Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Motorbådsjagt på Limfjorden 27 sep 2018 12:32 #1744

  • Thaysen
  • Thaysen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Kære kollegaer.
Jeg kom til, sammen med en kammerat, at købe en lille motorbåd, som vi håber at komme til at bruge til jagt. Vi er dog begge novicer på området, så er der nogle der har lidt erfaring og ideer de vil dele med os, vil det være meget kærkomment. På forhånd tak.

Vi bor i øvrigt ved vestkysten og forestiller os nok at det vil blive i Limfjordsområdet vi primært vil komme til at sejle. Så vidt vi kan læse ud fra kortene må man vist ikke drive motorbådsjagt på Ringkøbing og Nissum fjord - er det ikke korrekt?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorbådsjagt på Limfjorden 28 sep 2018 10:46 #1746

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej,

Ja det er ikke bare lige at tyde og forstå Miljø og fødevare styrelsen kort. Der skal findes og læses flere stedder før man finder hele svaret.

Tjekker du det interaktive kort, får du nogle svar. men ikke alle.

Her kan man se, at motorbådsjagt er forbudt på Ringkøbingfjord og store dele af Limfjorden. Skraveret med blåt. Zoomer man ind på det interaktive kort kan man se Byzoner markeret med Rød og Gult. Lige ledes kommer der nogle lilla skraveret områder op, det er reservater.
I reservaterer er motorbådsjagt generelt forbudt.

Et reservat er dog ikke ensbetydende med jagtforbud. Her skal man ind og tjekke reservat folderen hvis der en sådan lavet, ellers er der selve Bekendtgørelsen for reservatet.

Som du kan se på det interaktive kort, er Nissumfjord ikke skraveret med blå kun med lilla, som indekere et reservat. Her er du nød til at tjekke reservatfolderene for Nissumfjord for at finde ud af at Motorbådsjagt er forbudt.



For Limfjorden er store dele af områderne Nissum bredning og Løgstør bredning frie. Det betyder at motorbådsjagt er tilladt. Dog ikke i de områder hvor der er reservater og By- og sommerhuszoner.

Ved byzoner skal man holde sig uden for 500 meter fra land, Ved sommerhuszoner skal man holde sig 100 meter fra land.

håber det kunne hjælpe.

Her på siden har jeg i en artikel "Hvor må jeg jage" forsøgt at beskrive hvordan og hvor man skal lede for at, få svar på begrænsningerne af jagten på søterritoriet

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Thaysen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Motorbådsjagt på Limfjorden 30 sep 2018 19:59 #1764

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Med alle de oplysninger man kan finde på kortet på Miljøgis, er det synd de ikke har lagt reservaternes begrænsninger der ind.
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorbådsjagt på Limfjorden 02 okt 2018 05:28 #1772

  • Thaysen
  • Thaysen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Tak for svar.
Er der ellers nogen der har erfaringer i den vestlige del af Limfjorden, som de vil dele lidt ud af?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorbådsjagt på Limfjorden 02 okt 2018 10:06 #1773

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Thaysen,

Den bedste viden og erfaring er den man giver sig selv.

De bedste anbefalinger jeg kan give, kør en tur med kikkerten og se om du kan spotte hvor fuglene gerne vil ligge. Der efter er det nogle ture i båden på jagt.

Tænk jeres tur som en sejlads, og tænk i sikkerhed før jagt. Nissum bredning kan meget hurtigt blive et grimt sted at være, hvis vinden tager til. 5-6 sekm så er det ikke sjovt længere. Og det bliver svært at finde og sejle til fugle Samt affange en anskydning. Bedste forhold 2 - 4 sekm.
SÃ¥ tjek vejrudsigten grundigt.

Mod nordvest bliver det før end man aner det meget lavvandet.

Der er gode chancer for Edderfugl og senere på sæsonen er Havlitten også at finde i området.

Knæk og bræk
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorbådsjagt på Limfjorden 03 okt 2018 00:12 #1778

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
Jeg har drevet lidt havjagt på Nissum Bredning, der kan godt skydes et par fugle på en tur, men det er ikke på niveau med en tur til østkysten.
Hvor fuglene kan findes i bredningen, virker også til at afhænge af vejr og vind. Mit bedste råd er at se de første ture mere som læring end at forvente at skyde en masse.
I den vestlige og nordlige del af bredningen bliver det, som CHC også skriver, hurtig lavt og jeg har da også oplevet at gå på grund på en sandbanke 1,5 km fra land.
Bølgerne kan hurtigt blive store i bredningen, især hvis vinden er i vest eller nordvest, husk på at der er åbent direkte ud til vesterhavet.
I vestenvind er 3-4 m/s normalt maks for mig og 5-6 m/s i østenvind, jager du i den østlige del, mens vinden er i øst(dvs. fralandsvind) kan man godt jage i lidt mere vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1