Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Pramjagt ved Salling 14 jan 2019 15:45 #2146

  • Lyby3
  • Lyby3's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 1
  • Modtagne Tak: 1
Hej gæve strandjægere.

Jeg er helt ny i strandjagtsfaget, men har en del erfaring med lokkejagt på ænder og gæs i større søer.

Men nu er tiden kommet til at jeg vil prøve lykken på fiskeriterritoriet.
Jeg kommer fra Salling, og har derfor tænkt mig, at jeg vil prøve omkring nogle ,af de steder jeg kommer tit forbi.

Jeg har tidligere observeret et stort træk af ænder fra Selde vVg til Grynderup Sø her i December, Januar, og havde det som en af mulighederne.
Ellers har jeg overvejet at ligge ud til Hjerk Nor, hvor jeg har set en del hvinænder.

Er der nogen som har erfaring med at ligge disse steder?
Følgende bruger(e) sagde tak: jakobcoff

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pramjagt ved Salling 15 jan 2019 12:07 #2147

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Hej Lyby3.

Jeg bor langt fra det område så mit svar er af mere generel karakter.

Det er min holdning at du måske ikke kan få et svar på dit spørgsmål fordi viden om steder med et muligt godt andetræk ikke som med fiskepladser deles ud fra flere grunde:
- Ænder og gæs påvirkes af jagt og kan ændre trækruter.
- Der er en forventning om, at man gør sig sine anstrengelser for at finde gode steder selv - og det er gevinsten af de anstrengelser som i det lange løb får dig til at ville fortsætte som strandjæger.

Når du fortæller, at du tidligere har observeret nogle ænder et sted - så har du fat i noget helt væsentligt; at tage ud og rund med kikkert vil give dig mange informationer.
Kombineres dette med at bevæge sig rund i et fartøj og kigge på bundforhold og fødemuligheder , læ, strømforhold mv. vil du være endnu bedre på vej.

Men uanset kommer der en morgen i mørke måske - hvor du må tage ud og afprøve dine tanker i praksis - du kan nok se det samme fra land med en kikkert som du kan fra en pram ex. 100 m fra land men i prammen vil du skulle tage stilling til en helt masse praktiske ting i og grejhåndtering i/om prammen som man ikke kan inde fra land.

Jagt fra et fartøj er sjovt og spændende men du må ikke snyde dig selv for at vokse i indsigt i naturens rytme.

Ovenstående udelukker ikke, at nogen vil fortælle dig at du kan starte med at placere dig et sted med prammen og du måske den vej kan finde inspiration - men vær glad hvis det sker.

Skrevet i de bedste hensigter.

Mvh
Asbjørn
Følgende bruger(e) sagde tak: jakobcoff, Lyby3

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pramjagt ved Salling 15 jan 2019 19:16 #2148

  • biering
  • biering's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 22
  • Modtagne Tak: 7
hej lyby,

skriv mig en pb. så kan vi lige prøve at snakke lidt om det, kender ikke salling super godt endnu men der er da nogle steder der ser lovende ud når jeg kigger på google maps.

har du udstyr og det hele så kan vi evt tage ud en dag sammen.

vh lars
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1