Edderfugle i sigte. November 2019

Af: 1407

Endelig kom dagen hvor båden kom i vandet, det var fredag og jeg var netop færdig med min nattevagt da bilen blev pakket med udstyr og gevær. For Nu skulle det være, nu kunne jeg ikke holde til at vente længere.
Det var rimelig vindstille da jeg kørte hjemmefra, men jeg undrer mig over at Vindmøllerne drejede så hurtigt. Jeg slog tanken hen og tænkte det betyder nok ikke noget, men da jeg er kommer på havnen kunne jeg godt se at bølgerne i havnebassinet var en lille smule højere end de plejer. Jeg bakkede trailer i havnebassinet og løsnede spillet på traileren, båden trillede baglæns ned i vandet, båden blev lagt til kajen og bilen kunne flyttes op på parkeringspladsen. Jeg havde Lavet en aftale med havnefoden, om at båden skulle ligge i havnen weekenden over.

Alt udstyr ned i båden tjekker at alt er som det skal være inden jeg starter motoren op og begynder at sejle ud mod havnemolen. Da jeg kommer derud kan jeg godt se at bølgerne på den anden side er noget højere end jeg forventede. Men hvis jeg vender om Nu kommer jeg til at fremstå som en total tøsedreng, og den fornøjelse Skulle de gamle Fiskere ikke have. Så ud skulle båden, det blæste den dag 8 til 10 sekundmeter og vinden kommer fra Sydøst. Bølgerne vuggede voldsomt med den lille båd. Jeg nåede dog ikke langt ud. før fornuften overtalte mig til at vende om. Kun iført svømmevest og uden VHF-radio eller tørdragt, var det ufornuftigt at fortsætte.

Ligge til Kaj

Jeg prøvede længe med at fange trosserne på de to pæle, Hver gang båden lå rigtigt, til at jeg kunne kravle ud foran for at fange trosserne skubber bølgerne båden tilbage, denne kamp fortsatte et stykke tid indtil det omsider lykkedes, at få en trosse på den ene pæl, og kort efter den anden. Det har sandsynligvis været til stor underholdning for øvrige gæster.
Lørdagen blev brugt på en børnefødselsdag i familien så derfor havde jeg ikke tid til at tage ud på vandet, selvom jeg trippede for at komme afsted.

Søndagen var heldigvis fri og klokken 9 om formiddagen stævnede jeg ud i selskab med min bror og svigerinde som gerne vil fiske fra båden. Jeg fik testede nogle lokkeænder i forhold til vanddybden. Mens vil fiskede fra båden lå lokkeænderne et stykke fra. Jeg ved godt det var en optimistisk løsning men det var hvad det kunne blive til. At båden på ingen måde er camoufleret ud over den grå farve, var også en udfordring. Men på den første tur var det vigtigere for mig, at finde ud af, om Alt virker som det skal og finde ud af hvilken vej jeg skal sejle for, at undgå de meget lavvandede områder, så jeg på et senere tidspunkt, kan tage turen i mørke. Vi så masser af ænder og gæs som fløj hen over, så Området er ok. Fisketuren gav ikke noget resultat i de lavvandede områder. Det var absolut dødt, de lokale fiskere kalder også vandet for Det Døde Hav.

Vi sejlede ud mod det dybere vand for at prøve lykken med ekkolod men stadig ingen fisk i nærheden, til gengæld var der Edderfugle. Vinklen på Edderfuglene var absolut ikke optimal, vi prøvede at sejle rundt om fuglene men de blev stressede og fløj. De landede længere nede og denne gang havde vi en meget bedre vinkel.
De ville flyve vinkelret væk fra båden i stedet for hen over, men bedre end direkte væk. De lå rimelig tæt på land og derfor kunne vi ikke komme på den rigtige side. Vi begyndte at sejle til fuglene med vinden kommende fra agter for tværs om bagbord. Vi Kom tæt på fuglene og som forventet lettede de heldigvis denne gang indenfor skudhold.

Den bagerste fik et skud og faldt mod vandet, den lå desorienteret, men det var tydeligt at der ikke var helt død. Et skud mere, men det var bare ikke mit stolteste øjeblik da det var for kort og haglene tydeligt kunne ses i vandoverfladen foran fuglen. Jeg bøvlede med at få patronerne ud af bæltet, og få ladet geværet. Edderfugle kom lidt til sig selv og dykkede, da den endelig kom op igen var den 50 meter længere nede. Vi sejlede til fuglen igen og i den tid Vi sejlede nåede den at dykke 1 eller 2 gange mere. Da vi kom på skudhold fik den endnu et skud denne gang med gåse patroner, haglstørrelse 1. Edderfuglen lå nu forendt i vandoverfladen. Og endelig kunne vi slappe af igen. Jeg har hørt om, at edderfuglen er meget skudstærk, så om det har været en fejl som vælger haglstørrelse 3. Vil jeg tage til efterretning til næste gang.

Vigtigt erfaring, brug lommen til ekstra patroner og ikke et bælte som sidder under en svømmevest, det er alt for meget bøvl at komme til.