Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Over and under til havjagt. 25 aug 2017 23:22 #671

  • Andreas H
  • Andreas H's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 7
  • Modtagne Tak: 0
Nu skal jeg her den 7 oktober på min første havjagt, men da jeg primært er en sportskytte har jeg en over and under.
En Browning pro sport i kaliber 12/70. Jeg ved ikke om den er fin til det, eller om den vil ruste. er den god nok ?
Der må jages svømme - og dykænder, og gæs. Hvilken slags patroner skal jeg bruge så jeg kan skyde alle 3 ?

Mvh Andreas

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Over and under til havjagt. 26 aug 2017 09:34 #673

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Hej Andreas

Dit gevær er ganske fint til havjagt. Det er jo sikkert det du er vant til at skyde med.
Men nu kommer faktoren havjagt ind i billedet.
Forberedelse: sørg for at alle metaldele har fået lidt ekstra oliefilm pålagt, kan dit gevær opbevares i båden uden at få unødige skrammer?
Efter jagten: Aftør geværet grundigt inden du pakker det væk for transport. Læg det ikke i æggebakker skum, det fremmer rust. Når du kommer hjem. Adskil geværet det bedste er at skylle det rent for saltvand, til nød kan et par våde klude gøre det, herefter skal alt renses og mættes med frisk olie.
Specielt bør baskylen, lås og aftrækker mekanismen renses grundigt.
Alt det her bør man jo gøre uanset hvilket gevær man bruger.

Mvh. Søren
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Over and under til havjagt. 26 aug 2017 11:58 #674

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Er der chancer for skud til edderfugl? For det er nok noget af det mest skudstærke vi har.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Over and under til havjagt. 27 aug 2017 12:30 #682

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Andreas,

Du kan bruge alle våbentyper til strandjagt. Der er som med alt andet fordele og ulemper ved dem alle. Noget af det kan du læse om i artiklen "Gevær" som du finder under "Udstyr" og så "Personligt udstyr"

Link til artiklen "Gevær" Klik her


Du kan sagtens bruge din Browning O/U til strandjagt. Et gevær er jo lavet til at blive brugt ;)
Som Søren skriver, kræver det lidt forberedelser: En god smørring med våben olie, inden man tager afsted og en grundig rengøring og indsmøring med våben olie igen, når man kommer hjem. Det kan ikke vente til dagen efter, selv om det er fristende fordi man er træt og godt brugt. B)

Er der noget der er hårdt ved sit våben er det transporten i prammen. Derfor har jeg altid mit gevær i et foderal i prammen under transport og under udlægning og indtagning af lokkefugle. Og har det kun fremme når jeg er på jagt. Jeg er først på jagt når alle lokkefugle er lagt ud og til jeg begynder at pakke sammen.

Når man er på jagt er der noget der slider hårdt på løbets brunering. Nemlig der hvor det ligger på kanten af cockpittet, dette løses eller afhjælpes væsentligt, ved at flækker en armeret vandslange i rette tykkelse og sætte den ned over kanten af cockpittet der hvor løbet ligger og hviler. Se billedet



Det glæder mig du gør dig nogle tanke om hvilke patroner du skal bruge. Det er et rigtig godt og bestemt med til, at begrænse anskydninger.

En af de store udfordringer ved strandjagten, er afstands bedømmelsen, på vandet har man ikke som på land en masse genstande som træer og buske, der hjælper en med, at kunne bedømme afstanden. Derfor vælger jeg store hagl, hvis jeg skulle komme til at lave en fejlbedømmelse af skudafstanden. Så er der mere energi i de lidt større hagl.

Afstande kan være rigtig svært at bedømme på vandet og noget man skal være meget opmærksom på. Vildt som Gæs, Edderfugl, Fløjlsand og Sortand er alle skudstærke fugle. Så det stiller større krav til den ammunition vi bruger.

Jeg har i mange år ikke brugt mindre hagl end str. 3 til trækjagten fra pram med lokkefugle. Lige fra krikand til Edderfugl. Her kan jeg ved hjælp af mine lokkefugle forholdsvis nemt vurdere skudafstande og få fuglene tæt på.
Der er en undtagelse til dette. Til trækjagt på Gæs bruger jeg str. 2 eller 1. Det er en stor fugl og meget skudstærk. Størrelsen er bestem med til at man kan fejlbedømme skudafstanden.

Til motorbådsjagten bruger jeg str. 2 og 1.
Grunden til dette er først og fremmest, de skudstærke fugle, og ikke mindst sværhedsgraden i afstandsbedømmelsen. Ved motorbådsjagt har man ingen sammen lignings grundlag, til at vurdere afstande.

Jeg laver eller forsøger stort set aldrig, at dublere fra pram og motorbåd. Jeg vil meget hellere have mit skud nr 2, til at reparere på et dårligt skud nr. 1.

Det er et mareridt, med to anskydninger på vandet. For man mister højest sandsynligt den ene.

Hvordan man kan være med til at begrænse anskydninger, kan du læse om her:

Link til artiklen "Anskydninger Nej - Tak" klik her
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.
  • Side:
  • 1