Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

girsan mc312 praktisk erfaring søges 22 aug 2018 21:01 #1573

  • Doole
  • Doole's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 53
  • Modtagne Tak: 2
Er der nogen der har praktisk erfaring med Girsan mc312 halv auto ?

Kan se på flere amerikanske sider, at de taget prisen i betragtning er ret positivt stemt overfor den,
Som jeg forstår det, er det en kopi af benelli.

Jeg har længe overvejet en halv auto, og efter lang tids overvejelse, er jeg nok kommet frem til at jeg hellere vil skifte den ud hver 3-4 sæson,
end at have en af de dyrere der sikkert holder længere.

Girsan kan erhverves til Ca. 5000kr. hvilket jeg vil have det fint med at afskrive henover måske 3 sæsoner.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

girsan mc312 praktisk erfaring søges 22 aug 2018 23:48 #1574

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg kender ikke til den halvautomater du henviser til, så ved ikke om den er god, mindre god eller dårlig.

Jeg har mange års erfaring med halvautomater og set utallige have problemer på skydebanen med at skyde med 24 grams patroner og andre vanskeligheder.
Andre har desideret dårlige chokes, hvor det kan være meget vanskeligt at få et fornuftigt skudbillede. Eller som bliver skudt skæve med hårdt ladet patroner og hagl i str. 3.-2-1.
Dette kan dog rettes ved køb af udvendige chok som f.eks. Trulock eller Briiley

Et krav ville være at den er godkendt til et kammertryk på ca. 1200 bar eller mere. Og den skal have udskiftelige choke, med minimum 12/76 kammer.
Jeg ville også se på hvordan den kan plumpberes til 2 skud.

Skulle jeg ud og købe i dag, i det prisleje, måske + lidt ekstra.

Så ville jeg lede efter en Brugt Beretta med syntetisk skæfte.

Det kunne være.
Beretta A-391 Urika Aptima 12/76 (Har selv denne, og er i super god stand, selv efter mere end 10 år på vandet og brugt på noget på flugtskydningsbanen)
Beretta A-391 exstrema 1
Beretta A-391 exstrama 2. denne er serdeles godt beskyttet mod det hårde miljø i prammen og mod saltvand. Og ville være mit første valg af disse. Den er noget lang hvis der er 76 cm løb på. Her ville jeg vælge 71 cm løb. Men det er en smags sag.

Jeg ville ikke købe Berettas økonomi model: A300 Outlander, den har jeg ikke hørt noget godt om. ud over prisen.

Af andre modeller kunne det være:

Browning Maxus, har dog hørt delte meninger om denne.
Whinchester SX3, har jeg hørt meget godt om. Har dog en bekendt der har en der ikke kan skyde med 24 grams patroner. Den fås lige ledes med syntetisk skæfte.
Jeg kender ikke rigtig noget til Bernelli.

Jeg vil ikke på nogen måde anbefale nogen af discount modellerne.
Og vil til en hver tid vælge en brugt af mere anerkendte mærker. som Beretta eller Whinchester.

Baikal laver en ganske solid halvautomater i Mp 153. Den har dog jordens dårligste choke, og er frygtelig næsetung uden balance overhovedet.
Fra ny skal den ofte have skudt et par hundrede skud med jagtammunition før den kan/vil skyde med 24 grams patroner og kalre det ganske godt her efter.

Det var lidt om mine erfaringer. Ups... det var nok ikke helt det svar du ledte efter kan jeg se... ;)

Du kan se nogle af nævnte modeller her adskilt. Det giver et godt indblik i hvor meget der skal skilles ad og renses.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

girsan mc312 praktisk erfaring søges 23 aug 2018 00:16 #1575

  • Doole
  • Doole's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 53
  • Modtagne Tak: 2
Her er Randy wakemans anmeldelse af den.
http://randywakeman.com/ReviewGirsanMC312TwelveGaugeAutoloadingShotgun.htm

Grunden til jeg hælder mod at købe en ny er udvalget. Syntes altid brugt, ender med et kompromis, forkert skæfte, forkerte længde eller et eller andet som ikke er præcis som man havde forestillet sig.
Hvis jeg køber en ny kan jeg vælge ud fra et ok bredt sortiment.

