Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Opsætning af lokkefugle 09 okt 2024 18:24 #6868

  • Viktor_Krsn
  • Viktor_Krsn's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 17
  • Modtagne Tak: 1
Jeg er nu igang med min anden sæson af strandjagt alene, og har endnu ikke haft 100% succes på stranden hvad angår placering af mine lokkefugle.
Jeg har 12 gråænder, 6 pibeænder fra GHG, 12 krikænder, og lidt Kina pibeænder, samt 2 svaner. Jager fra en langelænder som er hvid med lidt patina.
Mit gæt er at ikke at jeg bliver set fra fuglene, eftersom de sjældent slår af, de kommer simpelthen bare ikke i nærheden af mig. De trækker som oftest 40-50 meter fra mig og er fuldstændig upåvirket af mit andekald eller andet. Prøvede sidste år at tage et par gåseskaller fra DKWAI med ud, og det gav gevinst på gåsefronten, der kom de helt ned til mig inde på 5 - 10 meters afstand på stivevinger.
Mit spørgsmål er om der er et lille hack til hvordan man skal lægge sine lokkere ud, også nu hvor jeg ikke har alverdens lokkere.
Hvordan gør i og har i evt et billede eller 2, som kan demonstrere det, da det til tider kan være lidt svært at gennemskue ud fra teksten.

OBS: Jager i lavvandet område med meget ålegræs, hvor der er stor bestand af gråænder, pibeænder og krikænder, og er den eneste det jager hvor jeg gør, har endnu ikke mødt andre derude, så det er ikke fordi der har været nogle andre og "banke" løs på dem

Hilsen Viktor

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Opsætning af lokkefugle 10 okt 2024 17:46 #6869

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 157
  • Modtagne Tak: 77
Hej Viktor

Tit kan noget bevægelse hjælpe. En eller anden form for motor-/vinddrevet vinger.

Mojo, Windduck, Lucky Duck etc.

Dertil kan du scoute endnu bedre, så du er sikker på at ligge lige på trækruten, men 40-50 meter lyder godt nok tæt på.

Det skal nok komme på et tidspunkt. Bare hold på. Det kommer.

Knæk og bræk!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Opsætning af lokkefugle 10 okt 2024 20:54 #6870

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 78
  • Modtagne Tak: 44
Hej Viktor,

Tit er det også godt at ligge, hvor ænderne gerne selv vil ligge under samme vindforhold og vandstand. Det kræver at man får kørt lidt rundt med kikkerten ;-) men som Tom også skrev kræver det lidt tålmodighed at få succes.

K&B Sfa
Følgende bruger(e) sagde tak: Viktor_Krsn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Opsætning af lokkefugle 14 okt 2024 18:17 #6878

  • Viktor_Krsn
  • Viktor_Krsn's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 17
  • Modtagne Tak: 1
Hej Tom. Prøvede den anden dag med en MOJO og fik sku 4 ænder på paraden. Der skulle have været mange flere, men manglede skydeevner og dårlige patroner med vådt krudt satte en stopper for det.

Hilsen Viktor

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Opsætning af lokkefugle 15 okt 2024 07:42 #6879

  • Goj!ra
  • Goj!ra's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 5
Hej.
Prøv at downscale din mængde af ænder du medbringer på vandet. Da jeg startede på strandjagt havde jeg 40+ ænder + diverse gæs med ud hvergang. Det fremstod ikke naturligt i det område jeg jæger.
Jeg oplevede tit som du benævner ænder der landede udenfor flokken, ligesom de havde behov for at se fugleflokken an?

Jeg har erfaret lidt at jo flere lokkere der medbringes, jo større risiko er der også for at udlægge lokkere der ser fejlplaceret ud eller at det simpelthen fremstår for voldsomt.
Jeg har skaleret ned til 6 Gråænder, 5 pibeænder, 3 grågæs og ved lejlighed 2 svaner hvis det er tåget. Og mit vildt udbytte er steget markant efter at eksperimentere med mængden af lokkere.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Lars Olsen, Reher, Viktor_Krsn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Goj!ra.

Opsætning af lokkefugle 15 okt 2024 16:44 #6880

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 157
  • Modtagne Tak: 77
Perfekt Viktor. Stort til lykke med din success. Skydningen kan jeg ikke hjælpe med pr distancen ;) Men med lidt mere træning, så skal du snart få fryseren fyldt.
Følgende bruger(e) sagde tak: Viktor_Krsn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1