Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Vildtudbyttestatistik 22-23 nedgang for edderfugl 09 aug 2023 19:37 #6369

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Udbyttestatistikken for sidste sæson er netop offentliggjort, du kan finde linket her:

Vidtudbytte


På grund af fredningen af edderfugl i Natura 2000 områder, er det forventeligt, at udbyttet gik ned, og den faktiske nedgang er 22%.

Mere overraskende er måske, at udbyttet af sortand gik tilbage med 20%.

Jeg tror selv nedgangen af sortand viser, at nedgangen af edderfugl i nogen grad skyldtes den meget blæsende jagtsæson med kun få jagtdage for motorbådsjægere.

Jeg var selv ude i motorbåd 6 gange i sidste sæson, mod normalt 15-20 jagtture.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vildtudbyttestatistik 22-23 nedgang for edderfugl 09 aug 2023 20:14 #6370

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Min teori går nu mere på.

Edderfuglen blev fredet i disse områder.
Da en del sikkert ser sortanden som sekundært udbytte i forbindelse med jagten på edderfugl, vil man se en nedgang fordi folk ikke længere tager ud "kun" for at skyde sortænder.

Så har man rent politisk fået en nedgang i antallet af motorbådsjægere, og det er jo ikke så tosset.
(Der har næppe nogensinde været så mange havjagtsbåde til salg, som der har været det sidste års tid?)

Men igen.
Bare en teori og hvem sagde "salami metoden"
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Vildtudbyttestatistik 22-23 nedgang for edderfugl 10 aug 2023 00:00 #6371

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Væk
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Jeg tror du har ret Torben. Da jeg havde Mopa tog jeg aldrig afsted efter sortænder som primært bytte. Det gør jeg heller ikke nu på træk, omend de kan komme henover i stort tal.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vildtudbyttestatistik 22-23 nedgang for edderfugl 10 aug 2023 09:26 #6372

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
I det hele taget er jeg "bekymret" over den vildtindberetning.
Den kommer aldrig nogensinde til at give et ægte billede af vores bestand af vildt og jeg er ked af den bruges når der "forhandles".

Utroligt meget vildt som er lovligt at nedlægge, bliver fravalgt da man ikke ser et behov for at nedlægge disse.
Bare som et eksempel.
De 5-7 af os som virkelig skyder hvinænderne i Roskilde fjord.
Vi har af forskellige årsager slet ikke prioriteret dem i sidste sæson.
Altså vil man kunne sige (med hold i vildtindberetningen) at antallet af hvinænderne på Roskilde fjord er drastisk faldene.
Nu ved jeg godt at alt ikke læner sig op ad vildtinberetningen, men det er et kort på hånden, som bliver spillet.

Lad os kigge lidt i krystalkuglen.
Vi er blevet gjort opmærksom på at krikænderne og pibeænderne er under
"observation" især i vores nabolande i Norden.
Vi har skudt (foreløbig indberetning) 17.1% flere krikænder end sidste sæson.
Det håber jeg da at dem der "observerer" tager til efterretning?

Lad os så kigge på vores gråand.
De såkaldte eksperter har været ude at sige.
"uden de massive udsætninger, vil den danske bestand være kritisk reduceret"
Så er det det bliver spændende.
I det nye "Jæger" læser jeg at udsætning af gråænder udfases i løbet af de næste 5 år.

Hvad kommer det til at betyde for den danske bestand og ikke mindst for de kommende jagttider?

Nå, det skal jeg vel ikke bekymre mig om.
Det ha vi ca 60 fastansatte + diverse konsulenter i Danmarks Jægerforbund til.
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, cpfj, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Vildtudbyttestatistik 22-23 nedgang for edderfugl 10 aug 2023 10:39 #6373

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Væk
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Gråandecasen ser jeg nu mest som et eklatant selvmål af de "jægere" der har udsat mere end de har indberettet. Det er for dumt hvis man ikke forudså konsekvenserne deraf. Ja, bare for dumt i det hele taget måske. De "vilde" gråænder skal nok klare sig (tror jeg). Der kan formentlig komme en "korrektionsperiode" med at stort dyk før vi når et nyt stabilt meget lavere stade i udbytterne. Vi får se.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vildtudbyttestatistik 22-23 nedgang for edderfugl 12 aug 2023 12:37 #6386

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Ja der har man skudt sig selv i begge fødder i et skud.
Men der er en hel "industri" der får penge i kassen ved hjælp af de udsatte ænder.

