Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Nybegynderspørgsmål motorbådsjagt 01 apr 2024 13:43 #6653

  • roa312
  • roa312's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 0
Jeg er nyjæger og har nogle nybegynderspørgsmål omkring motorbådsjagt. Jeg forstår at man ved denne jagtform generelt opsøger andefugle, men jeg vil gerne forstå om trækjagt også er muligt ude til havs fra motorbåd. Med andre ord, hvis jagten foregår længere ude til havs, kan man så ligge for anker og ved hjælp af lokkeænder gøre sig noget håb om at tiltrække dykænder, svømmeænder m.v.?

I så fald, kan i rådgive om det gør nogen særlig forskel hvilke lokkefugle man anvender. Bør det være dykænder, bør man have svaner til at "maskere" båden osv. Alt information om dette emne vil være meget værdsat og jeg vil også sætte stor pris på eventuelle links til artikler om emnet mv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nybegynderspørgsmål motorbådsjagt 01 apr 2024 22:33 #6654

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Hej og velkommen til. Ja, det er bestemt muligt at ligge på træk langt fra land. Især sortænder kan være ret taknemmelige at få på skudhold. Edderfugle lidt sværere. Generelt kan det nok siges at jo mindre du syner under trækjagt jo bedre, men du spørger om det er muligt fra opankret motorbåd. Det er det.

Du bør nok anvende lokkere i nogenlunde de arter du ønsker at skyde, men igen: Der er meget der kan lade sig gøre, bare du sætter forventningerne realistisk ift setup.

En god start kunne måske være: Jag svømmeænder på lavt vand først. Der kan du sløre med siv eller lyst net eller hvad du nu kan finde på. Så opgraderer du til de små dykkere i en fjord. Hvinænder kan f.eks. traditionelt jages i jolle/båd maskeret i granris. Og til slut giver du dig i kast med de større/store dykkere på havet.

Hvis du bare VIL starte med dykkere på dybt vand langt fra land kan du selvfølgelig gøre det, men det kræver meget mere af grej og sikkerheden bør også sidde lige i skabet derude. Det bør den i øvrigt også på en fjord, men der er forskel på om der er 1 sømil til kyst i alle retninger i september, eller om der er +20 sømil i tre ud af fire retninger, godt med strøm og lav vandtemperatur.

Der bør være en del god information på denne side. Bare klik løs. Og dertil vil der være en guldgrube af info at hente i din lokale strandjagtforening.
Følgende bruger(e) sagde tak: roa312

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nybegynderspørgsmål motorbådsjagt 02 apr 2024 05:43 #6655

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Alt er muligt. Hvor er det du har planer om at drive jagt.
Tag ud med kikkerten og se hvad der er af fugle i det område.
Tjek vanddybder.
Tjek fredningsbestemmelser for det område.
Vær opmærksom på om der er befærdede sejlrender, så man ikke ligger et sted hvor man risikerer at blive sejlet ned af større både.
Find en lokal strandjagtsforening, de kan helt sikkert guide.
Følgende bruger(e) sagde tak: roa312

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nybegynderspørgsmål motorbådsjagt 03 apr 2024 01:56 #6657

  • roa312
  • roa312's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 0
Mange tak for jeres svar - det er meget hjælpsomt!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nybegynderspørgsmål motorbådsjagt 05 apr 2024 03:50 #6660

  • roa312
  • roa312's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 0
Der kommer lige endnu et spørgsmål: Jeg er bosiddende i Dragør på Amager (nær København) og jeg er indmeldt i den lokale strandjagtforening. Desværre er der ikke mange her med motorbåde til havjagt. Derfor tænkte jeg, om i kunne oplyse om der er nogle omkringliggende strandjagtforeninger/motorbådsklubber i Københavns omegn hvor der er grupper af både til havjagt samlet? Jeg ville nemlig meget gerne ud og se de forskellige eksempler på både i "levende live". Jeg ved f.eks., at der findes en forening i Århus (https://aarhusstrandjagtforening.dk/) og det er lige den slags jeg søger - bare helst lidt nærmere på min bopæl.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nybegynderspørgsmål motorbådsjagt 05 apr 2024 11:58 #6661

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Problemet med trækjagt på åbent hav er jo, at der er så meget plads, så hvorfor skulle fuglene trække lige dér hvor du vælger at ligge med lokkere? Det er jo faktisk derfor motorbådsjagt blev til, fordi man kan komme langt omkring og dermed igennem de store tomrum med ingen fugle, der ofte findes.

Traditionelt drives trækjagt på havdykkere hvor trækket bliver presset sammen, for eksempel ved et næs, der rager ud i vandet eller et sund mellem to øer.

Nogle motorbådsjægere ligger på træk om morgenen uden lokkere og sejler så efter fuglene når trækket er ovre.

Man ser sjældent egentlige jagtbåde ligge med lokkere, der bruges som regel mindre specialbyggede trækpramme.

Du må nok eksperimentere med at finde et sted med koncentreret træk eller en lavvandet grund, hvor fuglene gerne vil ligge.

Jeg vil anbefale så mange lokkere som du kan have i båden og stadig kan sejle efter fuglene.

Arterne tror jeg ikke betyder så meget og du kan sagtens blande dem. Du behøver mange lokkere da de syner lidt på åbent vand.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nybegynderspørgsmål motorbådsjagt 05 apr 2024 12:29 #6662

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Det er nok ikke nemt at finde et egnet sted for det du ønsker, hvis udgangspunktet er Amager.
Det er kun syd for Amager du må ligge på jagt i en motorbåd, og der er der vist ikke så meget at komme efter.
På fladvandet lige syd for, der huserer Kitesurfere konstant.

Køge bugt er stort set tom for edderfugle og har været det de sidste 20-25 år.

Tror det bliver svært at finde en havn med et "udvalg" af forskellige jagtbåde.
Langt de fleste motorbådsjægere har deres båd stående på en trailer nu om stunder.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nybegynderspørgsmål motorbådsjagt 05 apr 2024 18:32 #6663

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Har du mulighed for at tage til Isefjorden med din plan?

Der ved jeg der er flere muligheder for det set'up du ønsker at anvende.

Men som det er nævnt af andre her i tråden med rigtig meget viden, så er det lidt at sætte sig "imellem 2 stole".
For at få optimal succes på træk, kræver det man syner så lidt som muligt.
Det bliver svært i en motorbåd.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Nybegynderspørgsmål motorbådsjagt 05 apr 2024 19:15 #6664

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
https://jagtkvl.dk/jagt/pramjagt.html

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nybegynderspørgsmål motorbådsjagt 08 apr 2024 13:47 #6666

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej,

Med jagt på havet er kunsten (næsten) altid at få vejr og kalender til at mødes og her har motorbådsjagt og trækjagt hver sin berettigelse. Trækjagt kan man dyrke kystnært/i læ og derved komme afsted på dage hvor vejret er for råt til jagt på det åbne og når vejret er stille og fint til motorbådsjagt, trækker fuglene ofte mindre.

Der er også noget med ikke at få gjort tingene for kompliceret, ellers går hele jagtdagen med at rode med udstyret og tænke på at gøre noget andet i stedet for at nyde det man faktisk er i gang med. For mit eget vedkommende har jeg tænkt tanken mange gange, men aldrig prøvet at ligge på træk i jollen (jeg også bruger til motorbådsjagt) af ovennævnte årsag - altså at når vejret ikke er til motorbådsjagt er det bedre og lettere at tage på en trækjagtstur.

Det vil dog være fedt hvis du får gjort eksperimentet og deler dine erfaringer med os gamle, der gør som vi plejer ;-)

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1