Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Hvilke type gevær til strandjagten? - Jeres mening! 15 apr 2022 10:25 #5650

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg går og pønser på at lave en lille film, med forskellige typer haglgeværer (S/S, O/U, halvauto og pump) specifikt med strand/pramjagt for øje.

Ikke nødvendigvis hvad der er bedst (det jo er subjektivt), men mere de tanker man kan gøre sig, når man skal vælge det ene eller det andet.

Personligt er jeg mest til halvauto/pump. Jeg syntes de er nemmere at have med at gøre i en lille pram, da de ikke skal knækkes for at genlade. Ligeledes tager en halvauto lige toppen af rekylen.

Til gengæld syntes jeg også at have oplevet flere fejl med pump og halvauto. Enten en funkfejl på våbnet, eller en brugerfejl. Det er yderst sjældent at en S/S eller O/U ikke siger bang når den skal - i hvert fald hvis den er vedligeholdt korrekt. Ligeledes kaster halvauto patronerne af hel.. til.

Så i kan anse denne tråd som en form for research t) blot lige for at høre hvad andre har gjort sig af tanker, så det ikke bliver for ensidigt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.

Hvilke type gevær til strandjagten? - Jeres mening! 16 apr 2022 05:55 #5651

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Det er udelukkende religion. Jeg kan nemt lade min ou , i prammen . Jeg skyder som sagt med ou, og har bevidst fravalgt halvautomat og pump pga patronudkast. Gider simpelthen ikke bruge min tid på at samle hylstre op.
Man skal vælge et gevær der passer en. Overvej Hvilken trangboring Man ønsker,
Vælg Ikke efter udseende, eller hvad andre siger.
For de skyder lige godt alle sammen.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilke type gevær til strandjagten? - Jeres mening! 16 apr 2022 09:15 #5652

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Jeg har fravalgt pumpgun og halvautomter gider ikke bruge tid på at samle tomme hylstre op,og bruger en s/s en gammel suhl fra DDR den er boret 1/2 og 1/4 har skudt alt jagtbart vildt hvad der må skydes med hagl med den.
Det er sjovt nok den der springer op i hånden på mig når jeg skal på jagt,selvom der er en del andre lækkerheder i våben skabet.:lol:
og med hensyn til genladning ser jeg ikke det som et problem.
Den passer lige til min lille fede krop med korte arme,;) :lol:
Latter er indre jogging.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilke type gevær til strandjagten? - Jeres mening! 16 apr 2022 16:23 #5653

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hvis jeg kun ser på selve håndteringen i skudøjebliket, så foretrækker jeg en halvautomat. Der er kun det ene løb at sigte med, bøssen svinger nemmere og det er nemmere at få patroner i.

Ulemperne er, at det ikke er nemmere at få patronerne ud og skifte haglstørrelse. Især med kolde fingre, er det ofte svært at håndtere knapperne for at skifte patroner. Mange automater er helt klart designet af folk, der aldrig har siddet i en båd med kolde og valne fingre.

Det ene løb giver ikke mulighed for at have adgang til to haglstørrelser og to trangboringer blot ved at skifte aftrækker eller løbsvælger.

Den væsentligste ulempe ved halvautomaterne er dog funktionsfejl. Jeg har haft Remington, Beretta og Browning automater, og de gav mig alle funktionsfejl, især når de var blevet brugt nogle sæsoner eller i koldt vejr. Jeg har hørt jægere sige, at de aldrig har funktionsfejl i deres halvautomater. Men det stemmer ikke med mine erfaringer og de mange jægere jeg kender. Mange lever med de få fejl, men det er jeg simplethen blevet træt af.

En speciel ulempe er fra kravlepram, hvor det udkastede hylster nemt rammer skærmen når man skyder første skud på vandet. Man kan godt lave en udskæring i skærmen, men hvis man drejer geværet til siden, virker det ikke altid.

Endelig er der de afskudte hylstre, og da jeg bruger over 1000 patroner på en typisk sæson, er det jo en del plast at smide ud i naturen. Især fra motorbåd er det praktisk umuligt at samle hylstrene op.

Min sidste automat var en helt ny Browning A5. Et pragtfuldt jagtgevær, men efter 1200 skud i den første sæson og et par rigtige vasketure i motorbåden, begyndte den at få funktionsfejl flere gange per tur. Det blev selfølgelig lavet under garantien, men da havde jeg taget beslutningen om aldrig mere at købe en halvauto.

Nu bruger jeg en OU og den virker altid. Ingen problemer i kravleskærmen og jeg skyder typisk første skud på vandet med en mod trangboring og bruger så en kvart til det andet skud i luften. Jeg bruger også jævnligt to haglstørrelser, typisk nr 4 på vandet og 3 i luften. På motorbådsjagt, 3 og 2.

OU er mere lukket i låsen, så der ikke så nemt kommer saltvand ind ved motorbådsjagt. En halvauto har flere åbninger, så selv et par småsprøjt kan give vand ind i mekanismen. Det kan selvfølgelig rengøres, men så skal den skilles helt ad, hvilket er tidkrævende. Endelig har OU og SS færre bevægelige dele, så de skulle holde længere.

Jeg brugte en pumpgun i USA, men jeg synes det er for akavet at pumpe mellem skuddene. Og den væsentligste fordel ved en pump er vel, at den er mere pålidelig end en halvauto. Men alle de andre ulemper gælder også for pumpen. Og så er den for langsom i kravleprammen. Hvis man skyder første skud på vandet, skal man både springe op på knæ og pumpe, og så er ænderne over alle bølgetoppe.

Jeg har ikke noget imod SS og købte faktisk en gammel brugt skovbøsse sidste år. Jeg synes bare, jeg skyder lidt bedre med en OU. En SS er selfølgelig nemmere at lade og aflade i en pram fordi den ikke skal åbnes så meget. Men jeg synes ikke ladning af OU er et problem.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Ras.killing, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Hvilke type gevær til strandjagten? - Jeres mening! 18 apr 2022 08:24 #5654

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
I 94 da jeg startede brugte jeg O/U men skiftede til en Reminton pump, men det var også udelukkende trækjagt jeg dyrkede den gang…da jeg startede op igen her i 19 startede jeg igen med en O/U men skiftede hurtigt til halvautomat, først en Franci, som ofte fejlede og de sidste to sæsoner en Win sx4 .. den er jeg meget meget glad for.. den håndtere fint to forskellige størrelser patroner og jeg har endnu ikke haft fejl på den, den er pokkers driftsikker. for mig blev skiftet egentlig født af en nysgerrighed, men i dag vælger jeg altid sx4 når jeg skal på fjorden…jeg genlader hurtigere med den, den er lettere at svinge med, den kan æde 89´, ikke at jeg nogensinde har skudt med dem, men det kan :-) sidst men ikke mindst, så har den Camoprint som betyder at ikke ruster så nemt og jeg sparre vel ca. 40-50 sekunder når jeg skal rengøre den…. Omkring patronopsamling, så er det overhovedet ikke noget der fylder hos mig, jeg er så heldig at være links skytte så patronerne ryger faktisk sjælden ret langt væk væk…
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilke type gevær til strandjagten? - Jeres mening! 21 apr 2022 20:37 #5660

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

Reneb skrev: Det er udelukkende religion. Jeg kan nemt lade min ou , i prammen


Jeg tænker også det har lidt at gøre med, hvad man jager fra?

Fra min lille kajak, der er det helt klart nemmest med et våben som ikke skal knækkes.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1