Friborg tolvsyver


Friborg tolvsyver

Foto: ? Trækjagt


Hvorfor opstod den:

Bent og John Friborg fra Horsens var nogle af de første jægere på østkysten, der indkøbte en glasfiber skydepram af mærket ”Langelandspram” hos Fl. Pedersen, Topani både, Broby på Fyn. Det var i sommeren 1978. ”Langelænderen” vakte opsigt i Horsens Fjord, hvor den blev flittigt brugt. Efter mange år i ”Langelandsprammen” blev det efterhånden træls at bøje fødderne sammen under det lave agterdæk, og have gangart som Charlie Chaplin et par timer efter en jagtdag i prammen.

Friborg tolvsyver

Foto: John Friborg, Motorbrønd


Hvordan opstod den:

Med henblik på at bygge en ny trækpram, opstillede vi nogle krav til rummelighed og usynlighed. ”Langelandsprammen” var absolut forbillede. En stor og bred bund uden fribord blev konstrueret. I 1990 blev der lavet en form af glasfiber, skum, masonitplade og lidt V-bund fra en speedbåd. I den færdige form blev der støbt 3 pramme.

Konstruktør:


John Friborg

Hvorfor hedder den sådan

Den færdige trækpram var 12,7 fod lang, og i starten kaldte vi den en ”Friborgpram” og det blev senere til ”Friborg tolvsyver”.

Friborg tolvsyver

Foto: John Friborg, Med 100+ kg på siden.



Friborg tolvsyver

Foto: John Friborg, Find prammen...!!!


Jagtformer


Trækjagt og lettere motorbådsjagt i beskyttede fjordre.


Beskrivelse

En trækpram ud over det sædvanlige. Stabil, god plads, syner ikke meget og god med motor.


Teknisk Data

  • Vægt: Tung
  • Længde: 3,81 meter (12,7 fod)
  • Bredde: 1,50 meter
  • Højde:?
  • Dybdegang: 10-15 cm
  • Motor, i brønd
Med venlig hilsen
John Friborg