Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Opsøgende jagt på edderugl - uden motorpram? 11 okt 2022 21:28 #5947

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Igennem mine fem år som strandjæger, har jeg oplevet at kunne sejle/padle helt tæt på edderfugle fra mine kajakker (Bogø og sit-on-top), hvilket også har kastet et par edderfugle af sig.

De første par gange er det sket lidt ved et tilfælde og har ikke været målrettet.

Tidligere på sæsonen (i september) fik jeg igen muligheden, og padlede mig ind på skudhold af en edderfugl. Skød den selvfølgelig ikke, men det var bare for at prøve om det var muligt.

Til eftermiddag har jeg så været på min første tur, hvor jeg gik målrettet gik efter at padle mig ind på edderfugle. Det lykkes med en enkelt andrik, og en anden der gik på vingerne lige 5-10 meter før jeg havde lyst til at skyde. Altså to reelle chancer.

I begge tilfælde var der tale om enlige fugle der lå forholdsvis kystnært.

Jeg er egentlig lidt forbavset over at det lykkes, men det virker ikke til at fuglene for alvor lader sig skræmme af kajakken.

Benyttede vinden til min fordel, mere eller mindre som jeg ville have gjort det med en motorpram. Jeg padle på den rigtige side af fuglen, og lod så vinden stille bære mig tættere på. I begge tilfælde var fuglene helt klar over min tilstedeværelse og trak væk fra kajakken. De har altså været utrygge, men ikke nok til at presse dem på vingerne. Den første lå stille på vandet da jeg skød den ca. 25 meter, og den anden gik først på vingerne da jeg var inde på en 30-35 meter.

Umiddelbart lå de mere roligt på vandet, end hvis jeg var kommet til dem for motor.

Det er helt klart en jagtform jeg vil arbejde videre på. Der er ikke tale om kravl, så jeg vil nærmere kalde det edderfugle-pürch. Vinden skal være rigtig og så handler det om at finde kystnære og enlige edderfugle som man stille kan drive tættere ind på.

Er der nogen her på forum der har gjort sig lign. erfaringer?


Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.

Opsøgende jagt på edderugl - uden motorpram? 13 okt 2022 20:16 #5950

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej, Har gjort de samme erfaringer som dig, med sporadisk at padle til en ederfugl i forbindelse med kravlejagt. Har prøvet at kravle til dem også, men de svømmer forbandet hurtigt, så på den måde har jeg kun fået en enkelt eller to. Tror det kan være en fin måde at få lidt motion på og måske en fugl, men effektivt bliver det nok ikke.

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Opsøgende jagt på edderugl - uden motorpram? 15 okt 2022 07:33 #5952

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Jeg skyder hvert år en 4-5 stk på den bekostning altså på kravl. Mener et kravl på Eder er med i en af mine film… min oplevelser er faktisk, at er de på lavt vand, så er det en rimelig nem fugl at kravle på.. til forskel fra grå- og pibeænder venter de længe med at lette

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Opsøgende jagt på edderugl - uden motorpram? 18 okt 2022 06:57 #5964

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

sfa skrev: Tror det kan være en fin måde at få lidt motion på og måske en fugl, men effektivt bliver det nok ikke.


Nu er mit formål med jagten heller ikke at det nødvendigvis skal være effektivt :) jeg skal heldigvis ikke leve af det!

Personligt vægter jeg den rekreative værdig højere end udbyttet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.

Opsøgende jagt på edderugl - uden motorpram? 18 okt 2022 06:59 #5965

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

Cleilers skrev: Jeg skyder hvert år en 4-5 stk på den bekostning altså på kravl. Mener et kravl på Eder er med i en af mine film… min oplevelser er faktisk, at er de på lavt vand, så er det en rimelig nem fugl at kravle på.. til forskel fra grå- og pibeænder venter de længe med at lette


Ja det er de samme erfaringer jeg har gjort mig.

Svømmeænderne gider jeg ikke engang give forsøget fra kajakken. De bliver ikke liggende på vandet.

Der virker det til at en edderfugl tror lidt mere på dens egne evner som svømmer i stedet for flyver :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.

Opsøgende jagt på edderugl - uden motorpram? 23 okt 2022 11:16 #5973

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37

Ras.killing skrev:

sfa skrev: Tror det kan være en fin måde at få lidt motion på og måske en fugl, men effektivt bliver det nok ikke.


Nu er mit formål med jagten heller ikke at det nødvendigvis skal være effektivt :) jeg skal heldigvis ikke leve af det!

Personligt vægter jeg den rekreative værdig højere end udbyttet.


- Nej uha - så ville jeg i hvert fald få lært lidt om, hvad sult er ;-) De dage man kommer afsted er gode dage - og er der fugl med hjem er det bare endnu bedre!

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Opsøgende jagt på edderugl - uden motorpram? 26 okt 2022 21:08 #5976

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Haha, præcis

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1