Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Status på trækket. 06 dec 2017 21:23 #1064

  • KMJ
  • KMJ's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 18
  • Modtagne Tak: 11
Hvad har i oplevet indtil videre, ang. trækfuglene??
Jeg syntes det kunne være spænende at hører hvad i andre har set ude i det Danske land.

Ænder.
I de områder jeg har jaget i år, har det set noget sløjt ud med fugle, specielt ænderne er ude-blevet. vi plejer at have masser af Krikænder først på sæsonen. i år kan de tældes i meget få fugle vi har set.
Slut Sep. start Okt. plejer vi at se masser af Spidsænder, disse har ligeledes været i noget mindre antal end vi normalt ser. I start Okt. kom der ellers godt med fugle, i få dage, hvorefter de hurtigt træk videre fra området, og aldrig vendte tilbage.
Pibeænderne er næsten helt ude-blevet fra områder hvor vi ellers normalt har dem i stører antal. vi har dog set dem andre steder i landet hvor de er trukket ind i land, på store oversvømmet områder. men stadig er min fornemmelse, at de har været her i mindre antal end normalt.
Hvinænder har jeg ikke været så aktiv efter, indtil videre i år, men har dog set dem i fine antal.

Gæs.
De Kortnæbbet har været her i fine antal og opført sig som de plejer. dog var de lidt forsinket i deres ankomst.
Grågæssene har været lidt spredt. og ikke opholdt sig på områder hvor de normalt ellers altid gerne vil stå. dog plejer det at svinge lidt op og ned hvor mange der er i mine områder.
Blisgæssene er ikke ankommet endnu. Men det er også noget forskelligt fra år til år, hvornår de ankommer til mine jagtmarker. så de kan sagtens nå det endnu.

Så alt i alt, har der været noget færre fugle at se på, indtil videre i år. end som foregående år.
jeg har lidt teorier til mit lokalområde og hvorfor de muligvis er fløjet videre. men det kunne være spænende at hører, om der er ligende tendenser andre steder i landet. og om hvorvidt svømmeænderne overhovedet har ramt Danmark i år.

VH Kenneth.
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Status på trækket. 06 dec 2017 22:55 #1065

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
En underlig sæson, hvor intet syntes normalt,

En sæson med få svømmeænder på de kendte steder, gæssene var der men også de har haft andre flyve og foragerings vaner.
Edderfugle og sortænder har været på de forventede steder.
Gåsejagten i det nordjyske har ligeledes været en kedelig oplevelse, hvor de kortnæbbede har opført sig meget anderledes og stået mange forskellige stedder uden at vi har kunnet regne dem ud.
De har været væk fra området i nogle omgange.

Har ikke før set så meget vand på markerne og kun få gange set så meget vand i de forskellige vejler i det nordjyske.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Status på trækket. 07 dec 2017 19:34 #1066

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Grundet et to måneders genoptrænings forløb, hvor jeg har været sygemeldt, har jeg været en hel del ude, især med kikkert rundt omkring det østjyske, og jeg må godt nok indrømme at det har set meget tamt ud, især omkring Mols. Kan se på min jagtjournal fra sidste år, at til sammenligning var der en del mere at tage fat om, men hvad angår edderfugl, sortand og fløjsand, så ser det ganske fornuftigt ud, når man kommer langt fra kysten.

Men tænker vejret er for varmt? Savner noget is.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Status på trækket. 19 dec 2017 22:22 #1078

  • Aalbjager
  • Aalbjager's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 10
  • Modtagne Tak: 0
Jeg kan nikke genkendende til din beskrivelse. Jeg jager selv i Limfjorden

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Status på trækket. 20 dec 2017 20:35 #1080

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
På Isefjorden og Roskilde fjord sker der heller intet.
Hverken hvinænder eller gæs/ svømmeænder er til stede.
Startede fint med gæs og svømmeænder slut september og hvinænder midt november men pt er der intet.
Gik i panik i søndags og startede "cudaen" op og tog i den nordlige Isefjord, masser af fløjlsænder og sortænder men hvad er det værd når man som jeg er kræsen og helst vil edderfugle?
Sjovt nok er der masser af træk af sangsvaner fra Ø/NØ men hverken canadiere eller stor skallesluger viser sig?
Der mangler vinter og frost for som min gode jagt kammerat fra Holbæk siger.
"Der står så meget vand på markerne at man kan tage på krydstogt rundt på Sjælland "
Kan godt blive lidt negativ over denne sæson men.på den anden side så har det aldrig været så billigt i patroner!!!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1