Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Camo af pram? 09 aug 2017 07:12 #580

  • HUNTER
  • HUNTER's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 0
Lige et lille spørgsmål,
Er det best at prammen er hvid eller camouflage malet når man som jeg, går ud fra at det nok kun bliver tæt på land man vil jage de første par år?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Camo af pram? 09 aug 2017 07:40 #581

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Prøv at se på det terræn du har tænkt at jage på.
Er der store mørke sten? Er der mange svaner? Er der sivkant? Er der små græsholme? Og endelig hvilken farve har evt. andre strandjægeres skydepramme der jager i det område du påtænker?

Der er mange der bruger en mat hvid pram på åben vand selvom man skulle tænke en lidt mere grå-grønlig farve ville passe bedre til vand - men er der om efteråret et træk af svaner i det område du tænker på (se evt. Dansk Ornitologisk Forenings database over observation af fugle på https://dofbasen.dk/observationer/) kan man faktisk godt bruge hvid på åben vand (og sikkert også alligevel :) ).

Du kan også vælge at lave nogle net/stof og trække over prammen og på den måde afprøve forskelligt setup - uden at skulle male prammen om.

Men hver jæger har sine egne holdninger til dette :).

Du må endelig huske at komme afsted med kikkert og følge naturens gang her op til sæsonens start, hvor vil ænderne ligge - ser der ud til at være trækruter ?
Og måske også ro dig en tur eller gå en tur og se på bundplanter og bundforhold.

Mvh
Asbjørn
Følgende bruger(e) sagde tak: HUNTER

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Camo af pram? 09 aug 2017 08:29 #582

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Hunter,

Er helt enig med akpoulsen, farven på prammen er meget forskellig og næsten religion for mange. Der er en del der køber noget Tobis net,, som man så klipper til så det passer til prammen. Dette Tobis net, fungere så som grunddække af prammen når man fx. ligger på lavt vand i områder med store sten og hvis man ligger i sivkanter. Husk dog at bruge naturlig sløring af de materialer som du finder hvor du ligger. Prammen er ofte i lysere farver når man ligger på åbent vand.

Har taget et billede med her, der viser min pram som er hvid, men sløret med tobisnet og noget tang.

Jeg har i min profil, beskrevet "en lille teori" på hvorfor min pram er hvid. og hvordan jeg sløre min pram.

Det står i min profil blog, prøv at læse den. Der står også et blog indlæg om hvordan jeg sejler til ænder i motorbåden.

Det er nogle gode guldkorn du får af akpoulsen, med at lave nogle observations ture, med kikkertten.

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: HUNTER

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.
  • Side:
  • 1