Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Havørne presser edderfuglebestanden i Danmark 08 maj 2024 15:23 #6687

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 675
  • Modtagne Tak: 323
Nu er jeg ikke så naiv, at hvis bare vi udrydder havørnen, så beholder vi jagten på edderfuglen og dermed også motorbådsjagten.

At der er en kraftig nedgang i antallet af edderfugle, det er der ingen tvivl om.
At vi får lov til at høste af et overskud af hanner (de gør hverken fra eller til i den samlede bestand) så længe der ER et overskud, er jeg også klar på.

Den dag hvor overskud af hanner nærmer sig antallet af hunner, så er det slut.

Det med skarven.
Tja.
Jeg ved ikke med det at ødelægge deres levesteder?
For 50 år siden fandtes den vist kun et par enkelte steder her i landet.

Mener den har bredt sig betydeligt siden.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Havørne presser edderfuglebestanden i Danmark 08 maj 2024 15:29 #6689

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 222
  • Modtagne Tak: 79

Torben Raunstrup skrev: Nu er jeg ikke så naiv, at hvis bare vi udrydder havørnen, så beholder vi jagten på edderfuglen og dermed også motorbådsjagten.


Nej og det er heller ikke dig jeg går efter, men budskabet i artiklen - som for mig at se er whataboutsim


Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Havørne presser edderfuglebestanden i Danmark 08 maj 2024 17:42 #6690

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 675
  • Modtagne Tak: 323
Selv om vi mennesker står øverst i fødekæden, må vi bøje os for såkaldt sund fornuft.
Det giver mere mening (selv i min verden) at vi må finde os i at nogen KAN være her, andre SKAL være her.
Her er det os strandjægere/motorbådsjægere der KAN være her, havørnen der SKAL være her.
At man så forbyder jagten på edderfuglen, tja.
Det redder næppe nedgangen af arten, udskyder blot problemet i nogle år.
Men så har man da vist tegn på handling fra politisk side.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Havørne presser edderfuglebestanden i Danmark 09 maj 2024 20:45 #6692

  • Reher
  • Reher's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 71
  • Modtagne Tak: 48

Ras.killing skrev: Whataboutisme - er når nogen peger på dig med et problem, og så du peger på et andet problem, i stedet for en løsning. What about...

Altså i dette tilfæde: Den danske bestand af edderfugle har problemer, men det er ikke jægerne der er problemet, det er den voksende bestand af havørne

Jeg syntes egentlig bare din kommentar bekræfter min egen påstand. Problemet er jo ikke, at der er havørne på Saltholm - problemet er, at der er for få steder som Saltholm. Havørnen bliver et problem, fordi at vi har bragt bestanden af edderfugl til et niveau, hvor den ikke tåler prædation fra rovdyr.

Det er samme historie som med skarven, der skydes i skoene at true div. truede fiskebestande - hvor det egentlig problem er, at vi har skabt en situation, hvor der ikke er plads til rovdyret.


Jeg syntes du har fat i noget her ! Jeg er helt enig i at det er skørt at vi som mennesker "hæver os" op over naturen og ikke tager ansvar, men i stedet peger vi på alt det der er galt uden at tænke over den gamle davise "når du peger, peger 3 fingere tilbage på dig selv.
Vor mig er det helt utroligt at vi ikke tager noget mere ansvar for den rovdrift vi har drevet på naturen igennem generationer..
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Havørne presser edderfuglebestanden i Danmark 13 maj 2024 10:36 #6694

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 222
  • Modtagne Tak: 79

Reher skrev: For mig er det helt utroligt at vi ikke tager noget mere ansvar for den rovdrift vi har drevet på naturen igennem generationer..


Enig.

Jeg kan anbefale det nye program på Radio4 (Det billige skidt), med Sebastian Klein og Alexander Holm.

Man kan mene om de to værter hvad man vil, men programmet belyser nogle af de helt igennem tåbelige ting, som vi gør med vores natur.

F.eks. at man gerne må trawle, i beskyttede havområder, for bare at tage ét eksempel.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2