Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Hvorfor en dedikeret jagt båd til havjagt 08 jan 2024 20:51 #6555

  • Torben
  • Torben's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 26
  • Modtagne Tak: 1

kimworm skrev: Det er et interessant spørgsmål.

For mig at se er kernen af det: "om man har væsentligt bedre success i en dedikeret jagtbåd."

For at give et meningsfyldt svar på det, er det nødvendigt at du definerer hvad du mener med success.


Fik aldrig svaret på denne. Min definition af success er subjektiv. For mig er det kombinationen af at lykkedes med at sejle til fugle og få dem på skudhold, samt at have en god overordnet oplevelse med den samlede tur... At tingene og ideerne "virker" er for mig en success. Jeg finder stor glæde i at forsøge at optimere.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvorfor en dedikeret jagt båd til havjagt 13 jan 2024 05:48 #6570

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Du sagde: Min definition af success er subjektiv. For mig er det kombinationen af at lykkedes med at sejle til fugle og få dem på skudhold, samt at have en god overordnet oplevelse med den samlede tur... At tingene og ideerne "virker" er for mig en success.

Som jeg sagde i min lange artikel om jagtbådes effektivitet, så er der dage (ikke mange), hvor fuglene holder godt fra næsten alle både. Så der kan du opleve succes fra de fleste både.

Men hvis du vil have den oplevelse mere regelmæssigt, så er der for mig ingen tvivl om, at en lav, specialbygget jagtbåd vil give dig success langt oftere. Især når det gælder om, at sejle fuglene godt ind på skudhold.

At "tingene og ideerne virker" vil du også opleve mere fra en specialbygget båd, fordi du så kan sige, at du har gjort hvad du kan med det materielle og det er derfor op til dig at udvikle fornemmelsen for at sejle til fugle.

At sejle til fugle er jo, som min gamle matematiklærer sagde, et spørgsmål om fingerspitzengefühl. Den fik jeg aldrig i matematik.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Hvorfor en dedikeret jagt båd til havjagt 16 jan 2024 09:18 #6571

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Som også nævnt i denne tråd, så kan man i en stor fiskekutter med 6-10 mand ombord sejle på skudhold af edderfugle og sortænder.

Nu har jeg igennem flere år, læst op til flere artikler i bladet "Jæger" om folk der er med kuttere ude.
Ens for samtlige artikler er at deres udbytte er meget småt, oftest ikke engang en fugl pr. mand.

Jeg har selv i mine unge dage været med kutter ude 1 gang.
Hyggeligt, men rent jagtligt spild af penge.

Hvad er andres erfaringer?
Hvor "nemt" er det at få indfriet sine drømme om fugle på dækket fra en kutter?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.