Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Erfaringer til en nyjæger 15 aug 2024 20:49 #6773

  • Duck_Norris
  • Duck_Norris's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 2
Hej derude
Jeg gik i gang med strandjagt I starten af sidste sæsson, og jeg er simpelthen blive bidt af det.
Nu hvor vi er lige ved at skulle igang igen, tænkte jeg på at høre om nogle erfaringer/gode råd, som i ville dele med en ny strandjæger, det kunne være noget i havde ønsket at vide da i selv var nye
På forhånd tak.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Erfaringer til en nyjæger 19 aug 2024 17:07 #6779

  • Reher
  • Reher's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 75
  • Modtagne Tak: 49
Hej Duck,

Jeg kan da godt ligge ud og åbne ballet ;)

Jeg startede som dig, sidste år som jæger på fiskeriterritoriet, aka, den frie jagt, vi er så heldige at have her i Danmark.
-Kravlejagt er "min" disciplin.

Jeg trawlede internettet og bibliotekerne tynde for artikler, billeder og bøger. Tjooo, det gav da et vist kenskab men ingen praktisk erfaring, så læringskurven blev stejl efter jeg kom igang.
-Det startede med at jeg købte en fin Bøgø kravlepram af Wac, der også er aktiv her på siderne. Jeg er ikke så heldig at jeg kan have "dyret" liggende hvor vi bor, så jeg er "fastligger". Det tror jeg egentligt var en fin start, for det gav noget kontinuerligt at bygge viden på. Vind, vejr, høj/lavvande, tider på døgnet osv.. Jeg havde da en masse 0 ture, men der lærte jeg bestemt også noget om området jeg går på jagt i.

Mit bedste råd vil være at du finder frem til hvad det er du vil.. trækjagt, strandjagt, pramjagt, kravlejagt osv.. og så suger du en masse information til dig om det. Her på siderne, er der også en MASSE guld der gemmer sig.. Jeg vil tro jeg har læst ca. 70% af indholdet der omhandler pram og kravlejagt.. og det er alt fra tips og tricks, gør det selv artikler, til jagt beretninger og alt der ind i mellem. Det har gavnet mig meget, og i en sådan grad at jeg har brugt sommeren på at fin tune og tilpasse det grej der ikke heeelt passede mig i sidste sæson.

Hvis du ønsker mere hjælp her inde på siderne, vil jeg råde dig til at "indsnævre" spørgsmålet lidt. Der er her på siderne mange jægere med ufattelig meget erfaring og de øser hjertens gerne ud af det. Det er i altfald min erfaring.

Knæk og bræk.. Det hele starter liiiige om lidt!
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Cleilers, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Erfaringer til en nyjæger 20 aug 2024 09:56 #6783

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 677
  • Modtagne Tak: 324
Et virkelig godt indlæg Reher.

Svar til dig Duck

Jeg mener at det vigtigste som ny, er at finde et område man finder "interesant" nok til at ville bruge en HEL del af sin fritid på.

For tid, det skal der bruges /investeres.
Strandjagt (uanset hvilken gren man vælger) kræver at der bruges MASSER af fritid på at lære.
Learning by doing, det er det der "bygger" en strandjæger der opnår succes.

Som ny skal du leve med og acceptere dine 0 ture, vi "erfarne" har dem skam også.
Af og til flere efter hinanden følgende.
Men da vi kender vores "hjemmebaner" opgiver vi dem ikke, vi bliver ved med at tro på vores opsparede viden.

Som ny har man nok en tilbøjelighed til at opgive og flakke rundt på må og få, for der må da være et sted hvor det er "nemmere"

Nemt?
Det er det aldrig, der er nogle der får det til at virke nemt, med deres opslag og parader.

Men bag ligger ofte 100 vis, måske 1000 vis af timer, taget ud af en fritid hvor mange andre ting måtte vige pladsen.
Det tror jeg de fleste koner/kærester og børn til en erfaren strandjæger vil bekræfte mig i.

Knæk og bræk.

"Hvis det var nemt, var der ikke noget ved det"
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Cleilers, Lars Olsen, Reher, Peterjn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Erfaringer til en nyjæger 21 aug 2024 18:54 #6786

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 133
  • Modtagne Tak: 132
Tja, de to fine herre har jo egentlig sagt det meste, eventuelt så kan du spæde din viden op med lidt læsning i to helt igennem analoge bøger fra 90érne om emnet der i grove træk stadig holder den dag idag. eventuelt se lidt film på youTube .. mener at vide at der er lidt rimelige udmærkede film om kravlejagten.... :P :P :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Erfaringer til en nyjæger 21 aug 2024 22:34 #6787

  • Duck_Norris
  • Duck_Norris's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 2
Det er mange af de samme tanker jeg har haft siden sidste jagtsæsoson, nu har jeg fået tunet de fleste af de ting, jeg gerne ville lave om af grejet, og jeg føler mig meget spændt og klar på den nye sæsson, her håber jeg virkelig at få mere succes, ikke fordi sidste sæsson ikke var god, men jeg følte at det især var lige til sidst på sæsson jeg virkelig fik fat i den lange ende.
Det med at invistere en masse timer i det, kender jeg meget fra lystfiskeriet jeg har dyrket i en god del år.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Erfaringer til en nyjæger 22 aug 2024 07:20 #6788

  • Reher
  • Reher's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 75
  • Modtagne Tak: 49

Cleilers skrev: eventuelt se lidt film på youTube .. mener at vide at der er lidt rimelige udmærkede film om kravlejagten.... :P :P :P


TOOOOTAL underdrivelse Cleilers!
Det er top fede film, og de var bestemt med til at trække mig over på "kravleholdet"!:woohoo:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Erfaringer til en nyjæger 22 aug 2024 18:49 #6789

  • Duck_Norris
  • Duck_Norris's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 2
Er det dig der laver fjordjægeren flimene, dem har jeg virkeligt nydt at se.
Følgende bruger(e) sagde tak: Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Duck_Norris.

Erfaringer til en nyjæger 11 sep 2024 20:15 #6834

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 133
  • Modtagne Tak: 132
jeps

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1