Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Slæbe pramme efter jolle, forholdsregler 02 aug 2017 18:39 #547

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 83
  • Modtagne Tak: 17
Hej

Jeg har til den kommende sæson anskaffet mig en 14 fods jolle med 8 hk påhængsmotor som skal bruges som "trækdyr" til min boble.
Hvordan slæber man bedst 1 eller 2 bobler efter jollen. Bruger man drivanker for stabilitet, hvor lang line osv.
Med to bobler, skal de så være i hver sit trækøje eller i forlængelse af hinanden?

Alle gode råd er velkomne

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Slæbe pramme efter jolle, forholdsregler 02 aug 2017 22:34 #548

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Rulab,
Når jeg eller vi har pramme på slæb og der er to pramme med. Så er de i hver sin træksnor, en i hver side af prammen. Lidt forskudt i længde på træktovet. Så den ene er tæt på båden 3 meter ca. og den anden ca. 6 meter. Så de ikke lige kan ramle sammen.




Efter hver pram er der en 5 liters dunk der er halv fyldt med vand i et 3-5 meters tov. Det virke ganske fortrinligt, prammene bliver retningsstabile og de kommer ikke lige løbende og rammer båden og overhaler eller ramler i den anden pram.

I selve træktovet, er der monteret en fortøjnings fjeder, det er en gummi klods med en række huller i som træktovet flettes igennem, denne sider på tovet ganske tæt på træk øjet på prammen. Denne fjeder gør at det ikke komme nogle meget hårde ryk i prammen.
Den grønne pil på billedet her viser fortøjnings fjederen og under neden har jeg fundet et billede af en tilfældig gummifjeder på nettet.



Når man så læsser sin pram skal det tunge ligges bagers i prammen, det gør, at prammene kan løfte stævnen så den ikke lige sejler i gennem en bølge, men sejler over dem. Det er en rigtig god ting med et låg til prammen, så undgår man en masse vand ind i prammen. Selv om det ikke er det store problem.

Har vedhæftet et par billeder så du kan få en ide til hvordan det ser ud. Har ikke lige et billede af dunkene efter prammene. Tænker at du godt kan forestille dig det.

Håber det giver mening, eller spørg endelig igen
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: Rulab

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Slæbe pramme efter jolle, forholdsregler 02 aug 2017 22:53 #549

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Carsten, det er en fryd med det nye forums muligheder for let at supplere tekst med billeder.
Den tekniske beskrivelse du netop har lavet over to pramme efter en båd ville næppe være mulig i det gamle forum - tak for ny forum og tak for beskrivelsen med gode detaljer.
/Asbjørn
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Slæbe pramme efter jolle, forholdsregler 03 aug 2017 11:21 #552

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 83
  • Modtagne Tak: 17
Tak for svaret Carsten.
Det er rigtig god beskrivelse du har lagt op og billederne hjælper virkeligt med at vise løsningen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Slæbe pramme efter jolle, forholdsregler 04 aug 2017 18:12 #561

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Jeg kan kun støtte Asbjørn.
Det ser godt ud med tekst suppleret med billeder og små pile!
Det vil jeg også lære en dag.

Jeg kan supplere med, at jeg sejler rigtig meget med pramme efter en motorbåd.
Til at forhindre prammen i at "overhale" motorbåden i medsø, bruger jeg et mindre dæk, hvori der er boret huller med et kopbor.
Dækket løber ca. 3 meter efter prammen i et tov.
Hullerne gør, at vandet hurtigt løber af dækket, når jeg hiver det ombord efter brug.
Træktovet er lavet ligesom Carsten viser, med "gummikødben".

Jægerhilsen John

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1