Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Bølgegang og larm. 22 jan 2023 20:08 #6127

  • Trylle
  • Trylle's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 1
Så jeg på den igen.
Hvad er jeres erfaring i forhold til når man ligger hvor der er noget bølgegang. Syntes hurtigt prammen begynder at klaske en del mod vandet og oplevede at fuglene ikke ville komme tæt på. Kan sefl være andre faktorer men var nysgerrig med hvad i evt gjorde for at undgå det eller bare lægger jer steder med mere læ eller om det burde være ligemeget?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Bølgegang og larm. 22 jan 2023 22:42 #6128

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Alt er jo relativt, hvor store bølger, hvilken pram osv osv.

Tror dog en del slet ikke tager prammens udforming samt hvad man egentlig vil bruge den til i betragtning inden de køber en pram. For alle pramme har styrker og svagheder. Så de forskellige typer trækjagts pramme der er at vælge mellem er jo et kompromis der er nogen som engang i tidernes morgen har besluttet passede godt til det de skulle bruge den til. Andre har så set den og så er der lavet flere af dem.
Med mindre du er en meget tung dreng så vil de fleste bobler OG en langelænder ligge og klaske i bølgerne.
For mig er det utåleligt, og jeg gider ikke jagte med en der har en pram der larmer, og gider ikke selv eje en. Jeg gider heller ikke ha lokkere der ligger og larmer da jeg bruger min hørelse rigtig meget til at kende forskel på gæssene når de kommer i skumringen. Så nytter det jo ikke at en pram ligger og klasker eller lokkerne ligger og klukker. Plus som du selv er inde på, så slår især gæs af når en pram ligger der og banker i bølgerne.
Og jeg har valgt mine pramme ud fra at de er gode til at bryde bølgerne, så er de hurtige at pagaje efter en anskudt fugl, plus de har 2 gænger så de er retningsstabile og kan slæbes efter min motorbåd med høj hastighed og ligger lige så fint bag efter båden.
Så kan helt sikket anbefale at hvis man er medlem af en Strandjagtsforening som har låne pramme at man tager sig tiden til lige at låne forskellige typer og gøre sig nogle erfaringer. Tiden er ikke spildt. En apportering i en bobbel er super, især hvis gås eller and kun lige er ramt en smule, den bryder jo bølger som et folkevogns rugbrød :). Til gengæld kan en bobbel flyde i en spytklat på et fortorv, og laver ingen skygger på vandet hvilket er rigtig fedt.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: Fromse, mikaelws

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Bølgegang og larm. 22 jan 2023 23:37 #6129

  • Trylle
  • Trylle's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 1
Tusind tak for et meget fyldestgørende svar Henrik.
Det gav en del stof til eftertanke.
Skal i hvert fald tænke lidt mere over hvor jeg lægger mig og vind forhold.
Følgende bruger(e) sagde tak: mikaelws

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Bølgegang og larm. 23 jan 2023 18:08 #6131

  • Fromse
  • Fromse's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 46
  • Modtagne Tak: 22
Hej
Jeg giver Henrik fuldstændigt ret i at ligge og hører på en pram eller lokker der klasker er træls.
Jeg ligger altid med stævnen op i vinden, hvor jeg ved der er andre der ligger med agter op i vinden og det giver som regel klaskelyde.
Tænker på hvor I verden du befinder dig, det kunne jo være der var en venlig sjæl der vil vise dig sin pram/pramme og evt du kunne prøve for at danne dig et indtryk.
Mvh Fromse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Bølgegang og larm. 25 jan 2023 12:28 #6138

  • Trylle
  • Trylle's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 1
Tak for yderligere svar. Kender nogen jeg søger lidt gode råd fra os. Men bor selv på Sydsjælland lidt syd for Næstved. Så planen var faktisk os at melde mig ind i den lokale strandjæger forening. Bare ikke nået så langt endnu da jeg kun lige er startet op.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Bølgegang og larm. 25 jan 2023 12:48 #6139

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Det er i mine øjne og godt signal hvis man melder sig ind i den lokale forening.
Og gerne en af dem som er under Danmarks jægerforbund.

Hvis vi vil bevare vores jagtform, så er Danmarks jægerforbund de eneste der sidder med ved bordet.

Og nej.
Jeg er ikke super benovet over de ting vi får
forhandlet/dikteret os frem til.

Men ser ikke noget alternativ.
Følgende bruger(e) sagde tak: Jepe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Bølgegang og larm. 25 jan 2023 21:36 #6142

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Er ret sikker på Næstved strandjagtsforening har flere forskellige typer af pramme man kan låne / leje. Det har de før haft i hvert fald, jeg lånte en Randers boble engang.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1