Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 16 feb 2019 19:30 #2301

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
EleyHawk har nedbrydelig haglskål på markedet

https://www.eleyhawkltd.com/media-events/press-releases/eley-hawk-launches-the-first-disolvable-and-biodegradeable-wad-
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 17 feb 2019 13:59 #2305

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Plastopgørelse fra den forgangne sæson.

CPFJ, jeg synes det er en meget sigende "plastopgørelse" du har lavet, udmærket!
Her mener jeg den store mængde plast i havet - contra jægernes haglskåle og hylstre.

Vi er slet ikke de store syndere, og indtil for nyligt havde vi ikke noget valg, når vi afskød patroner på vandet.
Men vi må ikke fralægge os ansvaret: Det er strandjægerne, der efterlader haglskåle og hylstre i havet.
Sådan er det, uanset diverse undersøgelser med skjulte dagsordener.

Hvad kan vi gøre?
Vi kan sørge for at rydde op efter os, når jagten er slut.
Et simpelt fangstnet med små masker eller en magnetstang kan gøre underværker.
Vi kan opfordre vore lokale jagtforeninger til at arrangere en offentlig strandrensning i nærområdet.

Jeg er medlem af Horsensegnens Strand- og Landjægere og Glud/Skjold Jagtforening.
Vi støtter forsvarets "Hav Miljø Vogter" kampagne, og uddeler i hundredevis af røde poser til "havfald".
For to år siden gik jeg over til over/under på motorbådsjagt, og under trækjagt er jeg formentlig på 99 % opsamlede hylstre fra halvautomaten.

Sidst på sæsonen gik jeg en tur rundt på en sandø, hvor jeg driver meget trækjagt.
Her er resultatet af min tur:



Jægerhilsen John
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 17 feb 2019 14:08 #2306

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Det var dejlig læsning.
Tænk at der rent faktisk er patronfabrikater der tager vores miljø alvorligt.
Jeg ser det som en fordel at det er et af de store Europæiske mærker der har taget førertrøjen på.
De er ikke "hvem som helst" og har masser af baggrund for at lave noget brugbart til os.
Hvis de så laver den i et paphylster og i store hagl (1-2) med en udgangshastighed på minimum 425m/s så ved jeg godt hvad jeg skal skyde med fremover.
Mht skudbilleder?
Det findes 1000 forskellige chokes at vælge imellem og sikkert også en der passer til mig.
Prisen?
Bliver den 350 pund for 1000 er det i danske kr knap 3.0 kr pr stk.
Så kommer der sikkert told og skat diverse afgifter, forbehold for Brexit og så en dårlig vejrudsigt oven i.
Prisen kan derfor godt "gro" lidt, men er patronen noget der virker og kan den fjerne min dårlige samvittighed med at smide plastik i naturen er jeg villig til at betale for det, det er i vel også??

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 17 feb 2019 21:18 #2311

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
G'aften

Jeg er meget positiv overfor jagtammunitionen i fremtiden, men det sker ikke med et fingerknips.

Ellers er det småt med de positive strømninger. Fremtidens klima giver dårligere vejrudsigter (ifølge Torben), mårhundene æder alle fuglenes æg og ællinger, dykændernes føde bliver plovet op af muslingefiskerne, så hvorfor skulle den nye miljøvenlige ammunition virke?

Jeg har set de opløselige haglskåle efter nogle prøveskydninger.
Efter nogle dage ude i vejret, ligner de indholdet af en østers. Store, hvide geleagtige klumper.
Men hvad består restmaterialet af? Hvilken betydning har det for jægere, der fortrinsvis driver jagt på vandet, hvor det somme tider er fugtigt?
Begynder haglskålene at opløse sig selv i den fugtige spand/pose?
Der er lang vej inden vi har noget brugbart, men jeg er positiv.

Jægerhilsen John

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 19 feb 2019 16:39 #2320

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Jeg tror nu heller ikke det sker med et fingerknibs John men bare det at Eley har set lyset er da en begyndelse.
Fugt i patroner?
Jeg ved ikke meget om dette men det er der nok nogen der gør herinde?
Hvor stort er problemet og hvis ikke ens patroner ligefrem sejler rundt i vand, er der så et problem?
Kan der opstå fugt inde i patronen hvis ikke der trænger vand ind og hvis der trænger vand ind kan det vel kun komme via fænghætten eller stjerne lukningen?
Kommer der fugt ind i fænghætten er patronen vel en klikker og derved er en klistret haglskål uden betydning, er den ikke?
Trænger der vand ind ved stjernelukningen kan denne vel "smeltes"?
Det gjorde Winchester da førhen (ved ikke om de stadig gør det)?
Jeg ved ikke så meget om emnet "fugt i patroner" da jeg aldrig selv har oplevet dette og der ryger da en del skud af sted hver sæson.

Kommer Eley med de vise sten skal de andre nok følge med og så er det spændende.
Jeg glæder mig (som en østers til højvande) til at følge udviklingen ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 20 feb 2019 14:16 #2321

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Kan man ikke smelte voks, og så dyppe toppen af en stjernelukket patron så den bliver forseglet med voks, jeg tror ikke at voks vil have den store betydning for skudbilledet.
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 20 feb 2019 19:12 #2322

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Jeg skød forrige sæson med eley VIP Xtreme steel, som er en patron med pap hylster og photon nedbrydelig haglskål (Troede det var en miljø venlig patron, men fandt så ud af senere at haglskålen blev til microplast), og der kunne jeg godt bruge patronerne, selvom de havde været fugtige på forrige jagt. Men i år da jeg skulle på vandet og jeg tog patronerne med, som ikke havde været affyret sidst jeg var afsted (slut januar 18), kunne de ikke komme ned i løbet på geværet. De var simpelthen svulmet op.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 22 feb 2019 18:20 #2325

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Tilbage i 80erne var vi mange der skød med pap patroner.
Dengang måtte vi også ofre dem der var svulmet op og ikke kunne passe i kammeret.
I et samlet jagtbudget er det ikke det der sprænger min økonomi i luften.

Det der piner os i denne sag (personlig mening/holdning) er at vi for klimaets skyld er nødt til at træde et skridt tilbage i forhold til effektivitet og holdbarhed.
Det gør ondt, men som jeg har skrevet før har vi strandjægere næppe haft så effektiv ammunition som det vi råder over i år 2019.
Så måske er der plads til at træde det skridt tilbage?
Dette gælder vist ikke bare os jægere men moderne mennesker og deres livsform generelt ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 24 feb 2019 09:18 #2327

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Jeg må da erkende at jeg tror pappatroner er vejen frem,og at de nok skal blive lavet så der ikke er plastikrester i indmaden også.
Der kan sendes mennesker ud i rummet,så kan der også lave en miljørigtig patron.
Og her i danmark er der vel 100,000 jæger ,så der skal langes en del patroner over disken, så producenterne må vel også have interesse i at ligge om til miljøpatroner.
Latter er indre jogging.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 24 feb 2019 09:55 #2328

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
Det er tankevækkende at fabrikanten af "miljøhylsteret", vist af CHC, IKKE har erstattet basewad med komprimeret, sammenlimet pap/papir.
Basewad bidrager med godt 1/4 af plast "forureningen" fra eet stk 12/70.
Mvh, cpfj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen