LS prammen
Jagtformer
Beskrivelse
Teknisk Data
- Vægt: 50 kg uden motor
- Længde: 3,7 meter
- Bredde: 1,05 meter
- Højde:38 cm
- Dybdegang: ?
- Fribord:20 cm
- Cockpit:1,12 X 0,7 meter
- Bund: Rund med lidt køl agter.
- Motor, påhæng, maks 2,3 Honda, kortben
Konstruktør
Tips, ombytninger og forbedringer
Som det ses på billederne har Jakob monteret, Clam cleat som ankerlinen fæstnes i og har i stævnen sat et par bøjler som sikre at ankertovet trækker i stævnen. Samtidig er der monteret et ellastik på for- og agterdækket udformet i en trekant. Disse elleastikker bruges som hjælpevæktøj til at holde på evt. slørring af prammen i sivkanter, fastholdelse af nedlagt vildt og til fastgørelse af lokkere under transport.
Årene er sikret med en en plastkrave og en skrue på tværs i toppen af åregaflen, så årene ikke kan glide ud af gaflerne.
Fra trækpram til kravlepram af: Reiner Merlel
At LS-prammen er en allround pram ses tydeligtpå de næste billeder, hvor Reiner Merkel har forandret træk prammen til en kravlepram.
Med et flot resultat syntes jeg.
Nu skulle det endelig være. Min gamle Jafi (købte den for ca. 30 år siden for 800,- kr.) var i løbet af de sidste årene bleven degraderet til rusetømnings- og garnbåd. Efter en arbejdsulykke lå båden mange år stille. Men sidste sommer blev den hentet hjem og nu skulle den have den helt store tur. Alt går ikke så hurtig længere, men det går stille og rolig derud af alligevel.
Alt gammel maling skulle ned, der skulle spartles og slibes og et godt lag gelcoat fordeles over hele prammen. Alt det kunne der blive tid til, da betonleveringen til den nye garage lod vente på sig. Den så næsten ud som da jeg fik den.
De gamle bundbrædder kunne genbruges. Foran lukkede jeg for at give mere stabilitet og for at have tingene næsten vandtæt. Men….. lågerne i praksis viste sig var for små og uhåndterligt, så hullet blev gjort større og samtidigt forsynet med lette bundbrædder forude og et opskåren kloakrør, der er fikseret på trærammen udgjorde geværholderen.
Min haglbøsse, imens den stadig er i sit geværetui, kan nemt skubbes derind og bliver fint holdt på plads derinde. Der ligger den, når jeg roer til jagtområdet. Hele båden har så fået en omgang spraydåse for at bryde formen.
I bunden ligger der to lag liggeunderlag, som er klippet til, så de ikke rykker sig.
På siden er der kommet et lille patronskab, der næsten er færdigt. Der mangler en liste forneden, så ingenting kan rulle ud og en tynd gummimåtte (har ikke noget nyere billede endnu). På modsat side er der nu plads til termokanden, kikkert, madpakken og andet. Tiden løb fra mig, så båden blev ikke malet indvendigt. Det kommer engang til sommer.
Bagved blev båden stoppet til med tykke flamingoplader og foran ligger to store fendere. Det burde holde båden op.
På agterdækket er der en træramme med plads til 19 hvinandelokkere.
En sæk ligger over lokkerne og snoren holder det hele på plads. (Her har jeg været på trækjagt, hvor der ikke kom noget. Så blev det hele pakket sammen og jeg fik kravle-chancen til de her to gråænder).
Åreholderne er også klippet ud af et kloakrør. Så er der styr på dem.
Skjoldet kan klappes sammen og bindes fast på fordækket. Efter nogle prøvekravl har jeg gjort skjoldet bredere. Det er mere behageligt. På skjoldets forside har jeg limet fibertex og malet med spraymaling. Fibertexen er forlænget ved skjoldets kant, så der ikke bliver nogen synligt kant.
Her har sneen dog camoufleret det hele.
Ryglæn bruger jeg både når jeg siddende kravler til fuglene og når jeg ligger på træk. Et ekstra stykke hullet liggeunderlag sidder jeg på, da det ikke kan undgås med lidt vand her og der (her lidt kaos efter endt jagt).
Båden føles som en rigtig luksuspram, der allerede nu har givet mig en masse oplevelser her på Mariager fjord og forhåbentlig mange år frem over. Jeg håber nogen kan bruge mine ideer til noget eller bare hyg jer med indslaget.
Hilsen Reiner