Føns pram "Skalle"


Føns pram, skalle

Foto: Dan R. Sørensen



Føns pram, skalle

Foto: Dan R. Sørensen



Jagtformer


Trækjagt og lokal motorbådsjagt under gode vejrforhold.


Føns pram, skalle

Foto: Dan R. Sørensen



Føns pram, skalle

Foto: Dan R. Sørensen



Føns pram, skalle

Foto: Dan R. Sørensen



Beskrivelse

En fin pram til trækjagten. Har en god bredde som gør prammen rummelig og stabil. Sejler godt med motor op til 4-5 hk. Med hak i bagenden til motoren kan den betjenes fra cockpittet, men stjæler plads til lokkere og bennene når man skal ligge på træk og besværliggør det at ro med åre. Specielt hvis man er en høj person.


Mikaelws har her beskrevet denne pram.

Efter at have prøvet Jafi, holstebro, svendborg pramme er jeg nu nået til min sidste pram - Føns skallen. Har prøvet andre pramme feks. langelænderen som er en stærk konkurrent til skallen men til mit brug er fønsskallen bedre.

Den er god at ro - jeg har valgt at ro den alm. - altså baglæns med ryggen op mod stævnen. Til gengæld er den god også at ro den anden vej - altså mod agter, jeg skotter bare den vej. Meget vigtigt når jeg har en anskydning. Dette foregår næsten altid i medvind og prammen skyder egentlig en vældig fart!

Prammen er utroligt rummelig specielt i mandehullet - man har rigtig god plads ved siderne og jeg har desuden en hylde i den ene side der holder styr på småting (det bliver ikke vådt her).

Mht. bundbrædder benytter jeg kun et enkelt evt. dobbelt stykke alm. liggeunderlag. Det passer med, at kliippe et alm stykke over i to. Ovenpå dette, har jeg et stykke marint tæppe. Dette tæppe gør at man altid ligger tørt og godt. Det er nemt at tørre. Enten lad det ligge i prammen - det skal nok tørre hvis prammen er tømt for vand, eller hæng det op. Vandet løber hurtigt af. Tæppet har flere funktioner: det holder fast på liggeunderlaget der ikke går i stykker. Det er hyggeligere i prammen og man skramler ikke mod glasfiberen, smutter et eller andet ned i bunden ligger det ikke i vand. Det suger vel ca 2 liter vand så der ikke er vand i bunden.

Ellers er prammen forsynet med årer - bedst når man skal ro igennem. en pagaj kan bruges men kommer man i problemer og skal hurtigt ind, så er årene bedst.
Desuden har jeg en 2 hk honda 4 takt motor jeg kan montere på et skydebeslag så jeg kan trække motor ind i prammen fra hvor jeg sidder med benene under agterdækket. dejligt lige at kunne smide den under dæk, der hvor dette er lovligt! Dejlig motor der har slyngkobling samt luftkølet så man undgår at trække en masse skidt ind når man sejler på lavt vand. Alm. benzin er desuden nemmere at bruge synes jeg. Jeg kan gå omkring 10 km/t når det går bedst... 8 km/t med en boble på slæb...

Skallen er meget sidestabil samt helt flad i bunden så går ind på meget lavt vand. 10 cm. Jeg kan sejle med motoren ind til 30 cm - men så skal der passes på.

Hvis jeg sidder i prammen kan jeg have 50 svømmeænder på dækket 12 gæs på agterdækket samt 14 i selve båden...
Eller hvis jeg skal på dybt vand: 50 hvinænder i båden - en windduck på bagdækket evt. lidt edderfugle på fordækket men ikke vild med alt for meget ovenpå prammen ved sejlads på dybt vand.

På dybt vand har jeg min flydedragt på samt mine korte neopren gummistøvler (altså ingen waders) - man er noget mere fri i bevægelserne og holder fint varmen. Man skal bare være sikker på man ikke skal ud af sin pram ... et par overskårne gamle neoprenstøvler i skridtstøvlelængde er måske at ønske men det går nu fint med de korte...

Har lige været på hvinandetur hvor jeg havde flydedragten på og kun mine korte gummistøvler med neoprenfor. Det er altså en dejlig fri fornemmelse ikke at knokle et par neoprener ovenpå dragten. Samtidig er der fri adgang til dragtens mange lommer. Men stadig et par overskårne neoprener der når til lårene ville være optimalt hvis der er lidt bølger der hvor man sætter i. Men flydedragt og fuld neoprendragt er et overstået kapitel for mit vedkommende. Skal man tisse er det op på knæ og ingen problemer med at rulle ned osv. - så kaffen kan man roligt drikke - men pas stadig på når man ikke sidder på sin flade!! I en jafi der kan rulle en del - gør jeg det feks. ikke.


Teknisk Data

  • Vægt: 45 kg
  • Længde: 3,3 meter
  • Bredde: 1,2 meter
  • Højde:?
  • Dybdegang:10 cm
  • Fribord:?
  • Cockpit:112 X 68 cm?
  • Bund: Fladbundet med køl og to gængere
  • Motor, påhæng

Tips, ombytninger og forbedringer


Føns pram, skalle

Foto: ? Her er der monteret søgelænder og motorbeslag



Føns pram set med andre øjne, af: Peter Rosenberg og Kim Østerdahl.


Peter Rosenberg fik en idé til en pram der ikke synede af meget, en vægt der er så lav som muligt og som kun skulle anvendes på det lave vand. Peter talte med Kim Østerdahl om et samarbejde om projekt.
De blev enige om at tage udgangspunkt i en Føns pram. Men fribordet skulle reduceres mest muligt.
De lånte en Føns pram af Dan (DRS) som har disse pramme til at flyde ad libitum i haven.
Der blev lavet en afstøbning af toppen og designet en ny bund nærmest uden fribord.
For at få plads til en jæger af alm. størrelse i prammen måtte de lave en sænkning i bunden. Inspirationen til denne bund fandt de på de Amerikanske lay-out boats.
Resultatet er faktisk forbavsende godt. En ombygget Føns pram, uden fribord. Men stadig lige så stabil som den originale pram.


Føns pram, skalle

Foto: Peter Rosenberg



Føns pram, skalle

Foto: Peter Rosenberg



Føns pram, skalle

Foto: Peter Rosenberg



Føns pram, skalle

Foto: Peter Rosenberg



Føns pram, skalle

Foto: Peter Rosenberg



Føns pram, skalle

Foto: Peter Rosenberg



Føns pram, skalle

Foto: Peter Rosenberg



Føns pram, skalle

Foto: Peter Rosenberg