Det med at de ikke kan køre med det lette patroner, er irrelevant for det jeg kommer til at bruge den til.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

girsan mc312 praktisk erfaring søges 23 aug 2018 00:31 #1576

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Du har en lille pointe.

Beretta har dog muligheder for at justere skæftet i alle retninger. skruer man skæftet af. sider der en skive som ikke er lige. den kan vendes på flere forskellige måder og flytter dermed skæftes retning.
Længden kan justeres nogle cm med den kappe der sidder bagerst.

For mig er det vigtigt at træne på flugtskydnings banen med det gevær jeg går på jagt med. Ellers hjælper det da ikke ret meget med træningen. Ingen geværer skyder ens. Det skulle helst ikke gå ud over vildtet i mine øjne. for mig er det vigtigt ikke at træne på vildtet... det har vi flugtskydnings banen til. ;)

I forårs sæsonen på skydebanen skyder jeg med min O/U som er mit normale flugtskydnings gevær. Efter sommer ferien, tager jeg min halvautomater og skyder gerne mere jagt relateret skydninger.

Glemte linket før til
til de adskilte våben
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

girsan mc312 praktisk erfaring søges 23 aug 2018 00:52 #1577

  • Doole
  • Doole's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 53
  • Modtagne Tak: 2
Jeg er fuldstændig enig i din betragtning om at man skal træne med de våben man skyder dyr med, jeg skyder nok næsten mere med min pump end med min o/u da o/u er tilpasset og derfor "lettere" at skyde med.

men som jeg læser det, burde den heller ikke have problemer med 28 grams, som er tilladt på alle de baner jeg skyder på, så lugter det også lidt mere af virkeligheden end med 24 :) Skyder også en del lerduer steder hvor der ikke er nogen begrænsninger på hvilke patroner der må anvendes, så det var ikke fordi jeg ikke havde tænkt mig at træne med det pågældende våben.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

girsan mc312 praktisk erfaring søges 23 aug 2018 01:17 #1578

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hatten af for din træning det er super.

Som skrevet tidligere ramte jeg lidt ved siden af med mit skriv om halvautomatere
Håber du finder får gjort en god handel som du bliver glad for.

Håber der er et par stykker der kender modellen.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

girsan mc312 praktisk erfaring søges 23 aug 2018 19:19 #1587

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
En Girsan er en inertilader ligesom en Benelli og selvom Girsanen desuden har visse designpunkter, som er indspireret af Benelli, tvivler jeg på at det er en regulær kopi.
Jeg tror nærmere der hentydes til inertilader princippet, som primært Benelli anvender i dag.
Jeg har selv en nyere Benelli og den genlader med alle flugtskydningspatroner, også 21 grams Lyalvale Ekspress. Om den tyrkiske efterligning kan det samme, ved jeg ikke, men tvivler lidt.

Er det et bevist valg at du vælger en inertilader? Begge systemer har fordele og ulemper. Den største ulempe ved en inertilader er at rekylen er kraftigere end en gaslader af samme vægt.


Carsten
Hvad har du konkret hørt dårligt om en Beretta A300?
Jeg spørger fordi jeg har prøvet den samt en A400 til et DEMO arrangement. Mit umiddelbare indtryk der var at A300'eren havde marginalt bedre balance, jeg skød en smule bedre med den samt havde meget svært ved at retfærdiggøre ca. den dobbelte pris på en A400.

En lille kommentar omkring Baikal Mp 153.
Det er korrekt at de originale medfølgende chokes ikke er verdens bedste, dette gælder primært de interne chokes. De originale eksterne chokes er ikke gode, men nu heller ikke dårligere end 50 % af de jagtgeværer med faste boringer som findes i DK.
Dine betragtninger omkring balancen må stå for egen regning. Den er korrekt lidt mere næsetung med 71 cm løb end de fleste halvautomater, men det giver samtidig et bedre sving og kan for mange være et plus ved skydning fra siddende stilling i pram.

