Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Har opgraderet mit gevær til strandjagt. 24 nov 2024 17:27 #6961

• Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 93
Har længe haft lyst til at bygge min Remington 1100 om til en dedikeret strandjagts kanon, og forrige weekend satte jeg gang i projektet.

Har desværre ikke taget billeder undervejs, men resultatet er blevet således:

Skæftetræet har jeg slibet ned og renset med ovnrens, for at trække evt. fedt eller olie ud af træet. Efterfølgende er det grundet af to omgange, malet af tre omgange og en enkelt omgang klarlak. Har matslebet imellem hvert lag.

Jeg har ligeledes taget en 1.5-2cm af skæftet, og tilpasset bagkappen. Jeg syntes den kunne blive lidt lang, når jeg ligger i prammen og er pakket helt ind i trøjer og anorak, men nu passer den rigtig fint til tyk beklædning - og som den ser ud nu, så kommer den heller ikke med andre steder end i prammen :lol:

Som en sidste ting har jeg lånt et Aimpoint sigte af Guntex, som jeg har fået lov til at leje lidt med på kysten.

Vil man se lidt mere til projektet, så kan man kigge med her:

Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Cleilers, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har opgraderet mit gevær til strandjagt. 24 nov 2024 19:18 #6962

• Reher
  • Reher's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 64
Hej Ras.killing,

Hold ferie mand det er fedt!
-Jeg elsker at man tilpasser grejet og ikke er bange for at gøre det..
Der er jo helt sikkert nogle der vil mene at du har spoleret en klassiker.. jeg vil dog mene det modsatte!

Udstyres skal bruges, og for at det bliver brugt skal man syntes det er det fedeste..

Cool med den Aimpoint , er det en ACRO S-2 9 MOA?
-Sådan én har jeg længe kigget langt efter og savlet lidt over.
Da jeg primært dyrker kravlejagt, kan jeg ikke ladevære med at se lidt på når de i guds eget land, skyder kalkuner med hagl, og sammenligne lidt :)
-
Jeg er spændt på hvad du syntes, jeg er ærlig når jeg skriver at "fidusen" syntes jeg går lidt tabt i et hurtigt svingende skud på trækkende vildt hvor man jo skal foran før end haglene rammer .. men, det kan også være min indre "gamle sure mand" der snakker.. og at det viser sig at spille max!

Knæk og bræk!

Har opgraderet mit gevær til strandjagt. 25 nov 2024 18:57 #6964

• Ras.killing
  • Senior Member
  • Senior Member

Reher skrev: Hej Ras.killing,
Jeg er spændt på hvad du syntes, jeg er ærlig når jeg skriver at "fidusen" syntes jeg går lidt tabt i et hurtigt svingende skud på trækkende vildt hvor man jo skal foran før end haglene rammer .. men, det kan også være min indre "gamle sure mand" der snakker.. og at det viser sig at spille max!

Ja det er Acro S2 t)

Det der er vigtigt med rødpunkt, er at du ikke bruger det som en sigtekikkert, når du skyder til ting i bevægelse. Begge øjne skal være åbne og fokus skal være på målet.

Skuldres bøssen rigtig, så vil du se prikken, samtidig med du har fokus på målet, og så kan det være en hjælp til at vurdere foranhold og om bøssen skuldres korrekt (får du ikke skuldret bøssen ordenligt, og ikke kigger lige ned af sigteskinnen, så vil du ikke se den røde plet).

For en hardcore haglskytte tror jeg ikke det er en hjælp - nok nærmere et irritationsmoment.

På kravlejagt kan du selvfølgelig også bruge det som en sigtekikkert, til at placere din haglsværm præcis på den røde plet.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Sidste redigering: af Ras.killing.

