Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Guldborg motorpram trænger til kærlighed ( renovering ). 08 jul 2023 10:47 #6317

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Halløj alle sammen derude i sommer varmen.

Jeg har endnu engang fundet mig et pram projekt, da jeg har den hede drøm om at have 2 komplette sæt med 1 stk Guldborg 26 motor pram og 2 stk trækjagts pramme. Kommer jeg til at bruge begge sæt?? Haha næppe, men jeg har aldrig pralet med at være helt normal, men den drøm hænger bare ved...
Eller jeg havde sådan set fået det lavet sidste år, men solgte så den Guldborg motorpram jeg havde renoveret til min svoger.
Så fandt en Bredgård til en overkommelig pris i foråret, som også trænger til en masse kærlighed, men jo flere gange jeg er gået rundt om den, jo mindre appetit havde jeg for at gå i krig med den :S.
Så da en god ven herinde gav mig et praj om en Guldborg 26 motorpram til en måske overkommelig pris, så tænkte jeg, hmmmm bredgård vs Guldborg som jeg allerede har en af, og som er en super pram. Tja, så måtte jeg en tur til Sakskøbing og hente en af de gamle originale, husk lige at ord som gammel og original IKKE nødvendigvis betyder godt!! For jo ældre en pram er jo flere "håndværkere" har potentielt haft deres kyndige eller mindre kyndige hænder i den :pinch: .

Anyway har handelt den her pram af en ældre gut, og der er ikke noget låg til ( ved ikke hvem der bare spiser de pram låg der ?? ), og den motor der er sat i den passer ikke, så låget til motorbrønden kan ikke lukkes. Og da jeg får pillet den skævt placerede motor ud af prammen kan jeg konstaterer at det motorkonsol der sidder i den er placeret kraftigt ude i den ene side ( ved ikke om det er originalt, det ser ikke ud som om det er lavet om ), slet ikke linet op med akslen til stævnrøret.
Kølskinnen er i 3 stykker, skal oprindeligt kun være i 2 stykker, hvordan man lige knækker sådan en er også en gåde?.
Skruen er så tæret at den skal flækkes med en vinkelsliber og til mit store held har jeg fået en smed til at lave nogle skruer / propeller til netop pramme for nogle mnd siden da Bredgård´en manglede en skrue. Vær lige OBS på at de skruer der ikke umiddelbart er til at finde nogle steder!!

Min tanke med tråden er lige at smide nogle billeder ind, arbejde videre og så smide flere billeder ind med beskrivelser af hvad jeg laver og hvorfor.

Ting jeg forventer der skal laves:
Fenderkant listen en så medtaget at de skal af og den skal støbes sammen.
Den skal forstærkes i hele bunden.
Have fjernet det hulrum der er originalt er oppe foran så der er mere plads under fordækket hvilket inkluderer forstærkninger at toppen.
Så der skal der laves form at den skærm jeg har støbt til min eksisterende Guldborg og støbes en skærm til denne her.
Den skal nok også ha en ny aksel da tidligere ejer har skåret af den, samt skåret på tværs ned i gevindet hvor den nye alu klokobling skal sidde :S .
Så har den nogle grimme reparationer på bunden, derfor lægger jeg et stykke biaxial glasfiber måtte indvendigt i den da det er super stærkt.
Så skal den ha nye motor konsoller i 316 syrefast rustfrit stål ( HVEM BRUGER ALM JERN I EN PRAM?? motor konsol i Bredgård´er helt alm jern, wtf... :pinch: ) der skal støbes ind i den.
Samt kan låne låget fra den Guldborg min svoger købte og lave en form så jeg kan støbe nyt låg til min.
Så har jeg købt en 7 HK helt ny Kinøjser 4 takt motor som lægges i den her samt nye gas håndtag.
At styre har heller ikke rigtig været noget man syns var vigtigt, ror sidder på den, men der er ingen styrestang på roret eller noget styrtøj i den overhovedet :lol:.
Så skal den ha lavet ræling på fronten så sække med lokkere eller man bare har det til at tage fat i når man går ved siden af den.

Kort sagt, det bliver en laaang sommer :P ol))

Men dem der gider læse med må se om i kan følge med, eller om tråden drukner i alle de andre emner :silly:

Ønsker alle med projekter god arbejdslyst, håber I kommer i mål og det bliver godt.
Og alle bare en god weekend samt en forhåbentlig skøn sommer.
Mvh Henrik J.

PS.
Jeg kæmper nogle gange med de billeder der, så det kan ske at man går ind og ser billeder på hovedet, men skal nok forsøge lige at få dem vendt rundt så de passer
Og, der vil altid være nogle som vil gøre tingene anderledes, har man gode inputs må man selvfølgelig gerne byde ind.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Guldborg motorpram trænger til kærlighed ( renovering ). 08 jul 2023 10:50 #6320

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Guldborg motorpram trænger til kærlighed ( renovering ). 08 jul 2023 11:04 #6321

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Prammen vaskes af med højtryksrenseren, fenderliste tages af så kanterne kan spules rene.
Motor er taget ud.
Motor konsol er skåret ud, og kanter slebet helt ned så de følger bunden, samt slebet godt ud til siderne i bunden så når de nye konsoller støbes ind at de kan få godt fat i fiberen.
Overdelen er slebet, og har været meget forsigtig der hvor logo´erne sidder, så de ikke forsvinder. Vær OBS på at mange pramme bliver malet med forskellige typer maling, og det er derfor vigtigt at få det slebet helt af, for nogle maling typer bobler op hvis du maler med ny topcoat oven på. Og så er det tilbage til start, så hellere bruge lidt mere tid på slibningen og lav den rigtigt i første hug, spar tid, penge og materialer.
Prammen har været skilt før, og da man så har samlet den igen er noget støbt sammen, andet er skruet sammen.
Man har også fyldt det hulrum oppe under fordækket med flamingo kugler, uden tvivl for at gøre den synkefri. Dette fjerner jeg da jeg vægter pladsen højere end den er synkefri. Og at gøre den synkefri kan sagtens løses anderledes hvis det er det man vil.
















God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Guldborg motorpram trænger til kærlighed ( renovering ). 09 jul 2023 08:30 #6322

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Fedt projekt,har selv kastet mig hovedekuls ind i div bådprojekter:silly: :blink: .og kunne godt finde på det igen hvis den rigtige båd kommer,
det kunne godt være en guldborg motorpram.;)
Latter er indre jogging.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Guldborg motorpram trænger til kærlighed ( renovering ). 10 jul 2023 10:07 #6324

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej HC.

Altså kan klart anbefale Guldborg´en, jeg syns det er en lækker motorpram, men det vil jo altid være en smagssag.
Jeg fortrækker den med skærm da den giver noget sikkerhed i forhold til store bølger samt man kan sidde i læ.
Så falder du over en til den rigtig pris skal du ikke være bange for at anskaffe dig den ;)

Mvh Henrik J.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1