Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Aftentræk og vindretning 08 okt 2024 18:30 #6867

  • Haglensen
  • Haglensen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 1
  • Modtagne Tak: 0
Min anden sæson som strandjæger er i gang, og med den de mange tanker og tvivl denne fantastisk jagtform rejser efter hver tur på fjorden.

At lægge sig i prammen med vinden i ryggen kan give mange fordele, da fuglene kan komme ind over lokkerne med vinden imod sig og gøre skydningen nemmere.

Jeg har dog konstateret at det ikke altid er nemt at opnå disse betingelser især for svømmeænder. Efter min mening ser det ud som om, ænder er næsten ligeglade med vinden og placeringen af mine lokkere når det handler om aftentræk. Det virker som om ænderne har bestemte træk ruter der fører højst sandsynligt til fourageringspladser. Mine lokkeænder har desværre ikke påvirkningen jeg ville håbe på da ænder sjældent lander over lokkefugle og det meste jeg skyder er forbiere der bøjer lidt ruten mod lokkerne.
Af disse grunde og efter min begrænsede erfaring er aftentrækket sværere end morgentrækket.

Giver mine observationer om vindretning og aftentræk nogenlunde mening eller er de måske resultatet af en fejl i mit setup?

Med venlige hilsner,
Pier

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Aftentræk og vindretning 11 okt 2024 08:04 #6871

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 222
  • Modtagne Tak: 79
Hej Pier.

Du har helt ret i dine observationer, om at ænderne ofte følger nogle bestemte trækruter.

Når du finder dine trækruter, og hvor ænderne muligvis vil ligge om aftenen, så er det en fordel, at placere sig med vinden i ryggen når du ligger der.

Dels vil de helst lande og lette imod vinden, og dels er de nemmere at skyde til, når de går på stive vinger og er klar til at lande. Du har dog også ret i, at svømmeænderne ikke følger denne regel 100% t) her er dykænderne lidt nemmere at regne med. I et af mine vandhuller lander gråænderne nærmest lodret ned, som en helikopter.

Så det med vinden i ryggen er mest for at optimere dine forhold, når du har fundet ændernes fourageringspladser og trækruter. Hvis det er svømmeænder på lavt vand, så er det med vindretningen knapt så vittigt, men det kan være en hjælp ift. hvor ænderne slår ind på lokkerne.
Følgende bruger(e) sagde tak: Haglensen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1