Har opgraderet mit gevær til strandjagt. 25 nov 2024 20:09 #6965

• Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 140
flot arbejde Ras.
ja, uden at definere mig selv som hardcore så er jeg ret sikker på jeg vil få fuldstændig spat af et rødpunktsigte... men det skal jo ikke afholde andre fra at se en gevinst i det ....
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing

Har opgraderet mit gevær til strandjagt. 25 nov 2024 20:16 #6966

• Ras.killing
  • Senior Member
  • Senior Member
Jeg har skudt en del med rødpunkt på pistol også, så konceptet er ikke helt fremmed for mig.

Det er spørgsmål om, at man skal lære at ignorere sigtet, have fokus på målet og så fornemme/se pletten foran sig.

Har opgraderet mit gevær til strandjagt. 26 nov 2024 11:03 #6967

• Raste
  • Raste's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 11
Hej Ras.killing.

Tillykke med dit ”nye” gevær, det er et vildt flot resultat, ser lækkert ud.

Samtidigt glæder det mig at du prøver et Aimpoint. Jeg har skudt med Aimpoint, Micro S1 6 MOA, 3 års tid.

Baggrunden for det er at jeg har V. øje som ”mesterøje”, samtidig er mit syn i tusmørke på H. øje blevet lidt dårligere, jeg dyrker mest trækjagt på stranden, så det er noget skrammel. Aimpoint var en oplagt mulighed for at skyde med begge øjne åben, så nu stod ænder og gæs rimelig tydelig igen.

Det tog noget tid at vænne sig til Aimpoint, ingen skal tro det er et ”selvstyrende missil”, men efter nogle tusind skud til lerduer går det.

Bonus: min skydning er blevet bedre, idet jeg altid kan se hvor jeg peger, og jeg bliver advaret hvis geværet er dårligt skuldret.
Samtidig giver det nogle gode snakke rund på skydebanerne, hvor mange tror det fungerer som sigtekikkert, hvilket det IKKE gør, faktisk ser mit H. øje den røde plet, og hjernen ”flytter” billedet over til V. øje og jeg ”ser” pletten ude ved målet.

Nyd dagen.
Knæk og bræk derude.
Nyd dagen.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Ras.killing, Lars Olsen, Reher

Har opgraderet mit gevær til strandjagt. 29 nov 2024 10:46 #6979

• Ras.killing
  • Senior Member
  • Senior Member
Hej Raste.

Du beskriver det egentlig rigtig fint, og jeg deler dine betragtninger vedr. Aimpoint.

Der er to grunde til at jeg gerne vil prøve det:

1. det hjælper dig med at se, om du skuldre bøssen rigtig. Stående har jeg ingen problemer, men siddende i en dum vinkel i prammen, der kan det godt drille.

2. jeg har gået til skydning siden jeg var 8 år gammel, og langt størstedelen af de år har været med pistol. Jeg er fortsat meget aktivt med pistolskydning, og skyder mange tusind skud om året - hvor jeg sigter med korn over kærv. Det ligger altså helt instinktivt til mig, at fokusere på kornet/forreste sigte, hvilket resulterer i, at jeg ubevidst sigter med mit haglgevær også.

Jeg tror rødpunktet kan hjælpe, fordi du skal skyde med begge øjne åbne, og fokuserer på målet.
Følgende bruger(e) sagde tak: Raste, Lars Olsen

Har opgraderet mit gevær til strandjagt. 30 nov 2024 16:12 #6986

• Lars Olsen
  • Lars Olsen's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 30
Når man sætter et aimpoint på et haglvåben, kan man meget let komme til at hæve sigtelinien. Sker dette, er man nødt til at hæve hovedet fra kolben. Man kan ikke skyde til bevægeligt mål, med mindre skæftet passer. Jeg har prøvet dette, to skud på flugtskydningsskydebanen var nok til at overbevise mig ! Problemet løses ved at hæve skæfteryggen. Aimpointen er fint til bagduer, anvendeligt til sideduer og driller ved skydning af spidsduer. Man kan ikke nå at se noget ved spidsduer.
Livet er for kort til dovne elever og langsomme stålhaglpatroner !
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Raste

• Side:
  • 1