 24
  • Modtagne Tak: 6
Hej Kenneth.
Det virker ikke til, at der er mange erfaringer lige dér.
Jeg har selv været ved at kigge på en motor til min tostrup, og du kan læse overvejelserne omkring el- kontra benzinmotorer her: https://strandoghavjagt.dk/forum/motorbaade/653-mindre-motor-til-boble

Jeg har købt et rustfrit motorbeslag via Facebook, som jeg vil lege med her til sommer på min tostrup, i forhold til højde og stabilitet på prammen. Og gerne tidsnok til, at jeg kan få den ud og sejle et par gange inden jagtsæsonen, så driftstabilitet og sejlegenskaber kan blive afprøvet. Hvis ikke du har fået svar inden, så skal jeg nok forsøge at huske at dele billeder og erfaringer her, når det er afprøvet :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motor til Tostrup 22 jun 2019 10:58 #2507

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 83
  • Modtagne Tak: 17
Jeg har ikke erfaring med motor på en Tostrup, men har prøvet på en hjemmebygget boble med en 2 hk honda.
Det skal siges at denne bobbel var meget let, dvs. også meget tynd i glasfiber.
I helt stille vejr fungerede det fint. I små 20-25 cm bølger brød jeg mig ikke om det, når stævnen rejste sig lidt og hver en bølge kunne mærkes i bunden.
På samme måde at man kunne se skroget vred sig når motoren fik mere end 1/3 gas.

Jeg har en kraftig bygget Tostrup boble som jeg selv er ved at bygge et beslag på denne sommer - tilbagemelding følger.

Men hvis din pram er helt tynd i glasfiber som de nye er, ville jeg starte med at forstærke den i området, hvor beslaget monteres.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motor til Tostrup 25 jun 2019 12:33 #2516

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24
Hej Kenneth
Jeg har ikke erfaringer med at bruge elmotorer til jagt, men jeg har til gengæld en del års erfaring med at bruge elmotorer til søfiskeri om vinteren, og her fungerer de upåklageligt. Den eneste forskel til jagten du skal bedrive er det salte vand, så jeg tror sagtens at du kan bruge en elmotor til prammen. I øvrigt så kan man komme rimeligt langt med de små batterier 7-9 AH som man normalt bruger til ekkolod. De store 75-100 AH batterier vejer et ondt år, og skal man ikke så langt, så er de mindre batterier ofte rigeligt.
Derudover har elmotorer jo den store fordel at de er lydløse.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motor til Tostrup 22 aug 2019 21:00 #2672

  • KennethSB
  • KennethSB's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Vi har fået lavet en rigtig fin beslag løsning til tostrup. Vi er har testet den alene og med en ekstra tostrup på slæb. Begge løsninger fungerer rigtig fint. Vi sidder to i forbedre pram og har udstyret pakket i den bagerste.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motor til Tostrup 23 aug 2019 13:08 #2678

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Kenneth.
Når i sidder to i den pram med motor på tænker jeg da der må være meget trangt og godt med læs på, hvad siger boblen så til vind og vejr? Jeg tænker bare i sikkerhed og sidder bare her med en ide om at der ikke skal være meget bølge for turen bliver meget spændende. Det er blot tanker og var nysgerrig på hvad din erfaring sir, for du skriver jo også “forbedrede” pram. Du ved spørger man ikke bliver man jo ikke klogere :).
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.
  • Side:
  • 1