Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Hvor langt flyver haglene? (skydning imod kysten) 29 dec 2020 23:27 #4661

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Har haft en lækker dag på vandet med opsøgende jagt på edderfugle og to fine basser på dækket t)

Som altid har jeg GoPro kameraet med, og her til aften sidder jeg og ser videoerne... For pokker mand, du skyder jo ind imod kysten! sidder jeg så her og tænker.

Det kom faktisk bag på mig - for jeg mente netop, at jeg havde fokus på det i situationen.

Jeg spotter to edderfugle rimelig tæt ved land, og sejler ind til dem udefra. Planen er at sejle skråt til dem, og så presse dem direkte imod kysten det sidste stykke, for at få dem til at lette ud imod åbent vand - og dermed mig.

Samtidig gør jeg mig det klart, at jeg først skal skyde når edderfuglen er ud for siden af prammen, for ikke at skyde ind imod land.





Alt går efter planen. De to edderfugle går på vingerne, hunnen flyver højre om prammen og hannen til venstre, hvor jeg giver ét skud til ham og han falder i bøljen - perfekt! siger jeg enda i min video, hvilket for mig indikere, at jeg mener alt er som det skal være.

Meeeeen er det så det?





Billedet her er fanget i det øjeblik skuddet går. I den ideelle verden burde jeg trukket skuddet et sekund eller to mere (og derfor kunne skyde bagud og væk fra land), men med fokus på fuglen og et godt foranhold, så ender jeg her med at skyde ind imod land.

Nu ved jeg af erfaring, at vinkler og afstande er umulige at bedømme ud fra sådan video... Men ud fra omgivelserne har jeg dog nogenlunde kunne bestemme skudsted og retningen.





Dvs. +/- 350 meter ind til kysten i den retning jeg skyder.

En tommelfingerregel siger at haglets diamater x 100 giver sikkerhedsafstanden. Med 3’er hagl på 3,5mm giver det en sikkerhedsafstand på 350 meter, og det må derfor siges at jeg her balancere lige på grænsen.

Det har så fået mig til at tænke på, hvor langt haglene reelt flyver og hvordan man skal forholde sig til skydning tæt ved land og som her ind imod kysten. Den med hagldiameter x 100 er ret lige til, men når man ikke på forhånd ved hvor man skyder fra, eller i hvilken retning... Så er det jo reelt ikke så anvendeligt. Det nemme svar er jo bare ikke at skyde imod land, eller søge længere væk fra kysten.

I den pågældende situation flyver edderfuglen lige over vandet og jeg selv sidder på knæ i prammen. Skuddet er derfor afgivet meget tæt på vandret. Hvilket jeg tænker begrænser haglenes flugt en smule?

Hvordan forholder i andre jer til overstående?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.

Hvor langt flyver haglene? (skydning imod kysten) 30 dec 2020 10:29 #4665

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Hej Ras

Det er jo et lovkrav at man ikke afgiver uforsvarlige skud, og at man ikke bringer andres liv og førlighed i fare ved afgivelse af skud.
Man skal vel i første omgang sikre sig, at man ikke bringer sig i en situation, hvor man i kampens hede ikke har sikkerheden i orden. For som du nok også selv kan se på din optagelse, så er din fokus rettet mod fuglen og ikke om det der er bagved (Kystlinjen)! Jeg vil ikke løfte pegefingeren, men jeg vil anbefale, at når man sejler til fuglene på den måde, er fast besluttet på, ikke at nedlægge vildt tæt på kysten med et skud i mod kysten.
Måske Torben Raunstrup som kravlejæger kan dele sine erfaringer her.
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvor langt flyver haglene? (skydning imod kysten) 30 dec 2020 11:31 #4667

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

Flytkjaer skrev: Man skal vel i første omgang sikre sig, at man ikke bringer sig i en situation, hvor man i kampens hede ikke har sikkerheden i orden


Jep.. Og lige den del irritere mig, for jeg havde netop tænkt over det.

Hvis jeg skal sidde og efterrationaliserer lidt over det, så kan jeg i situationen nok ikke tænkt over, at terrænet drejer til venstre for mig, og ikke fortsætter vinkelret med indsejlingen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvor langt flyver haglene? (skydning imod kysten) 30 dec 2020 13:38 #4669

  • fmadsen
  • fmadsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Hej Ras
Jeg synes, du skal holde nytår med din første indskydelse, - Perfekt og tænke på det som en god dag.
Du har ikke bragt nogens liv og førlighed i fare med det skud ud fra de oplysninger, du giver.
Selv et hagl nummer 1 er faldet flere meter på den afstand og længe før de 350 m endt i vandet.
Et hagl nr 1 vejer altså kun ca. 0,26 gram og har ikke nogen særlig fin baltisk kvotient, som det hedder, - så en hastighed på 450 m/s holder den ikke flyvende i en ultraflad kuglebane over 350 m.

Noget andet er, at du kan have forskrækket nogen på stranden, så er der mennesker at se, så bør man da ikke skyde direkte mod dem, - nærmest uanset afstand.

Godt nytår
Finn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvor langt flyver haglene? (skydning imod kysten) 30 dec 2020 14:01 #4670

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

fmadsen skrev: Noget andet er, at du kan have forskrækket nogen på stranden, så er der mennesker at se, så bør man da ikke skyde direkte mod dem, - nærmest uanset afstand.


Jeg har nu heller ikke ligget søvnløs over det :) Jeg er som dig helt sikker på, at der ikke er et eneste af de hagl som er nået ind til kysten.

Din overstående kommentar mener jeg er spot on.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvor langt flyver haglene? (skydning imod kysten) 30 dec 2020 17:04 #4671

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Da jeg tog jagttegn i sin tid. (1979) lærte jeg en tommelfinger regel, om sikkerhedsafstande med hagl. På dette tidspunkt var det med Blyhagl og en tid hvor stålhaglet ikke var kommet til Danmark. Jeg er flere gange i gennem tiden stødt på denne tommelfinger regel, også efter blyhaglsforbudet.

En tommelfinger regel. Sikkerhedsafstanden for hagl, er diameteren på haglet x 100 meter. Det vil sige at, et hagl nr. 3 (diameter 3,5 mm) sikkerhedsafstand ≈ 350 meter. Størrelse 1 hagl er 4 mm ≈ 400 meter.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvor langt flyver haglene? (skydning imod kysten) 30 dec 2020 17:32 #4672

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Vi skal huske på at hastighed er øget med ca 100 m/s og mere. Så der kan være en risiko for lidt øget afstand.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvor langt flyver haglene? (skydning imod kysten) 30 dec 2020 17:38 #4673

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Men samtidig er stålhagl lettere, og har ringere BC. De vil tabe farten væsentligt hurtigere end de gamle blyhagl.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.

Hvor langt flyver haglene? (skydning imod kysten) 30 dec 2020 20:05 #4675

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Nu er hele videoen klar, så kan i selv vurdere :)


Følgende bruger(e) sagde tak: BS, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvor langt flyver haglene? (skydning imod kysten) 30 dec 2020 20:53 #4676

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
God etik og moral vil altid være at sikre sig at ens skud er frit.

Kravlejagt er jo oftest temmelig kystnært, der skal man kende sig selv og ikke forivre sig når man.afgiver sine skud.

Er man i tvivl om hvor ens haglskud ender?
Så burde man ikke være i tvivl, så bør man lade være.

Fladt skud mod kysten med god oversigt over hvor haglene ender er i mine øjne ikke mere farligt end at skyde en hare eller et stykke råvildt på landjagt.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2