Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Ny strand jæger søger hjælp til valg af Lokation. 27 nov 2017 18:08 #1045

  • jonas123
  • jonas123's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 0
Jeg er helt grøn hvad angår strandjagt og endog at jeg føler at der er styr på det nødvendige udstyr, kajak med skjul, lokkefugle osv. Så er jeg helt blank på, hvor man skal ligge sig hende og vente på de trækende fugle. så hvis der er nogen her inde der kan hjælpe mig, med et par gode steder, i nærheden af Aabenraa eller Haderslev, ville dette være en stor hjælp. tak på forhånd :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ny strand jæger søger hjælp til valg af Lokation. 04 dec 2017 12:10 #1057

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Tag en tur på vandet,så finder du stederne det gør du ikke foran din PC ;)
Latter er indre jogging.
Følgende bruger(e) sagde tak: jonas123

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ny strand jæger søger hjælp til valg af Lokation. 06 dec 2017 12:32 #1060

  • KMJ
  • KMJ's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 18
  • Modtagne Tak: 11
Fjorde, Viger, Bugter, lavvandede områder, eller steder med vådområder inde bag ved på land. kunne være et sted, at starte med at lede efter svømænder, gæs, og de små dykker.

Åbne områder, kyststrækninger, dybere vand, overgang fra lav til dyb. kunne være steder, at lede efter de stører dykker.

Den bedste måde at finde dem på, er at tage ud til området og åbne øjnene.. og i den del af danmark du spørger ind til, har du alle muligheder for at finde svømænder, gæs, små dykker og store dykker.

jeg bruger google maps, til at finde det området jeg gerne vil prøve af. og derefter undersøger jeg om der er nogle begrænsninger for jagten i det givet område. og enten tager jeg en tur med kiggerten, eller også slæber jeg prammen på traileren og tager på jagt. til sidst men ikke mindst,, så åbner jeg mine øjne, og finder ud af, om der rent faktisk også er fugle i området.

selvom der ikke var ænder i dit udsete område i dag, så er det ikke ensbetydende med, at der ikke kan være mange om 14 dage..

god tur med kiggerten.t)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ny strand jæger søger hjælp til valg af Lokation. 06 dec 2017 14:13 #1061

  • jonas123
  • jonas123's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 0
tak for hjælpen ;) så må jeg jo på køre tur med kikkerten i fjorden og se hvor de ligger :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ny strand jæger søger hjælp til valg af Lokation. 06 dec 2017 15:34 #1062

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Der bliver ikke givet meget ved døreen her!! :)

Et råd kan også være at finde slæbesteder og se efter om der ligger pramme som også ser ud til at være brugt for nyligt. Dermed ikke sagt at et sted ikke kan være godt selvom der ikke er nogen pramme i nærheden, for du kan jo også falde over et sted som er blevet godt tid efter anden.

Pramme fundet på sjælland via google maps!
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Flytkjaer.

Ny strand jæger søger hjælp til valg af Lokation. 06 dec 2017 18:39 #1063

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Nu er jeg jo af den "gamle" skole og mener som HC at vil man det nok finder man vejen dertil ved at være derude.
Strandjagt er i den sidste ende i høj grad " Learing by doing " og der er ikke mange genveje.
Dem der viser sig derude ( mere end EN gang) bliver langsomt accepteret og får også guldkornene serveret.

Billedet i det sidste indlæg er fra min hjemmebane og der ligger ca 35 pramme.
De 5 bliver brugt af dem der kan kalde sig strandjægere da de bliver brugt jævnligt, de sidste 30 ligger der vist bare fordi der ikke er plads derhjemme.

Pointen er.
Mange pramme er IKKE lig med god jagt.
Og NEJ detre er ikke for at beskytte jagten på min hjemmebane da ikke ret mange har solgt ud af sine erfaringer som jeg.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ny strand jæger søger hjælp til valg af Lokation. 07 dec 2017 20:52 #1067

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Torben, jeg vil tro, at du har fået god hjælp til at komme i gang, lige som den hjælp du har givet til Christian.

Jeg ved at du har givet meget til mange, og hatten af for det! Men når en jæger står alene, så er det vel et eller andet sted ikke dårligt at vise ham i den rigtige retning, uden at tage glæden fra ham, over at have lavet sit benarbejde først! At jeg valgte og vise et kort fra dit område med pramme, var nu kun for at min egen ligger 20 km fra vandet.

Når man er ny, så er det ikke nemt at vide hvor man skal starte, og hvis vi ikke vil dele ud af de gode steder, som vi har fundet med tiden, så kan vi vel dele ud af hvordan vi fandt frem til dem. Eller som før i tiden hvor jægerne bar en glød til at starte et bål med, skal vi også give de nye en glød at bære, så de kan starte deres eget bål.
Som i HC og Torben, jo skriver så kræver det at man er derude, og ikke hjemme i hulen. Men spørg jer selv! Hvor tit i frivilligt går en tur når regnen vælter ned, hvis ikke det var fordi hunden tigger om at blive luftet? Hvis ikke John (Min mentor), havde vist mig at man kan skyde ænder og gæs i 25 sek/m vind, så blev jeg da også hjemme når vejret viser sig fra den side! Så sad jeg også trygt i varmen.

Så stil spørgsmål, og få hjælp til at komme videre, men facit må du selv finde!
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ny strand jæger søger hjælp til valg af Lokation. 08 dec 2017 09:41 #1069

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Uuuh her vil jeg også lige skynde mig og sige hatten af for Torben, for selvom jeg aldrig har mødt ham, da jeg er jyde og ikke kommer mere end 1 times kørsel væk hjemme fra for at gå på jagt, så har han været kanon til hjælpe mig med mange ting. Synes egentlig jeg har snakket med mange som er fantastisk gode til at hjælpe, men jeg sætter nu pris på selv at komme ud med min kikkert og pram i alt slags vejr og prøve at finde fuglene selv, selvom jeg har fået nogle fingerpeg undervejs. Men ellers vil jeg klart anbefale Kim Worms bøger om strand og havjagt, hvis man ligesom mig, ikke har jagt i familien man kan lærer af eller ens omgangskreds heller ikke brænder for vandet. Man møder nogle mennesker undervejs, og jeg synes lidt tendensen er at når man har mødt folk flere gange, og man lige så langsom bliver accepteret der ude, fordi de kan se at man virkelig vil det her, så kommer der lige så langsomt gang i fortæller lysten.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.
  • Side:
  • 1