Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Hvorfor en dedikeret jagt båd til havjagt 30 nov 2023 10:42 #6521

  • Torben
  • Torben's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 26
  • Modtagne Tak: 1
Hejsa.
Idag hvor det meste jagtbare på en motorbåds havjagt er edderfugle hanner også lidt sortænder. Hvorfor skal man så vælge en lavprofil jagtbåd, jeg mener man jæger fra fiskekuttere og andet som ikke har en lav profil. Spørgsmålet er ment for at jeg bedre forstår om man har væsentligt bedre success i en dedikeret jagtbåd fordi den syner af mindre eller det mere var gældende tidligere da der også var jagt på andre fugle.

Min egen erfaring er begrænset, jeg har en vissenbjerg 13 og en Norddeck 15, jeg syntes ikke at opleve en forskel i at sejle til edderfuglene i nogle af dem ??

Håber nogle vil bruge et par minutter på at forklare mig det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvorfor en dedikeret jagt båd til havjagt 01 dec 2023 07:45 #6522

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Det er et interessant spørgsmål.

For mig at se er kernen af det: "om man har væsentligt bedre success i en dedikeret jagtbåd."

For at give et meningsfyldt svar på det, er det nødvendigt at du definerer hvad du mener med success.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvorfor en dedikeret jagt båd til havjagt 01 dec 2023 10:43 #6523

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg tænker det mest af alt handler om teknik.

Når en fiskekutter med 5-10 jægere ombord, kan sejle ind på skudhold af edderfugle og sortænder, så tænker jeg ikke at en lav profil er det vigtigste.

Jeg har i min kajak selv flere gange padlet direkte på skudhold af enlige edderfugle. Uden brug af skærm ell. lign.

Det bidrager sikkert ikke negativt, at båden syner af så lidt som muligt, men det handler mest af alt om, at kunne sejle til fuglene, uden at de føler sig presset.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvorfor en dedikeret jagt båd til havjagt 01 dec 2023 17:52 #6525

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg kom i tanke om, at vi for et par år siden havde det samme emne oppe at vende, og dengang skrev jeg en lang svada om det, som jeg aldrig fik posteret.

Det har jeg nu gjort her i emnet motorbåde.

For at opsummere:

Hvis du er lejlighedsvis motorbådsjæger, så behøver du ikke en specialbygget båd.

Hvis du går meget op i motorbådsjagt, så vil du efter min mening få både bedre resultater og en generelt bedre jagtoplevelse fra en specialbygget lav båd.

Med hensyn til, om der var mere brug for en lav båd dengang der var jagt på flere arter, så mener jeg tværtimod.

Sortænder og de gamle edderfugle hanner er efter min erfaring de sværeste at sejle til, så en lav båd er mere nødvendig i dag, hvis man vil have gode resultater.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Hvorfor en dedikeret jagt båd til havjagt 02 dec 2023 05:30 #6526

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Det er en fordel når der er en dykker, at man kan stå op sikkert og overskue og skyde i større vinkel . Sidder man ned er man begrænset. Så ved en lille båd med hvor sikkerheden er at blive siddende har man udfordringer v. Dykkere.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvorfor en dedikeret jagt båd til havjagt 04 dec 2023 00:12 #6527

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24
Jeg har en Andkær 20 som jeg bruger til havjagt, hvor jeg netop savnede muligheden for at stå op når en dykker skulle jages. Jeg lavede derfor en let skærm til den i glasfiber, og uden at overdrive, så er det nu en helt anden båd at sejle i. Skærmen er lavet så jeg siddende kan kigge ud over skærmen til alle sider.
- Jeg kan rejse mig op, selv når båden sejler, fordi jeg kan holde fast i kanten, uden er være utryg.
- Jeg får læ for vinden, hvilket gør jagten lidt mindre kold.
- I hård modsø får jeg ikke længere vand i båden.

Jeg har ikke oplevet nogen forskel på fuglenes opførsel efter jeg har monteret skærmen. Jeg kan stadig fint komme på skudafstand af dem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvorfor en dedikeret jagt båd til havjagt 05 dec 2023 08:06 #6528

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Jeg har jaget i alt fra Vissenbjerg 13, joller inkl. rød plastikjolle, deciderede havjagtsbåde (Baracuda og Diana 21) samt noget der mest minder om en færge (Beneteau). Nu jager jeg kun lejlighedsvist (2-3 gange per sæson) fra en hvid 12 fods jolle. Forskellen på havjagtsbådene og de andre, synes jeg, mest er hastigheden man kan sejle med, når der er fugle i nærheden. Jollen plasker og ruller, så snart der er de mindste bølger, hvilket gør at jeg er nød til at gå ned i hastighed. I slutningen af indsejlingen er det ofte så langsomt at fuglene næsten svømmer fra jollen. På den måde bruger jeg måske 3 gange så lang på at komme til en fugl, som jeg ville have gjort i en mere effektiv båd. Jollen er heller ikke så magelig, så dagene bliver sjældent mere end 5-6 timer, da jeg så er lidt radbrækket. De fleste turer giver mellem en og to håndfulde fugle, hvilket er fint for mig.

Vh SFA
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvorfor en dedikeret jagt båd til havjagt 05 dec 2023 09:08 #6529

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Jeg tror det ligger i vi menneskers DNA.

Jo mere dedikeret, desto mere går man efter det "perfekte"
Hele tiden opgradere, finde på, kassere ideer, der alligevel ikke havde den ønskede effekt.

Skulle jeg med en ud på motorbådsjagt, så ville jeg hellere ud med en erfaren (der mestrede teknikken), i en rød jolle, frem for en uerfaren i en Andkær eller lignende.

Jeg er dog ikke i tvivl om, at set over en hel sæson med "regelmæssig" motorbådsjagt.
Så vil den erfarne med den special byggede båd, have flest fugle med i havn.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Hvorfor en dedikeret jagt båd til havjagt 08 dec 2023 19:15 #6531

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53

Torben Raunstrup skrev: Jeg tror det ligger i vi menneskers DNA.

Jo mere dedikeret, desto mere går man efter det "perfekte"
Hele tiden opgradere, finde på, kassere ideer, der alligevel ikke havde den ønskede effekt..


Det kunne vist IKKE siges mere præcist :whistle: :silly:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.

Hvorfor en dedikeret jagt båd til havjagt 08 dec 2023 23:56 #6532

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Hvilken del af det?

At en erfaren i en speciel bygget båd til enhver tid vil være den mest succesfulde kombination?

Det er ikke umuligt at der visse dage kan opnås gode resultater i hvilket som helst fartøj.
Men jo mere dedikeret, desto mindre overlader man til held og tilfældigheder.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.