Mon ikke deres næste træk bliver at få fodret så kraftigt at man kan trække vilde ænder til sig fra nær og fjern?
Måske godt hjulpet af naturlige vandhuller der pludselig skal graves op igen?

Lidt som den artikel i bladet Jæger for nogle år siden.
Der inviterede "herremanden" på krikandejagt da krikænderne spiste det foder, der var tiltænkt gråænderne?

Resultatet efter den dags jagt var over 1000 krikænder (vist endda over 1100)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vildtudbyttestatistik 22-23 nedgang for edderfugl 13 aug 2023 07:19 #6389

  • Fromse
  • Fromse's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 46
  • Modtagne Tak: 22
Hej
Jeg vil give Torben ret i om at de nok vild foder kraftigt for at tiltrække ænder fra nær og fjern.
Der hvor jeg jager er der et mindre gods som foder kraftigt i deres huller og det har ændret trækmønster især om aften, hvor de kun nærmest trækker mod de huller hvor der foders.
Samtidigt tror ejeren at han ejer alle fuglene i området, til morskab for os andre ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Fromse. Begrundelse: Skrivefejl.

Vildtudbyttestatistik 22-23 nedgang for edderfugl 13 aug 2023 09:13 #6390

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Der er vel ingen tvivl om, at når man udfaser opdræt og udsætning af gråænder, så må man også overveje, om det skal være lovligt at fodre ænder ved vandhuller.

Jeg kan godt forstå man har haft en tradition for at fodre ved opdræt, fordi man jo udsætter flere ænder end området naturligt kan føde.

Men hvis man ikke udsætter ænder, må det vel betyde, at man skal til at drive jagt på områdets naturlige bestand. Og hvorfor skal det så være lovligt at fodre?

Jeg kan også se, at når jægere påtager sig udgifter med at opdrætte ænder, så vil de gerne skyde dem selv, altså ser de på ænderne som "deres" ænder.

Men den naturlige bestand er der jo ingen, som ejer. Så hvorfor skal ejere af små vandhuller inde i land have lov til at skyde et unaturligt antal ænder fordi de fodrer?
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vildtudbyttestatistik 22-23 nedgang for edderfugl 13 aug 2023 22:48 #6391

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Væk
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Den bliver svær at håndhæve den regel. Især når staten fodrer gæs på sine egne arealer.

Man kunne også angive at der ved vandhuller, hvor der fodres, kun må jages 5 x pr sæson. Det synes jeg ville være et rimeligt kompromis.

De “jægere” der udsatte 5x de fugle de rapporterede skal nok finde en måde at ødelægge trækjagten på land helt og endeligt. Stol på dem.

Jeg tror det nemmeste håndtag i loven ville være at udvide og formalisere afstandskrav fra foderplads til jagt / skærpe formuleringen omkring nedfodring. Det er jo allerede ulovligt at forsøge at flytte på vildtet med foder, men på sin vis er loven jo mildest talt noget uklart formuleret. Du kan fodre en and flere kilometer ind i landet, men du må kun skyde den når den er 25 meter fra foderet. Og i øvrigt er det “umiddebar nærhed” som skal fortolkes case by case?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vildtudbyttestatistik 22-23 nedgang for edderfugl 21 aug 2023 13:52 #6396

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Der er ingen tvivl om, at DJ skal være opmærksom på statistikkerne for gråand de næste par år.

Som det ser ud nu, så må den være kunstigt høj, fordi at de nedlagte gråænder holdes op imod dem der er sat ud.

Når der reelt bliver sat flere gråænder ud end der indberettes, så vil vi få en skæv indikation for, hvor mange vilde gråænder der nedlægges - eftersom en del af dem er opdrættede.

Med andre ord vil vi nok se et massivt dyk i antallet af nedlagte ''vildænder'', hvilket man hurtigt kunne tænke, at DOF og DN vil udnytte til at sige arten er i tilbagegang.

Personligt har jeg intet imod at man fodre - og det gør jeg også selv i mit vandhul.

Jeg har ikke fodret de første par år, og så kun enkelte ænder i vandhullet fra tid til anden. Efter jeg er begyndt at fodre, så har jeg mere eller mindre fast et par ænder i hullet.

Men der er slet ingen tvivl om, at fodring ændre deres trækmønstre - og vedkommende der fodre mest, har flest ænder på besøg. De flytter sig efter hvor maden er.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2