Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Dykandejagt-på-skrump 01 aug 2022 21:37 #5738

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
“Dykandejagt-på-skrump” (Netnatur, journalist og forfatter Henning Kørvel)

https://www.netnatur.dk/dykandejagt-paa-skrump/



Med venlig hilsen, cpfj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, Franchi255, Cleilers, tom.knudsen, Raste

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Dykandejagt-på-skrump 02 aug 2022 19:14 #5739

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
God artikel. Jeg tror der er et par faktorer mere, der begrænser dykandejagten:

- folk gider ilke spise dykænder. Man kan ikke engang give dem væk i dag, hvor de i gamle dage kunne sælges. Jeg tror forbuddet mod salg har gjort, at der ikke længere er ikke-jægere, som har erfaring med at tilberede dykænder. Eller også er folk blevet mere dovne og gider ikke gøre det ekstra arbejde med at tilberede dem. Det kan også være, at med den voksende velstand, så køber folk bare hvad de bedst kan lide.

- Henning Kørvel nævner, at der blev skudt flest små dykkere i isvintre, og den har vi jo ikke mere. Desuden har loven sat et stop for isjagt, som den kunne udøves i gamle dage.

- De manglende isvintre skyldes formodentlig klimaforandringerne, og de giver selvfølgelig også mindre is i Sverige og Finland. Hvinænder udklækkes jo i ferskt vand, så hvorfor skulle de trække helt til Danmark, hvis der er åbne søer i Sverige?

Her på Horsens fjord blev der for 40 år siden drevet meget ivrig jagt efter hvinænder i vigen nord for Alrø. Jægere har fortalt mig, at der kunne komme 10000 hvinænder over dæmningen på morgentrækket. I dag ser man måske 500 hvinænder i vigen, og det er bestemt ikke jagttrykket, der holder dem væk.

Jeg synes Henning Kørvel har ret i at påpege jagtpressens ansvar. Jæger er efterhånden blevet så overfladisk, at de få artikler, der er om strandjagt er indholdsløse. Det er nærmest blevet til at frokost blad i stedet for det indholdsrige blad, som Jagt of Fiskeri var engang.
Følgende bruger(e) sagde tak: Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Dykandejagt-på-skrump 02 aug 2022 19:58 #5740

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Ind i mellem kommer der hul igennem til bladene. Jeg har artikler om strandjagt i juli, august og september bladet Jagt vildt og våben og de er alle skrevet som langsomme fortællinger :-) meget inspireret af de gamle fortællere.. den fra julibladet kender I i da den også findes her på sitet. August bladet er 2. Del af den fortælling og i september skiller der gerne komme en artikel om hvordan kravlejagt, igen med afsæt i en beretning..
Så det kan godt lade sig gøre at skabe opmærksomhed på den gode måde, men bevares, man skal godt nok være insisterende …

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Dykandejagt-på-skrump 02 aug 2022 20:11 #5741

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Av for pokker Kim Worm.

Sønnike og undertegnede har deltaget i op til flere artikler.
Både sammen og hver for sig.

At du finder dem "indholdsløse" gør mig da lidt ondt at læse.

Det er ikke sikkert de har samme indhold som i 80erne da du havde "eneretten" til artikler i bladet Strandjæger.

Men tro mig, læserne i dagens Danmark har også ændret syn på hvor meget "navlepilleri" de gider sætte sig ind i.

De behøver ikke alt nørdede, vil de bygge en pram, lave udstyr og deres egne lokkere?

Så Googler de det jo bare.

Den mulighed havde vi andre ikke.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Dykandejagt-på-skrump 02 aug 2022 21:19 #5742

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Nu har jeg jo så ikke læst alle artikler i Jæger, især ikke i de sendte år, så der er sikkert nogle jeg ikke har set, inklusive dem, du nævner.

Så undskyld hvis jeg var for generaliserende. Jeg synes dog tendensen var klar da jeg læste Jæger for 4-6 år siden.

Jeg har iøvrigt aldrig skrevet til Strandjæger, men kun til Jagt og Fiskeri.

Og jeg synes stadig Jæger er alt for optaget af at være politisk korrekt og ikke et blad for jægere.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Dykandejagt-på-skrump 03 aug 2022 06:46 #5744

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Hukommelse er en spøjs ting, den har det med at svigte, især jo ældre man bliver.

Så beklager jeg fik blandet de 2 blade sammen.

Det skal dog ikke forhindre mig i at rose Henning Kørvel for en flot og sober artikel.

At der er nedgang i vores dykænder, det ved vi alle efterhånden nok er faktum.

Det må også være gået op for de fleste, at mange af de "udøvende" strandjægere, ikke er så udøvende som strandjægere var før i tiden.

Der var "kamp" om pladserne, hver weekend, lørdag og søndag.

Så at vildtudbyttet falder, skal vel også ses i lyset af hvor mange timer der bruges på at nedlægge det?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Dykandejagt-på-skrump 03 aug 2022 07:26 #5745

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Den nyeste indberetningssystem får nogle folk til at undlade at indberette alt pga det er lavet unødvendigt besværligt. Specielt dem der ikke er opvokset med en pc og kæmper med det i forvejen. Jeg fik en snak med miljøstyrelsen om det på jagtmessen og der var en mandlig medarbejder der fortalte at der var mange der havde henvendt sig med samme pointe. Har snakket med Niels søndergaard , men han er mere politisk korrekt og var lidt svær at overbevise, men han lovede da at tage det med videre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Dykandejagt-på-skrump 03 aug 2022 07:26 #5746

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Det er meget sjovt, jeg oplever faktisk en lille stigende interesse i mit område over de sidste par år og kan se at der også i år, op til kommende sæson, er kommet et par nye kravlepramme. Om det så er en stigning eller hvordan, ved jeg ikke, jeg ved jo ikke helt hvad der er faldet fra i den anden ende ….. det må vi jo se.. det næste der bliver spændene er hvorlænge de holder ved når først mørket og kulden kommer
Men nu vil jeg bare glæde mig over der faktisk kommer nye jægere til strandjagten …
-derudover helt enig i at Jæger er for poleret og gammeldags , det minder mig lidt om FDM magasinet…
Men når vi nu taler om blade så synes jeg nok det er lidt for forenklet at tørre den af på pressen i forholdt til at eksponere strandjagten mere. I forbindelse med mine artikler talte jeg med Preben, der er bag JV&V han fortæller at de har rigtig rigtig svært ved at få jægere til at skrive historierne, og det faktisk er et relativt stort problem for et magasin der gerne vil udgive beretningerne …
Så vil vi mere eksponering så må vi også lave fortællingerne til bladene, med andre ord, vi kan selv være med til at skabe opmærksomhed omkring strandjagten..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Dykandejagt-på-skrump 07 aug 2022 10:51 #5748

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Det seneste nummer af Jæger har faktisk en udmærket artikel om trækvildt og faktorer som påvirker jagtmulighederne. Denne type artikler, der formidler videnskabelige undersøgelser, er interessant læsning og en fin udvikling.

Artiklerne om jagt/jagthistorierne i Jæger, der for det meste er skrevet at de samme 2-3 højproduktive forfattere, får jeg sjældent læst... Jeg vil dog ikke udelukke at jeg i den forbindelse bare er blevet et gammel brok-hoved, som synes alting var bedre i gamle dage. Dengang hvor drømmene levede og blev næret af andres oplevelser og historier, i modsætning til nu hvor historierne kan holdes op og afvejes mod egne erfaringer og minder.

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1