Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Hvilket våben skal man købe ? 02 maj 2017 13:22 #374

  • Andreas H
  • Andreas H's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 7
  • Modtagne Tak: 0
Hej med jer mit navn er Andreas og jeg er 18 år.
Jeg har lige bestået jagtprøven og skal til at købe mit første våben.
Har i nogle ideer og tips til hvad en helt ny kommende havjæger skal købe ?

(Tak alle sammen for de gode tips til hvilket våben jeg skal købe. Min morfar har givet mig en halvautomat. Han har gjort dette fordi rekylen er ikke så hård på min dårlige skulder. Våbnet er en browning maxus)


Kh Andreas

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Andreas H.

Hvilket våben skal man købe ? 02 maj 2017 15:08 #375

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Andreas,

Velkommen til og stort tillykke med den beståede jagtprøve.

Hvad jeg går ud fra er at, du nu skal til at træne til haglskydeprøven.

Jeg kan godt forstå din tvivl om hvilket våben der er det rette for dig, det er en jungle og alle jægere har deres mening om hvad der er bedst.

Jeg skyder selv som mange andre jægere med en o/u, når jeg er på landjagt, træner med lerduerne og måske deltager i konkurrence med lerduerne.
Grunden til at, jeg vælger o/u til dette og ikke en halvautomater, er o/u kan knækkes hvor andre tydeligt kan se, mit våben er afladt og ikke udgør en potentiel fare.
Det er en rar ting både på jagt og på skydebanen.
Jeg har det bedst med, når jeg ser ud over løbene, så har jeg ved en o/u kun et løb, som jeg syntes giver mig et bedre synsfelt, frem for den noget bredere s/s.

Jeg har også en halvautomater som jeg ligeledes træner lerduer med op til sæsonen, Jeg bruger min halvautomater når jeg dyrker strand- og gåsejagt. Grunden til at, jeg bruger den til strandjagten er fordi jeg syntes det fungere rigtig godt, jeg kan hurtigt genlade og kommer aldrig til at, pege med løbene ned på mine egne ben eller bunden af prammen. Det er der lidt sikkerhed i, syntes jeg.

En halvautomater eller en pumpgun kan ikke knækkes, det kan skabe en hvis skepsis hos andre jægere og skytter. Der ud over, ja så smider disse våben de tommehylstre et stykke væk, som man så efterfølgende skal samle op.

Da min søn havde bestået jagtprøven og skulle træne til haglsskydeprøven, ja så valgte jeg at, træne med ham og gå op sammen med ham til haglskydeprøven. Vi bestod begge.
Her var jeg ikke i tvivl om hvilke gevær jeg valgte. Det blev klart min o/u, som nævnt tidligere er et våben der kan knækkes og enklere at betjene på skydebanen.
En halvautomater kan skabe utryghed i pressede situationer, hvis man ikke er 100 % fortrolig med den eller hvis der skulle opstå en funktionsfejl. Når man står til en haglskydeprøve, ja så er der lidt press på og alle faktorer som er forstyrende, kan man lige så godt eliminere.

Derfor vil min anbefaling til dig være, køb en o/u og gerne med udskiftelige choke. Og som er trykprøvet til min. 1200 bar og gerne mere.
Det giver dig mange flere muligheder på et senere tidspunkt for at, finde den rette patron, der giver et godt skudbillede både med hårdt ladet stålpatroner til strandjagten, til mindre ladninger til fasan, due og kragejagt .
Det giver dig mulighed for at, skifte i mellem en åben choke, til skovjagten og en stram choke til strandjagten.

Der er her på siden lavet en artikel hvor du kan læse lidt om de forskellige våben, med fordele og ulemper. Du finder den i linket her under.


Se artiklen med våben. Klik her


Håber mit indlæg kunne afmystificere det en smule. Du skriver bare igen, hvis jeg skal uddybe noget eller hvis nye spørgsmål dukker op.

Knæk og Bræk
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: Andreas H

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Hvilket våben skal man købe ? 03 maj 2017 09:36 #376

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
Det er et rigtig godt svar Carsten giver, men det er også rigtig godt at prøve nogle forskellige våben, så du har noget erfaring at trække på.

Hvor i Danmark bor du, hvis du bor i vestjylland, skal du være velkommen til at prøve lidt forskellige haglvåben på bane.
Følgende bruger(e) sagde tak: Andreas H

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilket våben skal man købe ? 03 maj 2017 10:53 #378

  • Andreas H
  • Andreas H's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 7
  • Modtagne Tak: 0
Jeg bor desværre i Hvidovre, som ligger i udkanten af København. Tak for tilbudet Rulab.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Andreas H.

Hvilket våben skal man købe ? 03 maj 2017 19:27 #380

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Hej Andreas
Tillykke med tegnet.
CHC guider dig godt rundt mht. dit valg af gevær og kommer ind på alle de ting man.skal tage stilling til som førstegangs køber.
Hvis du har mulighed for at komme rundt i bil vil jeg give dig samme tilbud som Rulab bare her på Sjælland.
Min søn og jeg skyder af og til på banen.i Bjæverskov som ligger øst for Ringsted.
Mvh Torben
Følgende bruger(e) sagde tak: Andreas H

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilket våben skal man købe ? 04 maj 2017 22:35 #381

  • fmadsen
  • fmadsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Hej og tillykke
Det er fine råd du får, hvis altså ikke penge betyder så meget.
Men som 18-årig kan penge måske være en stor udfordring, og så kan man ikke vælge frit.

Er det for at komme på strandjagt, du søger et gevær, så find en brugt side by side.
Side by side er helt outdated, så dem vil ingen købe i dag, det forholder sig nemlig sådan, at der også er mode i jagtudstyr, herunder jagtgeværer.
Derfor er de billige, men det er ikke det samme som, de er dårlige eller de andre er meget bedre, de er blot moderne lige nu.
Du finder rigtig mange fine side by side til under 2.000 kr på DBA eller Gul&Gratis, og de skyder lige så fint som de andre modeller, - de har tilmed den fordel frem for OU, at de ikke skal knækkes helt så meget for at lade.

12/70, – Chocks og 76 mm kammer er slet ikke nødvendigt for at komme i gang, - en fornuftig patron i 12/70 gør det også.
Trykprøvet til 1200 bar, så udelukker du alle ældre våben, de er vist typisk trykprøvet til ca 900 bar, - du skal blot vælge en patron, der passer til geværet, så er ældre våben på ingen måde farlige.
Der er skudt tusindvis af edderfuge og gæs med side by side og en 12/70 patron gennem tiderne, og der er forsat mange, det bruger side by side til jagt.

Alle de penge du sparer på geværet, kan du bruge på pram, lokkefugle og sikkerhedsudstyr, det gør en forskel på udbyttet og din oplevelse på vandet.

Held og lykke med dit valg
Vh Finn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af fmadsen.
  • Side:
  • 1