Jeg har også set mange halvautomer fejle på skydebanen. Nogle fejl skyldes ganske rigtigt svage patroner, men i over 50 % af de tilfælde jeg har set, har fejlen ikke været svage patroner, men regulære fejl på geværet, typisk slappe fjedre.
Vælger du alligevel at købe brugt halvautomet, hvor du får noget mere "value for money", er det en stor fordel at prøve at skyde en kasse patroner før køb, for at teste for funktionsfejl.
Typisk er det småting til få hundrede kr. som giver fejl, men det kræver jo at du selv kan finde fejlen først.
Følgende bruger(e) sagde tak: Doole

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

girsan mc312 praktisk erfaring søges 23 aug 2018 21:23 #1588

  • Doole
  • Doole's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 53
  • Modtagne Tak: 2
Jeg har ikke som sådan gjort mig nogen tanker om de forskellige systemer. Jeg skyder normalt med en remington 870 som jeg er rigtig glad for, men overvejer nu at prøve halvauto. Der skal meget til før den skubber pumpen af pinden, men man tager jo ikke skade af at have noget at vælge i mellem.

Grunden til jeg har set på Girsan er at den kan fås til en god pris, hos min lokale pusher. Så har jeg søgt lidt på nettet, de få anmeldelser jeg har fundet, har været overvejende positive. Jeg er udmærket klar over at pris og kvalitet hænger sammen, men til at tage med på havet er jeg sgu for nærig til at smide de helt store beløb.

Det jeg leder efter er en OK halvauto i plastic, det er fint hvis den skal skiftes efter 3-4 sæsoner. Jeg har som udgangspunkt ikke noget i mod at købe brugt, men syntes ikke jeg kan finde, en i plastic som er OK stand og til den pris som jeg kan få en ny girsan for.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

girsan mc312 praktisk erfaring søges 24 aug 2018 00:09 #1589

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Rulab

Hvad jeg har hørt om Outlanderen, så er det et redesign af ældre Beretta teknik fra A-391 modellerne, den har ikke nogen form for rekyldæmpning i skæftet.
Det er et minus at gevindstykket på de indvendige chokes sider der hvor choken er smallest (Yderst). Det betyder at, den nemmere bliver skudt fast, med hurtige patroner med større hagl.
Der er gjort meget lidt ud af det syntetiske skæfte, uden form forbedring af grebet.
De modeller jeg sammenligner med er dem som er nævnt i mit indlæg og ville vælge en brugt udgave i god stand frem for en ny Outlander, mener ikke jeg har nævnt Beretta A400 ;)

Jeg er helt med på at, Baikal mp153 er funktionelt god. Men designet forket i forhold til hvor vægten er, det giver for mig en utrolig dårlig balance i geværet. Der til kommer de dårlige choke, som har svært ved at levere fornuftige skudbilleder og dermed noget større chancer for at levere flere anskydninger… med mindre man har testet den på papir med et godt resultat.
Og ja selvfølgelig beror det på min vurdering. t)
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

girsan mc312 praktisk erfaring søges 24 aug 2018 16:10 #1591

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17

Doole skrev: Jeg har ikke som sådan gjort mig nogen tanker om de forskellige systemer. Jeg skyder normalt med en remington 870 som jeg er rigtig glad for, men overvejer nu at prøve halvauto. Der skal meget til før den skubber pumpen af pinden, men man tager jo ikke skade af at have noget at vælge i mellem.

Grunden til jeg har set på Girsan er at den kan fås til en god pris, hos min lokale pusher. Så har jeg søgt lidt på nettet, de få anmeldelser jeg har fundet, har været overvejende positive. Jeg er udmærket klar over at pris og kvalitet hænger sammen, men til at tage med på havet er jeg sgu for nærig til at smide de helt store beløb.

Det jeg leder efter er en OK halvauto i plastic, det er fint hvis den skal skiftes efter 3-4 sæsoner. Jeg har som udgangspunkt ikke noget i mod at købe brugt, men syntes ikke jeg kan finde, en i plastic som er OK stand og til den pris som jeg kan få en ny girsan for.


Det lyder jo til at du reelt har besluttet dig for den, helt galt kan det jo heller ikke gå med to års garanti.
På en "rigtig" Benelli kan du indstille skæftet via. en række shims, så du selv kan indstille hvor krum skæftet er, samt om det er til højre eller venstre skytte. Beretta har et lign. system og det har nogle tyrkiske geværer.
Hvis du er nervøs for om geværet nu også passer, kan det være et plus at købe et våben med det system.
Følgende bruger(e) sagde tak: Doole

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2